Tyska sektionen - Infanterie Zug

Knasp
Inlägg: 73
Blev medlem: sön maj 20, 2012 4:28 pm

Re: Tyska sektionen - Infanterie Zug

Inlägg av Knasp »

Min gissning är att om du ligger ute i fält flera dagar eller veckor under vintern så kommer du vilja ha vantarnas fingertoppar.

Namboy
Inlägg: 510
Blev medlem: tis maj 15, 2012 8:22 am

Re: Tyska sektionen - Infanterie Zug

Inlägg av Namboy »

Vinter; tumvantar i ylle (med avtryckarfinger), och på sommaren; läderhandskar som användes av fallschirmjäger. De senare stoppades nog undan strax efter landning. Förutom de känner jag inte till något annat användande av handskar. Det ser bäst ut att skippa handskar helt på sommaren imho. :)
"We're surrounded. That simplifies things."

Köhler
Inlägg: 96
Blev medlem: fre sep 07, 2012 1:42 pm

Re: Tyska sektionen - Infanterie Zug

Inlägg av Köhler »

Finns mig veterligen inga fingerlösa vantar då de saknar all praktisk funktion. Det finns vanliga ullvantar (fingervantar) samt tumvantar till vinterparka i kamouflage. Sedemera handskar som fallschirmjägers hade och säkerligen någon fort av handskar för mc ordonanser :)
PANZERGRENADIERE!

Xarzus
Inlägg: 46
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:36 pm

Re: Tyska sektionen - Infanterie Zug

Inlägg av Xarzus »

Hur bars hjälmen utanför strid? Vad jag har förstått så behövde inte hjälm bäras utanför strid men oavsett så bör den ju ha varit med och lättillgänglig. Fanns det något vedertaget sätt att bära med sig den eller var det upp till var och en?

Namboy
Inlägg: 510
Blev medlem: tis maj 15, 2012 8:22 am

Re: Tyska sektionen - Infanterie Zug

Inlägg av Namboy »

I en bärsele som kunde fästas i bältet. Användes även flitigt för att fästa extra kamouflage i strid:
Bild
Bild

Länk till en ÅF som säljer dessa. :)
"We're surrounded. That simplifies things."

Köhler
Inlägg: 96
Blev medlem: fre sep 07, 2012 1:42 pm

Re: Tyska sektionen - Infanterie Zug

Inlägg av Köhler »

Under alla år jag reenactat och kollat på bilder/ läst böcker så har jag aldrig sett denna anordning. Måste absolut kolla upp detta!
Vanligtvis använder man hakremmen som man hänger runt ammofickorna eller så lägger fäster man den på sin ryggsäck, alternativt har den på huvudet. :)
PANZERGRENADIERE!

Skriv svar