J*kla strul! Bössa skjuter inte semi, bara fullauto

SaimoN_
Inlägg: 55
Blev medlem: lör jun 09, 2012 10:48 pm

J*kla strul! Bössa skjuter inte semi, bara fullauto

Inlägg av SaimoN_ »

Hej!


Jag måste seriöst ha råd. Jag har bråkat med min APS ASR114 (AEG M4) nu ett rejält tag. Först och främst dalade kulorna och sköt ojämnt med dubbelmatning (startade en tråd om det tidigare), men efter att ha kollat hopuphuset och gummit och nuben utan att se något konstigt, så tänkte jag att det kanske kom inifrån gearboxen. Airseal-nozzeln som inte slöt tätt eller liknande som därav orsakade dubbelmatningen.

Sagt och gjort, till arbetsbänken och skruva isär den in till gearboxen. Plocka upp, kolla igenom allting. Inget verkade galet, tills jag såg att, om möjligt, så hade nozzeln "hoppat ur läge" ur spåret längst fram i själva tappet platen, precis som jag misstänkte (vilket ju skulle förklara den dåliga matningen). Lade den till rätta i sitt läge, snurrade kuggarna, kollade så att allt verkade okej, och det gjorde det. Smörjde för säkerhets skull in kuggarna med lite extra kuggfett, sen byggde jag ihop gearboxen igen.

In med gearboxen i bössan för att testa, men nu uppstod nästa problem. Den reagerade nämligen inte överhuvudtaget på semi! Inte det minsta ljud, bytte över till fullauto och då sköt den som den skulle. Bytte över igen till semi - ingenting. Fullauto - helt normalt. *SUCK!*

För att klargöra så sitter det en Gate NanoAB mosfet emellan, och jag kör Lipo 11.1V.

"Vad nudå?!" tänkte jag och skruvade irriterat ner bössan ännu en gång. Och här är jag nu. I ren irritation och trötthet så hoppas jag inte behöva öppna upp gearboxen ytterligare en gång. Jag är ganska insatt i gearboxars uppbyggnad, men har minimal insikt i att plocka isär fire-select delen och undviker helst att göra det också.

När jag rör fire-selector-plattan mot gearboxen så klickar den korrekt i alla lägen - safe, semi och fullauto, så felet torde ju inte vara mekaniskt, eller? Hade det varit något mekaniskt fel, borde man väl ha hört något missljud när jag bytte över till semi? Det tar heller inte i någonstans när jag flyttar eldlägen.

Jag hade en multimeter till hands, och mätte därför spänningen mot motorkablarna (batteriet ikopplat) och höll in avtryckaren på semi. Och jo, då visade den på ca ~11-12V. Likadant på fullauto.

Jag förstår tusan inte var problemet kan ligga i.

Bössan ligger fortfarande demonterad, för som en "blixt ifrån ovan" så skulle naturligtvis också det röda (+) flatstiftet/motorkontakten gå av, och inte har jag heller något extra liggandes. Så det blev till att beställa hem nya flatstift, och väntar i skrivande stund på att få hem dessa. Ingenting går riktigt min väg just nu. :?

Så hoppas ni hängt med någorlunda på min något konstiga historia. Var tror ni felet kan ligga?

All hjälp uppskattas!

Paxz
Inlägg: 439
Blev medlem: sön maj 06, 2012 2:09 pm

Re: J*kla strul! Bössa skjuter inte semi, bara fullauto

Inlägg av Paxz »

Sorry, glömde att nämna att vi gjort allt vi kan utifrån gearboxen. :) Hade fjädern saknats så hade du "bara" behövt hitta den eller fixa en ny så hade troligen semi börjat funka igen. Men eftersom den satt på sin plats så finns det inte mycket mer vi kan göra utifrån är jag rädd.

Släden som jag refererar till är delen till höger i bild. Avtryckaren skjuter in släden tills blecket på den kommer i kontakt med blecken från plus och minus kabeln inne i själva switch assemblyt. Det är först då motorn får ström och börjar jobba.

http://www.airsoftparts.ca/store2/image ... -block.JPG

Om det känns likadant så är det nog inte det, men det skadar inte att dubbelkolla när du öppnar bössan nästa gång. Det sköna klick ljudet kommer ifrån lowern på bössan, den borde klicka även om gearboxen inte sitter i. Däremot så ska avtryckaren inte klicka när du trycker in den, gör den det så betyder det att släden hoppar ur sitt spår och åker tillbaka till ursprungs positionen, vilket oftast beror på CA-döden som jag nämnde tidigare.

