Fråga om imax b6...

MaYAte
Inlägg: 92
Blev medlem: ons jul 04, 2012 8:13 pm

Fråga om imax b6...

Inlägg av MaYAte »

Jo de e som så att jag fick hem nya batterier idag FireFox 11.1V, 1200mAh och kopplade in ett
i min imax b6 laddare för att ladda upp det...

På displayen så visas ju lite info när den håller på och laddar, bl.a hur länge den har laddat och
med hur stor spänning osv...där står ju även Volt med...och när jag började ladda så stog volten
på 11.55V tror jag att de va...den har pendlat lite fram å tebax, ligger nu på 11.60V...är detta normalt...?
tänker mest på att det är ett 11.1V batteri...

fråga nummer två är om laddaren slutar ladda automatiskt när den e klar och om den inte gör det
hur vet jag då när den är klar...?

tacksam för svar...

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Fråga om imax b6...

Inlägg av ohman »

Det är normalt att det pendlar lite, kom ihåg att laddaren ska stå på LiPo Balance och inte charge. Laddaren säger till när laddningen är klar. Den kommer nog sluta kring 12.4-12.6 någonting.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

MaYAte
Inlägg: 92
Blev medlem: ons jul 04, 2012 8:13 pm

Re: Fråga om imax b6...

Inlägg av MaYAte »

tackar för snabbt svar där ohman...jag hade den på charge men stopade nu å bytte, den hade bara stått igång
25 minuter så de borde väll inte vara nått problem för batteriet eller...?

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Fråga om imax b6...

Inlägg av ohman »

Nej ska inte vara något problem. Charge är till för batterier utan balanseringskontakt vilket inte används inom airsoft så vitt jag vet.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

MaYAte
Inlägg: 92
Blev medlem: ons jul 04, 2012 8:13 pm

Re: Fråga om imax b6...

Inlägg av MaYAte »

tackar för svaren...:)

ColdestChain
Inlägg: 97
Blev medlem: lör mar 09, 2013 6:47 pm

Re: Fråga om imax b6...

Inlägg av ColdestChain »

mycket upskattad info ohman! visste faktiskt inte heller om man skall köra på charge eller balance! kör med en Imax B6AC då man e ny i denna djungel :D
Спецназ**FIRST IN**LAST OUT**Спецназ

Pengar är som koskit... Onödigt om det inte sprids.

[KAS]Björn
Inlägg: 206
Blev medlem: mån jun 04, 2012 3:14 am

Re: Fråga om imax b6...

Inlägg av [KAS]Björn »

Jag kör endast lipo charge och efter några laddningar om cellerna är obalanserade så kör jag en balansering... Vilket nästan aldrig är
Helvetes! Den där är ju stenhård!

Allan_g
Inlägg: 224
Blev medlem: ons jul 11, 2012 2:07 pm

Re: Fråga om imax b6...

Inlägg av Allan_g »

Det gå utmärkt med charge, skillnaden är att hela spänningen fördelas på alla celler samtidigt. Nya lipo batterier behöver balanseras max en gång om alldrg i stort sett.

Kolla balansering oftare på gammla batterier som har mera än två år på nacken eller har laddats av skräpladdare.
Allan_G
Pointman och assault i N.C.S - Northwood Combat Security af föreningen SAR.

ADAM
Inlägg: 250
Blev medlem: mån maj 14, 2012 10:55 am

Re: Fråga om imax b6...

Inlägg av ADAM »

Håller inte riktigt med. Balansering behöver göras oftare. Men eftersom det går att välja lika hög laddningsström på charge och balance ser jag ingen poäng med att använda charge-läget alls
Grundare av Vapenbutiken i Stockholm
Stödmedlem i PanzerFaust
[color=#00AA00]Paxz[/color] skrev:Sure thing boss

Skriv svar