Imax B6 laddare fråga!

Kimale
Inlägg: 362
Blev medlem: lör sep 22, 2012 7:39 am

Imax B6 laddare fråga!

Inlägg av Kimale »

Tjenare!

Har äntligen skaffat mig en Imax B6 och sitter här och försöker lära mig den då jag inte fick någon manual med!

Om jag har förstått rätt så ska man välja - Lipo Balance, men sen finns det ner till vänster hörn något som heter x.xA tex nu står den på 1.9A

Vad betyder det och vad ska man ha den på? :P

Nuvarande lipobatteri jag rockar är

11.1 1200mAh 20C
7.4 2600mAh 20C
How to win a war? Buy a Kalashnikov


Min Presentation http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 65&t=11199
Mina Affärsredovisningar http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... boy#p69801

BlackGoat
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:36 pm

Re: Imax B6 laddare fråga!

Inlägg av BlackGoat »

Det är laddströmen.
Jag kör min på 1.0A.

Det brukar stå på batterierna "Max charge 5C" vilket innebär att du kan snabbladda dem med en ström på max 5 Ampere.
Det är dock inte hälsosamt för batterier att laddas för fort så har man tid så är det bara bra att köra på 1-1.5A.

//BG
Blackgoat_m10 på instagram.

D-Cycle
Inlägg: 105
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:51 pm

Re: Imax B6 laddare fråga!

Inlägg av D-Cycle »

Läste någonstans på nätet att man skulle köra nivån av laddström efter kapaciteten på batteriet. Är det ett 1200 mAh-batteri så laddar man i max 1.2 A t.ex, men ju lägre detso bättre kvalitet på laddningen. Kommer inte ihåg vart jag läste det men jag har kört på den riktlinjen med min Imax B6 sedan jag skaffade den.

Hasrik
Inlägg: 32
Blev medlem: fre jul 06, 2012 6:55 am

Re: Imax B6 laddare fråga!

Inlägg av Hasrik »

Det är lätt att bli förvirrad. Ska försöka reda ut lite här av vad jag snappat upp.
C-värdet på dina batterier är ett mått på hur mycket ström (Ampere, A) batteriet kontinuerligt klarar av att leverera. Det är knutet till batteriets kapacitet (milliamperetimmar, mAh).

Ditt batteri på 1200 mAh (alltså 1,2 Ah) och 20 C klarar av att leverera 20*1,2 A = 24 A. Detta är egentligen inte överdrivet viktigt när det gäller airsoft. Det har i min mening större betydelse för elmotorer som bär hög last, t.ex. en radiostyrd helikopter eller ett flygplan. Vilka strömmar det handlar om på AEG-motorer kan jag inte riktigt svara på. Jag vet dock att jag har en inbyggd 15 A-säkring i min AEG och den borde brunnit av vid strömmar högre än det, d.v.s. om motorn börjar gå för tungt eller fastna. It has not.

SÅ. Laddning. Att ladda med 1C verkar vara rekommenderat utifrån de forum jag läst. Ett batteri på 1200 mAh bör således laddas med 1,2 A oavsett vilken spänning (volt, V) det har. Högre laddström går snabbare, men det är förenat med större risker (skada på batteri eller brand). :o Det som kommer att hända är att laddaren, när du satt den på motsvarande 1C, kommer att rampa upp laddströmmen och sedan hålla detta tills batteriet börjar närma sig fulladdat. Detta är vid ungefär 4,1-4,2 V/cell. Har du balanseringskabel inkopplad så kommer den att pytsa ut lite extra ström genom den till de olika cellerna för att hålla en jämn nivå på alla. Ditt 11,1 V-batteri med tre celler kommer att ligga på drygt 12 V när laddaren sedan börjar justera ner laddströmmen mot noll och sedan pipa högt och irriterande när den är klar. Lär ta någon timme beroende på vilken nivå batteriet ligger på när du pluggar i det.

Någon som kan bekräfta att det jag skrivit låter vettigt?

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Imax B6 laddare fråga!

Inlägg av ohman »

Låter riktigt Hasrik!
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

fet_apa
Inlägg: 193
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:01 am

Re: Imax B6 laddare fråga!

Inlägg av fet_apa »

Thinker har gjort en grundligt undersökning runt strömförbrukningen. Läs hans tråd Strömförbrukning i en AEG, kondensator och kylans påverkan

.
<insert 'cool' one-liner here>

Skriv svar