Bygg M4 till DMR

emmi020204
Inlägg: 4
Blev medlem: lör okt 21, 2023 7:43 am
Lag / förening: Sunne Airsoft
Aktiv sedan: 2021

Bygg M4 till DMR

Inlägg av emmi020204 »

Hej!
Har en G&G M4 som är förlängd som jag vill göra till DMR. Jag är nybörjare på att skruva på vapen och undrar över vad det är jag behöver göra för att få den till DMR.

Tack på förhand för svar!

MiqaFox
Inlägg: 225
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:50 pm

Re: Bygg M4 till DMR

Inlägg av MiqaFox »

Innan man börjar skruva kan det vara bra att fundera över vad för förväntningar du har på en DMR. I någon mån så betyder det olika beroende på vem du frågar. Så vad vill du att den ska göra som den inte gör nu?
"If at first you don't succeed, go get a .50 cal" - DemolitionRanch

emmi020204
Inlägg: 4
Blev medlem: lör okt 21, 2023 7:43 am
Lag / förening: Sunne Airsoft
Aktiv sedan: 2021

Re: Bygg M4 till DMR

Inlägg av emmi020204 »

Har tänkt mig att den skjuta långt å sen så rakt som möjligt lite som med sniper och köra med den på större banor med mycket skog som på Berget.

Poyjs
Inlägg: 65
Blev medlem: tis maj 15, 2012 5:33 pm

Re: Bygg M4 till DMR

Inlägg av Poyjs »

Skulle rekommendera att ta en sväng på youtube, tonvis med videos och förklaringar till vad som kan behövas för att få till en bra DMR, tidigare svar så beror det mycket på vem du frågar om vad är långt och rakt... du kommer inte få ett skräddarsytt recept för allt hänger på dig och vad dina förväntningar är.

Alla vill vi att våra vapen ska gå långt och rakt, men alla har sina begränsningar i form av spelstil, vapentyp,kostnad ect.

Sen om du är nybörjare på att meka så förutsätter jag att du även ta och titta på videos och läser fakta om mek av gerboxes, just så du förstår alla begrepp och vikten av att utföra mekandet korrekt, risk annars att det kan bli högre slitage och i värsta fall ras i boxen = dyrt och tråkgit.
****** skrev: och vad är AEG för nått och har min airsoft det?

Thinker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:17 pm

Re: Bygg M4 till DMR

Inlägg av Thinker »

Sent svar men: Vad är det du vill uppnå i verklig prestanda? Rekommendera läsa mitt svar till din MP5k modning.
https://airsoftsverige.com/viewtopic.ph ... 55#p256855

Har du gjort det jag skrev i den tråden, så sätt sedan i 35-50 cm precisionspipa, och du kan sätta i en kraftigare fjäder. Stirra dig inte blind på hastigheten, för även med tyngre kulor så gäller det hitta en bra balans där du har bra utgångshastighet i förhållande till precision. Kvittar om du kan skjuta 60 meter om du inte kan träffa målet, och en AEG är dålig för längre avstånd. Nozzle mm rör sig, och minimala förändringar mellan skott ändrar hur luftkraften påverkar kulan och luften som flödar runt i pipan. Lägg till mindre än optimal hopup design som flesta M4/M16or oftast har. Ju högre utgångshastighet, desto mer kritiskt blir det att luften är konsekvent, och temperatur på hopupgummi och sådan börjar spela in mycket. Speciellt om du ska spela med samma vapen året runt. Ett vapen som går bra på sommaren i +20-25C kan gå skit på höst-vår i +5C. Ta ut vapen från en varm bil på vintern, och kulbanan kommer förändra sig när du väl ska spela. Har vapnet legat i solen? Oops.

Jag rekommenderar att medvetet ha en svagare del i gearbox, speciellt vid högre trim där du ändå räknar med att skjuta mycket. Som en pistong i någon hårdare plast men inte i metall eller med metall skena. Anledningen är att om något skiter sig, så går pistongen sönder. Resten överlever. Det är bara rengöra, smörja om och sätta i en annan pistong. Sedan analysera varför det gick åt helsike, för det borde hållit. :D

Tips: Jag har en logg där all service, moddning och chroning är nedskrivet för varje vapen. Det är bra för att veta och hålla koll om du moddar mycket och saker tenderar fungera, för man glömmer vad man gjorde senaste.

En pistong, några tops och ihopvikt papper och lite smörjmedel får plats i en minimal zip-lock påse, med eventuell skruv eller insex du behöver. Beroende på vapnets konstruktion kan det går rätt snabbt att byta. Jag har haft ett sådant kit i min M249 kolv sista 10 åren, just i fall shit happens. Det har aldrig gjort så fastän det är en KSP som används året runt, men jag har bytt pistong en gång pga rent slitage. Är du på storspel eller liknande och du faktiskt kan fixa det i fält, så behöver du inte återvända till safe-zone eller kanske avbryta spelet helt och åka hem om du inte har en reservbössa.
This space intentionally left blank

Skriv svar