Det som jag tycker är skumt är att bössan får ström på semi men att den inte skjuter. Det kan inte vara något strul med mosfeten tror du? Jag har svårt att tro att det kan ha varit kontaktstiftets fel, men jag hade inte blivit förvånad då de mest otänkbara saker har inträffat eller orsakat problem förr. Om du var noga med shimsen så borde det inte vara några problem där heller tycker jag.

Nä detta låter som ännu ett mysterium. Det är bara att kavla upp armarna och fortsätta. Skam den som ger sig! Är nästan avundsjuk att det inte är jag som får sitta där och felsöka... men bara nästan. ;) Men oroa dig inte, vi ska allt hitta vad det kan va som spökar. Ta lite bilder nästa gång du öppnar gearboxen är du snäll så kan vi se om det är något simpelt. Ibland så är problemet så pass simpelt att man stirrar sig blind och inte ser det. Då kan det vara bra med ett extra par ögon som ser det den trötte kan ha missat.
Who ever joins the game, must take the consequenses of the game.

SaimoN_
Inlägg: 55
Blev medlem: lör jun 09, 2012 10:48 pm

Re: J*kla strul! Bössa skjuter inte semi, bara fullauto

Inlägg av SaimoN_ »

Paxz, absolut! Här fortsätts det, skam den som ger sig ;)

I teorin känns det kanske ändå som att den nu bör fungera, då den med multimetern visade att den fick ström på båda eldlägen (Motorn var inte inkopplad då vid tillfället, då jag inte kunnat testa det då stiftet som sagt gått av).

Men halv-pessimistisk som jag är så vill jag ju för den sakens skull inte bygga ihop bössan igen och samma fenomen kvarstår. Då får jag ta ner bössan igen, och då för sisådär 5e gången. Nej, känns bättre att göra en ordentlig genomgång nu när den ändå är nedplockad :)

Jag ska definitivt öppna upp gearboxen, så fort leveransen av nya flatstift anländer! :) Släden känns onekligen misstänksamt i sammanhanget!

Mosfeten kan möjligen vara boven. Synd om så är fallet (dyra saker!)

Kocken149, absolut, så fort jag öppnar boxen så ska jag kolla att skruven sitter åtdragen :)

Mrmonkeey
Inlägg: 184
Blev medlem: tor jul 03, 2014 7:25 pm

Re: J*kla strul! Bössa skjuter inte semi, bara fullauto

Inlägg av Mrmonkeey »

Det är sant med cutoff levern.
Men det ser ut som att han inte har bleck på selectorn geno

SaimoN_
Inlägg: 55
Blev medlem: lör jun 09, 2012 10:48 pm

Re: J*kla strul! Bössa skjuter inte semi, bara fullauto

Inlägg av SaimoN_ »

Allihop, nu verkar det fungera! Eller rättare sagt... det gör det, men jag håller inte allt för höga förhoppningar (min otur säger mig att när jag bygger in gearboxen i lowern så slutar semi att fungera igen! :roll: Jag har inte gjort det ännu). Men men, so far so good. ;)

Vad gjorde jag då? Inte den blekaste aning! *kliar håret* :? Jag hade strippat gearboxen ner till alla delar, och började sakta men säkert bygga ihop allt igen. Varken mer eller mindre. Och när jag nu kopplade ihop gearboxen mot motorn, med mosfeten och batteriet så snurrar motorn på både semi och fullauto.

Kan det ha varit nåt så basalt som ett litet obetydligt glapp någonstans?

MrMonkeey, som svar på din kommentar. Blecken ser fina ut vid selectorn (syns förmodligen inte så bra i filmklippen).

