Antal kulor/ laddning (Lipo)

Fralex
Inlägg: 41
Blev medlem: mån maj 14, 2012 9:54 pm

Antal kulor/ laddning (Lipo)

Inlägg av Fralex »

Hej hej. Är nyfiken på hur många kulor man i praktiken kan skjuta innan ens lipo får för låg spänning. Jag vet att man brukar räkna 2-2.5 kulor per mAh, men eftersom man ska sluta använda lipot innan det får för låg spänning så undrar jag hur man ska räkna.

Så om jag har 7,4v/1300 mAh och ingen lipovarnare för tillfället, hur många av de mAh kan jag använda innan cellerna är nere på 3,2v ?

Hippie
Inlägg: 15
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:56 pm

Re: Antal kulor/ laddning (Lipo)

Inlägg av Hippie »

En gammal minnesregel jag har hört (rätta mig om jag har fel, någon) är 1 kula per mAh på NiMH och NiCd, och 2 kulor per mAh på LiPo. Detta är dock inte att lita fullt på, bättre att helt enkelt köpa en lipovarnare. Finns för 30 spänn på tradera, bland annat. Billigare på andra ställen om man letar lite

fet_apa
Inlägg: 193
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:01 am

Re: Antal kulor/ laddning (Lipo)

Inlägg av fet_apa »

Vad har du i bössan (fjäder, mosfet, motor, ...)?
Hur spelar du, mestadels singeleld eller auto?

Pucktvåa: eller hoppa över latten en dag och köp en lipovarnare ;)
<insert 'cool' one-liner here>

saft
Inlägg: 63
Blev medlem: mån maj 07, 2012 2:10 pm

Re: Antal kulor/ laddning (Lipo)

Inlägg av saft »

Skit i varnaren. Om du kopplar in den och trycker på avtryckaren kommer din spänning droppa, beroende på vilket vapen du har och hur bra ditt batteri är. Googla på "voltage under load". Om du då har en fin liten summer (som ljuder jävligt högt) i bössan är det varken roligt för ditt öra eller för ditt taktiska spel att höra den gå igång när du skjuter. Och om du nu kopplar bort den måste du alltså plocka fram varnaren och titta på vad den visar när batteriet är i vila, och isf till vilken nytta? Vad är det folk ska se? Du kan inte direkt se att det är "på väg" att ta slut då det inte tickar ner linjärt. Cellerna ska egentligen klara ner till 2.5V innan total kaputt, men 3V (under belastning) är det rekommenderade minimum, där sedan 3.2V blivit ytterligare en påbyggd gräns, kanske för att man räknar att det generellt sjunker 0.2V vid belastning??, vet inte. I värsta fall kan man chocka igång celler som sjunkit för lågt med att under kort tid ladda med hög spänning för att sedan koppla om - iom att de flesta vettiga laddare vägrar ladda urladdade celler.

Se bara till att sluta skjuta så fort du hör att din bössa sackar. Det märks direkt när semi blir segt, eller om du är en fullautospelare så hör du rof'en sänkas efter några kulor. Sluta skjuta direkt och byt batteri. Gratis och har alltid fungerat. Sluta skjut när det blir segt och låt aldrig batteriet sitta inkopplat i bössan då den inte används. Det värsta som kan hända är att du (i överhängande flesta fall ofarligt) dödar batteriet genom att det laddas ur för mycket. Det är betydligt farligare att a) transportera ett lipo löst bland massa vassa metallföremål (typ löst i vapenväska eller i en utilityficka under spel) då risken är överhängande att det punkteras/kortsluts b) använda 20kronors-laddare c) ladda överhuvudtaget - ha uppsyn. Det är då batteriet kan göra seriös skada.

