Tyska sektionen - Infanterie Zug

TigerZero
Inlägg: 87
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:08 pm

Re: Tyska sektionen - Infanterie Zug

Inlägg av TigerZero »

Har en fråga angående sommaruniformerna gjorda i HBT, det jag fått fram om sommaruniformerna är att innan 1942 använde soldaterna ofta sin "arbets" uniform på sommaren trots att det inte var reglementmässigt och under 1942 började sommaruniformer i M40,M42 utförande att tillverkas och delas ut det jag undrar är om både Jacka/Tunic och byxor tillverkades och delades ut i sommarutförande eller om det bara var jackan/Tunic som tillverkades i sommarutförande och dom vanliga ylle byxorna som användes till dom?

Det var den här sommaruniformen jag syftar på :

Jacka :
http://www.zib-militaria.de/epages/6143 ... 90588-0003

Byxor:
http://www.zib-militaria.de/epages/6143 ... 90589-0003


Följdfråga om sommaruniformen på bilderna, såg byxorna och jackan ut på det sättet som på bilderna med förstärkningar/sömmar vid armhålorna och i grenen? Är det något som inte stämmer med uniformen på bilderna?

Har inte lyckats hitta några bilder på original sommaruniformer från den tiden att jämföra med :(.
SPRAY AND PRAY!

Köhler
Inlägg: 96
Blev medlem: fre sep 07, 2012 1:42 pm

Re: Tyska sektionen - Infanterie Zug

Inlägg av Köhler »

Jag har ögnat igenom stycket som behandlar detta i boken Deutsche Soldaten av Agustin Saiz.

Angående Drillichanzug så kan vi ta den första versionen.
1933-1942 Drillich uniformerna kom i ljusgrått/blekt linne och innefattade både jacka och byxa. Dessa användes till arbete och exercis vad jag fått reda på. Dock var de på grund av färgen inte anpassade för fältanvändning. År 1940 efterfrågades olivgröna uniformer i samma modell.

Drillichbluse [1.munster]
Drillichjacke 1942-43 var första modellen av tunna jackor avsedda för både arbete och strid. Dessa ser ut som M42 fältjackan i ull fast med endast hål på ryggen för bälteskrokar. Verkar vara denna modell som du länkat från zib-militaria.
Sedan verkar det som det kommit ut en Drillichbluse [2.munster]
Angående byxor så fanns det drillichhose [1.munster] dessa var gjorda av ljust linne. Drillichhose [2.munster] var gröna och gjort i artificiellt linne. Samma modell som du länkat.

Har inte heller sett så mycket bilder men det verkar onekligen som att de gröna drillichjackorna och byxorna användes ihop.
Har dock sett zib's drillichuniform och det ser inte bra ut, mer som en glansig pyjamas. Men detta kanske tonas ner ju mer man sliter på dem.
Mer information om hur utbredd användningen av dessa var skulle uppskattas! :)
PANZERGRENADIERE!

nox_umbra
Inlägg: 126
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:03 pm

Re: Tyska sektionen - Infanterie Zug

Inlägg av nox_umbra »

funderar mer och mer på att köpa ett tyskt ww2 kitt och har börjat kika runt i trådarna här på forumet efter all matnyttig information jag kan hitta, dock dyker det fort upp massa frågor.
första frågan är på temat kläder, fältjackan i ull dvs den vanliga jackan som användes. hur varm är en sån? kanske lite dåligt formulerad fråga men kunde inte komma på något bättre sätt att ställa den på :) det jag menar är altså kan man ha den på sommaren överhuvudtaget eller kommer man svettas ihjäl?
andra frågan är vilken y-sele och mp40 magasinfickor skulle ni rekomendera? tänkte mest på kvalitet och äkthet, men även på priset :)
förstår att man får vad man betalar för men hur mycket ska man tulla på kvaliten?
och en fråga om hjälmar, har sett många bilder förut på soldater med nät för att fästa cammo i. är det något hemma snickrat av soldaterna eller är det något som finns repro av?

