Microswitch & semi, hilfe!

Mrmonkeey
Inlägg: 184
Blev medlem: tor jul 03, 2014 7:25 pm

Re: Microswitch & semi, hilfe!

Inlägg av Mrmonkeey »

Varför vill du göra det? Är det för att flytta "avtryckaren" eller vad ska du göra?
Blir lättare att hjälpa dig då :)

14 februari 2015, 00:53:

Börjar inte merf skjuta auto om man håller in knappen öite längre? Förresten.

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Microswitch & semi, hilfe!

Inlägg av ohman »

Merf ska vara programmerbar för safe/semi/burst, vilket jag antar innebär att den inte kommer automatiskt byta till auto om man inte ställer in den för det. Dock så kommer min burst i det fallet endast bestå av en kula, men enligt Gate så ska den vara programmerbar i 4 ms steg, vilket inte borde vara ett problem att ställa in för ett skott i så fall.

Orsaken till att jag vill ha bort avtryckaren är att jag behöver platsen till annat samt att jag vill ha en känsligare avtryckare. Dock kanske det går att lösa med en annan form av länkarm än den som är standard. Min plan är att bygga en Aug A3 med stanag magasin, som de faktiskt ser ut, inte airsoftvarianten. Ett problem är att fixa så att magasinet går att släppa på ett vackert sätt, men det kanske slutar med att jag kör fullösningen med L85-mag catch, vi får se :)

Airsoft Aug A3
a67468eb04bced24dca809ebbe4ddd9fe953d7b4.JPG
Målsätting
29C89182-7B4B-45F3-97FC-545083D92499-542-0000001E507629FE.jpg
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Microswitch & semi, hilfe!

Inlägg av ohman »

Svårt att förklara med ord, men så här hade jag tänkt. Dock är delen med ett frågetecken den okända komponenten som jag behöver :)

Det den behöver göra är att bryta strömmen när den träffas av cut off lever, och hålla den avbruten så länge microswitchen som agerar avtryckare (utanför geaboxen) är aktiv. När avtryckaren släpps ska mysteriedelen återställas tills den åter igen blir träffad av cut off lever.

Steg 1
Allt är i viloläge.
1.jpg
Steg 2
Avtryckaren trycks in, ström skickas genom hela systemet till motorn.
2.jpg
Steg 3
Cut off lever träffar mysteriedelen som bryter strömmen, avtryckaren hålls fortfarande in.
3.jpg
Steg 4
Avtryckaren släpps, mysteriedelen återställs i väntan på att avtryckaren åter igen ska skicka ström. Dvs tillbaka till steg 1.
1.jpg
Edit: För att besvara din fråga MrM. Ja, avtryckaren kommer vara långt bort från gearboxen, det ser ut såhär:
positioner.jpg
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Mrmonkeey
Inlägg: 184
Blev medlem: tor jul 03, 2014 7:25 pm

Re: Microswitch & semi, hilfe!

Inlägg av Mrmonkeey »

Jag ska kolla på den bär ja öppnar min m4a idag. O kolla om ja kommer på nåt

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Microswitch & semi, hilfe!

Inlägg av Twist »

Ska du behålla SA så behöver du något som trycker in den mekaniska avtryckaren istället för armen som sitter där idag. Ett litet servo eller en solenoid kanske kunde fungera faktiskt.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Mrmonkeey
Inlägg: 184
Blev medlem: tor jul 03, 2014 7:25 pm

Re: Microswitch & semi, hilfe!

Inlägg av Mrmonkeey »

Juste twist. Så var det. Det var ascu jag menade.

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Microswitch & semi, hilfe!

Inlägg av ohman »

Japp, så ser det ut normalt, men inte i en AUG :)

Augen har ett ormbo av kablar på utsidan av gearboxen, saknar selector plate men har dubbla kontakter, ordinarie switch assembly som alltid är semi (det finns ingen selector plate som lyfter COL) samt en kontakt på baksidan av avtryckaren som i sin tur högaktligen struntar i cut off leverns läge och bara skickar ström direkt till motorn.

Så i min lösning blir det alltså två stycken microbrytare, en som styr (eller ersätter) ordinarie switch assembly, och en som går direkt till motorn för full auto.

Jag har dock utelämnat autobrytaren i exemplet ovan då den inte är ett problem alls. Så tänk såhär, jag är ute efter en AUG med microswitch-trigger, som endast kan skjuta semi.

Gearboxen ser ut såhär
Bild

Som det verkar nu så är solenoid som mekaniskt trycker på avtryckaren ett alternativ, det andra är en programmerbar mosfet.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Skriv svar