Ang. hur länge det räcker så prova. Det är många variabler inblandade.

edit: Nu utgick jag från de där billiga varnarna som tjuter när cellspänningen blir för låg. Det finns säkert mer kompetenta varnare som tar belastning och mer i beräkningar och kan varna på ett bra sätt. Men jag står fast vid att det är relativt onödigt då det räcker att lyssna/känna sin bössa.
Brimstone 14
was known as sniper_elof

Fralex
Inlägg: 41
Blev medlem: mån maj 14, 2012 9:54 pm

Re: Antal kulor/ laddning (Lipo)

Inlägg av Fralex »

Tack för svaren! Men frågan kvarstår fortfarande om jag inte missuppfattat allting, med NiMh kan man ju skjuta tills sista droppen ström i batteriet men det funkar ju inte med ett Lipo.
Så jag kan använda upp alla mAh med ett NiMh, men hur är det med Lipo? Kan jag fortfarande räkna 2 kulor x 1300 mAh (t.ex) eller hur är det?

edit: V2 box som chronar 100-110, kör mest semi i snabb följd. Sköt runt 500 kulor på några timmars spel förra gången..

Hippie
Inlägg: 15
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:56 pm

Re: Antal kulor/ laddning (Lipo)

Inlägg av Hippie »

Du ska inte skjuta NiMh-ackar i botten. När de börjar bli sega så byter du dom. Det finns en lägsta gräns på dom cellerna med, bara att det inte är lika stor risk att det händer något när man överstiger den.

Och att skjuta LiPo tills de blir sega har dödat batterier för några jag känner. Det fiffigaste är att ha en varnare som du kopplar in mellan varje match (om du kör speedball) eller vid jämna tillfällen. Köp en med display om du vill vara helt 100

Själv kör jag på vanlig pipvarnare som får sitta i konstant. Aldrig upplevt problem med det

Skepparn
Inlägg: 532
Blev medlem: tor maj 10, 2012 10:24 am

Re: Antal kulor/ laddning (Lipo)

Inlägg av Skepparn »

Jag har haft två varnare och de har inte funkat alls, de har varnat vid helt fel spänning eller inte alls. Eftersom lipo är nästan gratis om man handlar på rätt ställe så tycker jag alltid att man kan skaffa sig ett extra lipo, och sen skjuta hälten så många skott som man ska kunna skjuta med batteriet. På så vis kommer du aldrig nära den farliga gränsen, och batterierna håller längre. Plus att du har reservbatteri om nåt går snett för dig eller nån annan.
Jobbar på Röda Stjärnan

frange
Inlägg: 155
Blev medlem: mån maj 14, 2012 5:45 pm

Re: Antal kulor/ laddning (Lipo)

Inlägg av frange »

Fralex skrev: Är nyfiken på hur många kulor man i praktiken kan skjuta innan ens lipo får för låg spänning. [frågetecken saknas]

Hur fort går en bil med fyrcylindrig motor i praktiken?
Extremt inaktiv inom airsoft och Airsoftsverige nu för tiden...


Yes, I'm goin' to hell. But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.

Fralex
Inlägg: 41
Blev medlem: mån maj 14, 2012 9:54 pm

Re: Antal kulor/ laddning (Lipo)

Inlägg av Fralex »

Så jag kan alltså få iväg 1300 kulor med ett 1300 mAh batteri utan att behöva oroa mig?

frange: Det är ju lite skillnad när man med lipo brukar kunna räkna runt 2 kulor per mAh. Finns något fler variabler när man pratar om bilar.

frange
Inlägg: 155
Blev medlem: mån maj 14, 2012 5:45 pm

Re: Antal kulor/ laddning (Lipo)

Inlägg av frange »

Fralex: Nja, några faktorer som kan påverka: antal Mah, C-värde, kvalitet på batteriet, kablaget och kontakter (resistans), om man har mosfet, vad för trim (fjäder) i bössan, hur pass bra/lätt den går (shimning, bussningar/kullager), utväxling på kugg, om det körs semi/fullauto mestadels, temperatur... Och även har jag märkt lite skillnad på olika laddare, dvs hur mycket de faktiskt "fyller" batteriet...

Så, "en del" variabler finns det från bössa A till bössa B med batteri C och batteri D..
Extremt inaktiv inom airsoft och Airsoftsverige nu för tiden...


Yes, I'm goin' to hell. But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.

Skriv svar