Obalanserat LiPo

Joey80083
Inlägg: 6
Blev medlem: sön jan 18, 2015 4:01 am

Obalanserat LiPo

Inlägg av Joey80083 »

Jag kör ett 2s LiPo och använde en defekt laddare som endast laddade en av cellena, dvs att nu sitter jag med en cell som är fullt laddad och en som är precis på gränsen för hur låg spänningen får bli. Hur löser jag detta?

Har en sån här laddare att tillgå: http://www.garderoben.se/m/airsoft/batt ... -lipo-life

livewire
Inlägg: 134
Blev medlem: ons jan 29, 2014 5:39 pm

Re: Obalanserat LiPo

Inlägg av livewire »

buy a new charger...............
Native Swinglish speaker, I swing both ways!

Joey80083
Inlägg: 6
Blev medlem: sön jan 18, 2015 4:01 am

Re: Obalanserat LiPo

Inlägg av Joey80083 »

Det där är en ny laddare...

livewire
Inlägg: 134
Blev medlem: ons jan 29, 2014 5:39 pm

Re: Obalanserat LiPo

Inlägg av livewire »

Then I wouldn't buy it, they normally don't balance the cells individually but charge the battery as a whole unit, you choose the amount of cells and then then it charges according to that, look for a decent charger that balances each cell, it'll more than likely allow your pack to survive a bit longer

pick up one of these from hobby king, theyll cost you about 500 buying in Sweden whereas 200kr from hobby king, or get one off ebay

http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... UINE_.html
Native Swinglish speaker, I swing both ways!

Joey80083
Inlägg: 6
Blev medlem: sön jan 18, 2015 4:01 am

Re: Obalanserat LiPo

Inlägg av Joey80083 »

Jag håller budgeten låg än så länge. Det finns alltså inget jag själv kan göra utan behöver få tag på en ordentlig balanserare innan batteriet kommer att vara funktionellt igen?

[KAS]Björn
Inlägg: 206
Blev medlem: mån jun 04, 2012 3:14 am

Re: Obalanserat LiPo

Inlägg av [KAS]Björn »

Hör med dina polare om de kan balansera det till dig?
Helvetes! Den där är ju stenhård!

Genocide
Inlägg: 1206
Blev medlem: lör maj 05, 2012 4:46 pm

Re: Obalanserat LiPo

Inlägg av Genocide »

Om laddaren äe ny men defekt. Så lämna tillbaka den.
Nothing ever stays stock...
http://www.pmairsoft.se

livewire
Inlägg: 134
Blev medlem: ons jan 29, 2014 5:39 pm

Re: Obalanserat LiPo

Inlägg av livewire »

Just out of interest how do you know only one cell is charged ?
Native Swinglish speaker, I swing both ways!

Joey80083
Inlägg: 6
Blev medlem: sön jan 18, 2015 4:01 am

Re: Obalanserat LiPo

Inlägg av Joey80083 »

livewire skrev:Just run the new charger in S2 then,by selecting that will the charger keep charging till the battery total reaches 7.4v and then turn off as they're in series, however if the other battery is completely empty it maybe fuked, lipos don't like to be totally discharged or go under 3 volts, saying that maybe your original charger wasn't at fault and you have a dead cell?
Den vägrar ladda mer nu, tycker att det är fullt trotts att en cell nästan är tom. Ganska säker på att jag inte gått mer än marginellt under 3.3 volt.
Genocide skrev:Lämna tillbaka din nya laddare och köp en bättre.
En imax b6 kostar int emånga hundra på ebay.

Jag hade inte vågat ladda mina lipobatterier med en billig skitladdare.
Har bestämt mig för att göra det, better safe then sorry. Men det tar ju ett par veckor för en sån att komma så mitt problem inför imorgon kvarstår.
Slide1.jpg
Skulle kunna öppna batteriet och ladda ur ström ur en av cellena så att de ligger på samma nivå, sätta ihop och ladda upp som vanligt.

agehall
Inlägg: 10
Blev medlem: sön mar 01, 2015 5:46 am

Re: Obalanserat LiPo

Inlägg av agehall »

Du kontrollmätte alltså inte cellerna via balanskontakten först? Det hade jag gjort för att undvika extrajobb.

Skriv svar