Ja, i nuläget är det löst iaf! Men jag återkommer väl om det slutar fungera igen! :lol:

Paxz
Inlägg: 439
Blev medlem: sön maj 06, 2012 2:09 pm

Re: J*kla strul! Bössa skjuter inte semi, bara fullauto

Inlägg av Paxz »

Ja men se där ja! Härligt att du fått den att funka igen utan att behöva köpa/byta till något annat. Skam den som ger sig som sagt. :)

Ibland funkar det att bara ta isär och sätta ihop, jag har t.o.m haft bössor som fixat sig själva under natten. Man sitter uppe och försöker fixa en bössa och får inte skiten att funka vad man än gör. Sen lämnar man skiten framme på bordet, kavlar upp armarna och försöker på nytt dagen efter för att upptäcka att allt funkar perfekt helt plötsligt. Vissa saker är och förblir mysterium.

Hade du isär switch assemblyt också? Vore kul att veta vad allt berodde på. Men nu ska vi bara vara glada att det funkar igen. Ska hålla tummarna så den fortsätter att funka även när den är fullt monterad och inte att du råkar ut för det klassiska med AEG's - man löser ett problem enbart för att upptäcka eller råka ut för ett annat. ;)
Who ever joins the game, must take the consequenses of the game.

SaimoN_
Inlägg: 55
Blev medlem: lör jun 09, 2012 10:48 pm

Re: J*kla strul! Bössa skjuter inte semi, bara fullauto

Inlägg av SaimoN_ »

Hahah, ja då är jag tillbaka här igen då! ;)

Skulle in med boxen i lowern idag, och har nyss kommit ifrån arbetsbänken.

Den VILL INTE SKJUTA SEMI när den väl är i lowern. Jag hör tydligt och fint "klick" när jag byter eldläge på eldväljaren.
Inte ett ljud. Nada. Fullauto fungerar dock. :roll:

Plockade ur gearboxen ur lowern, och då gick motorkabelstiftet av (igen!). Bytte det snabbt, testade igen (utan att ha satt in boxen i lowern denna gång)... och den fungerar återigen på semi! När jag flyttar selector plattan på boxen så fungerar det. Semi som fullauto. Det verkar vara när den hamnar i lowern, som någonting inte fungerar. När jag kollar på utskärningen på selector plattan (U-formationen) så ser den ju inte heller "utsliten" ut.

Så nu har jag börjat gå på teorin att problemet faktiskt sitter just i lowern. Det enda som ju faktiskt sitter där är en oval metallbit på insidan av eldväljaren, som flyttar selector plattan. Men när jag ruckar försiktigt på denna, så sitter den som den ska. (ja, okej... nåt miiiinimalt spel har den dock). Kan detta vara boven i dramat?

För när jag med handen manuellt flyttar selectorn på boxen så verkar det fungera, men inte när den hamnar i lowern. Som om eldväljaren inte flyttar läget "fullt" till semi. Det jag då direkt tänker på är att bläcken på selectorn inte kommer i kontakt med switch assemblyt, vilket ju då inte ger någon ström och därför ingen semi. Men som jag sa, selector plattan ser fin ut, ingen direkt förslitning att tala om. Herregud vad trött man kan bli på ett enskilt problem, alltså... :lol: Vad tror ni?

Mrmonkeey
Inlägg: 184
Blev medlem: tor jul 03, 2014 7:25 pm

Re: J*kla strul! Bössa skjuter inte semi, bara fullauto

Inlägg av Mrmonkeey »

Lösningen rent om bläcken inte får kontakt så är det annan SA iaf.
Hoppas det löses sig

Genocide
Inlägg: 1206
Blev medlem: lör maj 05, 2012 4:46 pm

Re: J*kla strul! Bössa skjuter inte semi, bara fullauto

Inlägg av Genocide »

Gammal lösning som finns kvar...
Nothing ever stays stock...
http://www.pmairsoft.se

Paxz
Inlägg: 439
Blev medlem: sön maj 06, 2012 2:09 pm

Re: J*kla strul! Bössa skjuter inte semi, bara fullauto

Inlägg av Paxz »

Testa om du inte kan bända upp blecken på undersidan av selectorplaten något så de får bättre kontakt. Har hänt förr att ena inte når fram riktigt och då har det oftast räckt med att man böjt till dem något.
Who ever joins the game, must take the consequenses of the game.

Skriv svar