Har ni varit med om en olycka med lipo under spel?

Tikka
Inlägg: 100
Blev medlem: ons maj 16, 2012 3:50 pm

Har ni varit med om en olycka med lipo under spel?

Inlägg av Tikka »

Har nu börjat att använda lipo och läst att det kräver en del mer varsamhet och uppmärksamhet än ex NiCad, finns lite filmer på rykande RC bilar och annat. Min fråga är om ni har varit på något spel och ett lipo börjat ryka och svälla, och i sådana fall om ni vet orsaken till det? Finns bla en tråd här om ett rykande batteri.

Mao, med historierna kring lipo, i praktiken är olyckor vanliga eller extremt sällsynta?
" - Var och en blir salig på sin tro."
Affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... =121&t=770

Ajo79
Inlägg: 31
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:57 pm

Har ni varit med om en olycka med lipo under spel?

Inlägg av Ajo79 »

Aldrig vart med om nått med mina lipon. Använt det i 3 år snart.
“I’m a firm believer that there’s plenty of problems that can be solved with an M1A1 battle tank”
Min Affärer

Eadcruzher
Inlägg: 205
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:01 am

Re: Har ni varit med om en olycka med lipo under spel?

Inlägg av Eadcruzher »

Har ramlat i en trappa med bössan och stocken tog den värsta smällen, men LiPot som låg där har överlevt. Så jag är inte särskilt oroad för att det smäller i ansiktet på en.
Happiness is a delusion of the weak.

Affärsredovisningar

ministry
Inlägg: 753
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:41 pm

Re: Har ni varit med om en olycka med lipo under spel?

Inlägg av ministry »

Inte alls. Har inte riktigt köpt bilden av LiPon som farligt, kanske var det så ett par år sedan?

När tåget, och senare även bilen, skulle lanseras, pratades det ju om att det skulle vara livsfarligt att åka över 50km/h då hjärtat skulle ge upp. Jag tror att det mesta handlar om att bruka lite sunt förnuft vid hantering; jag har faktiskt haft mer problem som innefattar rök med nickelbatterier än LiPon.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Skepparn
Inlägg: 532
Blev medlem: tor maj 10, 2012 10:24 am

Re: Har ni varit med om en olycka med lipo under spel?

Inlägg av Skepparn »

Första olyckan var min styvbror som körde med min RPK och 11,1V lipo för ett par år sen. Jag hade använt för grova kablar utan att dremla upp ordentligt så de skavdes upp, kortslöt lipot, som tog eld. Han kände att bössan var varm, alltså hela vapnet ända ut i pipan, och öppnade locket. Han hade handskar så han slet ut det bolmande lipot och lät det ligga och svalna några timmar. Sen körde vi med det igen, och det funkar fortfarande vad jag vet :3

Sen har jag haft en liten rad med lipo-olyckor, ibland kortslutningar, ibland lite oförsiktigt mekande på insidan av lipo-skalet. Aldrig personskada dock, bara ett och annat lipo som kortslutits lite för länge. Tyvärr måste jag erkänna att ganska många lipon har gått och blivit dåliga här hemma utan att jag kan komma på att jag glömt att underhållsladda dem. Helt plötsligt kan man få se att ett lipo har svällt, trots att spänningen är bra, och ingen har använt det fel :c Men det är smällar jag är beredd att ta, Nickelbatterier är inget alternativ.
Jobbar på Röda Stjärnan

Kalle
Inlägg: 181
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:07 pm

Re: Har ni varit med om en olycka med lipo under spel?

Inlägg av Kalle »

Det är min tråd som ligger här i guess..

Under alla mina år har 2 incidenter inträffat men så lindriga att varken person- eller materialskada förekommit. 1 LiPo har börjat ryka/svällt nyligen, gissar på kortslutning men har inte lyckats lokalisera någon kortis eller något annat så jag vet egentligen inte varför. 1 NiMh har kortslutits för ca 2 år sedan när en mosfetkrets smälte vilket gav en mer våldsam rök- och värmeutveckling än för LiPo:t.
"Wir sind Deutsche, es ist was wir machen!"
- Kirschenbauer Airsoft Uppsala
Följ oss på facebook!

Danternas
Inlägg: 3
Blev medlem: tis jun 19, 2012 11:35 pm

Re: Har ni varit med om en olycka med lipo under spel?

Inlägg av Danternas »

Är som jag förstått det betydligt säkrare med li-po (vanligast med airsoft, Rc-bilar mm) än li-ion (vanligast bland mobiltelefoner och annan hemelektronik). Li-ion är betydligt mindre stöttåligt och har ett metallskal som skydd. Med li-po verkar det räcka med plast. Li-po verkar mest ryka och småbrinna medan li-ion har en närmast explotionsliknande brand.

frange
Inlägg: 155
Blev medlem: mån maj 14, 2012 5:45 pm

Re: Har ni varit med om en olycka med lipo under spel?

Inlägg av frange »

Har också kört med lipo i ett par år nu, och jag har ALDRIG haft problem med dem. Råkade nästan köra slut på ett av mina Firefox 11,1v en gång, hörde plötsligt att bössan tappade väldigt mycket väldigt snabbt i ROF, så bytte batteri. Hände inte ett dugg med det batteriet som nästan tömdes, och jag har inte märkt av någon prestandaförsämring med det sen dess heller.
Extremt inaktiv inom airsoft och Airsoftsverige nu för tiden...


Yes, I'm goin' to hell. But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.

u773r
СПЕЦНАЗ
Inlägg: 30
Blev medlem: tis maj 08, 2012 1:08 pm

Re: Har ni varit med om en olycka med lipo under spel?

Inlägg av u773r »

Fått lipo-batt med dåligt lödda kontakter som kortats, lyfte ut det med en tång..

Kortade ett i kolven på min AK74 på CID 1. Låg och tryckte i en mörk skog och siktade på yog, när jag tryckte in avtryckaren hände inget. Svor för mig själv då det var det enda vapnet jag hade. Efter en stund började det lukta bränd plast.. Visade sig senare vara dubbla kabelbrott..

Shamal
Inlägg: 4
Blev medlem: mån jun 18, 2012 8:09 am

Har ni varit med om en olycka med lipo under spel?

Inlägg av Shamal »

Jag har varit med om följande olyckor:

1. Ett vanligt batteri började fräsa under laddning, sprang ut på balkongen och batteriet exploderar (ordentlig jävla smäll) med tinnitus, brandskador på kläder samt frätskador på händer, armar och ansikte. Glad att inget allvarligt hände.
Vad det beror på vet jag inte, tillverkaren vägrade att kommentera.

2. Lipo som plötsligt började ryka i stocken, hoppade ur bilen fick ut batteriet och sparkade en hög grus över. Bössans elsystem tog skada och fick göras om på nytt.
Lödning på deankontakten i bössan hade släppt och orsakat kortis.

3. Allehanda lipon som börjat svälla. Beror troligen på dåligt underhåll från min sida.

Jag kan stark rekommendera lipopåse för laddning och förvaring.

Skriv svar