kommer nog många fler frågor när jag ger mig in djupare i träsket :)
We're not surrounded, we're in a target-rich environment!
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... mbra#p5776

Namboy
Inlägg: 510
Blev medlem: tis maj 15, 2012 8:22 am

Re: Tyska sektionen - Infanterie Zug

Inlägg av Namboy »

Jag kan hjälpa dig med att besvara några av frågorna så gott jag kan.
Jackan har jag använt i alla slags väder (30-gradig värme, regn samt minus 15-gradig kyla) och det gick bra. Den är betydligt varmare än alla ripstop-jackor, men så länge man dricker ordentligt klarar man sig. När det var som varmast sket jag dock i jackan och körde på en camo-smock med tunn undertröja/skjorta under. Att kavla upp ärmarna på fältjackan hjälper också en del! En bra lösning är att ha både fältjackan i ull samt en HBT arbetsskjorta/jacka för de där riktigt varma dagarna.

EpicMilitarias repro fältutrustning är helt OK i min bok; kanske inte det bästa av det bästa men mycket av det som säljs ser bra ut med tanke på priset och med lite good ol' elbow grease kan det se riktigt bra ut! Lädret brukar oftast behöva smörjas. SOFmilitary har också en hel hög med reproutrustning men jag vet inte hur dessa är kvalitetsmässigt.

Mycket av det som kan ses på soldaters hjälmar är sådant de pillat ihop själv (hönsnät, innerdäck etc) men man ser också vissa saker som var "issued", t.ex. den lilla selen som användes för att hänga hjälmen i selen/bältet. Det finns repro hjälmnät, men jag använde aldrig något sådant då jag tyckte de verkade lite sladdriga.


Köhler eller någon av de andra tysktokarna kommer garanterat ge dig jäkligt mycket bättre svar, men what the hell. :)
"We're surrounded. That simplifies things."

Köhler
Inlägg: 96
Blev medlem: fre sep 07, 2012 1:42 pm

Re: Tyska sektionen - Infanterie Zug

Inlägg av Köhler »

Guten Abend Nox Umbra!

Angående tyska fältjackor i ull så värmer de bra och kan vara jobbiga i hög sommarvärme. Dock kan detta avhjälpas genom att som Namboy säger lätta på klädseln. Men man skall absolut skaffa sig en komplett grunduniform. Allt annat vore knasigt och i mina ögon felaktiga prioriteringar.

Sedan är frågan vilken del av Wehrmacht du skall köra? Valet spelar roll på så vis att jag kan lättare ge dig specifik information om vad som är lämpliga inköp och vad som passar bra :)

Det finns många Y-selar att få tag på som är bra. Jag köpte min från world at war militaria och den är en okej y-sele. Prisvärd och fullgod i kvalitén.
Magasinsfickor så skulle jag rekommendera ATF, dock är dessa dyra men du slipper garanterat byta dem pga dålig kvalité ;)

En ren stålhjälm är aldrig fel när man gestaltar en tysk soldat från andra världskriget. Vill man dock ha nått att fästa löv och blader i så finns det reproduktioner av hjälmnät i snöre. Hjälmnät i form av hönsnät kan man böja till själv och fästa, bara att kolla på bilder. Sedemera kan man använda ett enkelt svart gummiband gjord av innerslang att ha runt hjälmen för att fästa saker i. Sist har vi hjälmdok i olika sorts mönster.

Värt att säga är att Heer (Armén) sällan tilldelades kamouflage annat än sin zeltbahn och smockar och hjälmdok hör till ovanligheterna. Waffen SS däremot och Fallschirmjägers fick ut kamouflagejackor och dok i större kvantitet.

Ifall du har övriga frågor så är det bara att skriva här eller skicka ett pm så svarar jag så gott jag kan :) Vill alltid hjälpa till och dela med mig av mina erfarenheter :)
PANZERGRENADIERE!

nox_umbra
Inlägg: 126
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:03 pm

Re: Tyska sektionen - Infanterie Zug

Inlägg av nox_umbra »

tack för svaren, jag känner mig genast lite klokare :)
angående vilken del av Wehrmacht jag ska köra på vet jag inte riktigt. tänkte inte försöka efterlikna ett specifikt förband eller liknade till att börja med. då det inte är några andra som spelar "WW2" här uppe så känner jag att man måste göra en avvägning mellan vad som är riktigt och vad som är spelbart. dvs jag kommer nog köra på en camo smock som funkar på vårat område, oak leaf tycker jag är den snyggaste, sen om den inte tilldelades Heer har jag ingen aning om, men det käns inte så viktigt ändå om ni förstår vad jag menar. jag vill ju fortfarande kunna gömma mig i skogen :) tror att man syns bättre i en grå uniform.
hjälm kommer jag nog att vänta med att köpa tills jag har en chans att prova den, har ett så stort huvud så det brukar vara svårt att köpa över internet. omkretsen på huvudet är 61cm och jag har inte hittat någon hjälm i den storleken än.
det enda jag har i uniformsväg än så länge är en m43 kepa jag köpte på rödastjärnan, resten kommer när pengar finns :)
först tänkte jag börja med att köpa mig en mp40 eller ett stg44 skulle ju helst haft en tanaka 96k men någonstans måste plånboken sätta gränsen.
såg en stg 44 till salu som man kanske slår till på.

en till fråga angående klädsel, vad hade man under fältjackan? skjorta, linne, tröja? har inte sett så många bilder på vad soldater hade under jackan nämnligen.
We're not surrounded, we're in a target-rich environment!
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... mbra#p5776

Köhler
Inlägg: 96
Blev medlem: fre sep 07, 2012 1:42 pm

Re: Tyska sektionen - Infanterie Zug

Inlägg av Köhler »

Lättast är att inte köra någon specifik inriktning som du säger. Dessutom är det bara detaljer som avslöjar vilket förband man spelar som ändå tex ärmelband.
Oakleaf camo är ett Waffen SS camo. Splintarn eller sumpftarn är de mönster som Heer använde under kriget. :)
Angående vad man har under fältjackan så har man en så kallad hemd, skjorta som i länken nedan. Bara ett exempel dock.

http://www.panther-store.cz/en/catalog/ ... hirt-wh-ss
PANZERGRENADIERE!

Garderob
Inlägg: 33
Blev medlem: mån jun 18, 2012 2:53 pm

Re: Tyska sektionen - Infanterie Zug

Inlägg av Garderob »

Någon som är kunnig på storlekar ? har sökt runt lite på google men inte hittat det jag sökt testade även maila zib men ingen svar.

Kollar på 50-M passar detta till en kille på 1,83 samt 73-75kg. Eller är det large som gäller ?
Letade ju egentligen efter WSS fieldblouse men denna bör ju funka lär inte synas skillnad på 2 eller 3 hål när bältet är på.

http://www.zib-militaria.de/epages/6143 ... 90565-0001

Knasp
Inlägg: 73
Blev medlem: sön maj 20, 2012 4:28 pm

Re: Tyska sektionen - Infanterie Zug

Inlägg av Knasp »

Jag kan inte hjälpa dig med zib's storlekar tyvärr.

Men jag kan rekommendera danska World-at-wars tunikor, mycket bättre kvalité och dessutom storleksguide:

http://www.world-at-war.dk/catalog/inde ... 5c775333dd

Terry-hair
Inlägg: 28
Blev medlem: mån maj 21, 2012 1:07 pm

Re: Tyska sektionen - Infanterie Zug

Inlägg av Terry-hair »

Nån som vet hur det ligger till med fingerlösa handskar i dem tyska leden? Har svårt att tänka mig att det fanns någon officiell model men att några ( eller många?) måste väl ha klippt av fingrarna på sina
och kört med det? Främst vinter men även under varmare klimat! Vet att jag själv tycker det är väldigt skönt att använda just fingerlösa handskar. Samt det ser lite töntigt tufft ut ;)

Skriv svar