Lokalisering av kontaktfel på batteri/laddare

Schill91
Inlägg: 19
Blev medlem: sön aug 30, 2015 7:10 pm

Lokalisering av kontaktfel på batteri/laddare

Inlägg av Schill91 »

För två dagar sedan innan Bockaby laddade jag mitt LiPo batteri i min egna laddare felfritt. Efter dagens första spel får jag upp "Connection break" på min display när jag försöker ladda upp batteriet igen, både på moden charge och balance. Trodde att det antingen blivit fel i någon av mina kontakter eller att det var fel på min laddare så för att felsöka lät jag min kompis testa att ladda sitt batteri i min laddare som också har deanskontakt, och detta fungerade. Laddade totalt 4st av mina kompisars batterier i min laddare felfritt utan att få upp connection break och kan därför utesluta att något skulle vara fel på kontakterna i min laddare.

Då är alltså felet i mitt batteri? Tydligen inte. Det gick däremot att ladda utan "connection break" i min kompis laddare som har samma mjukvara. Testade nu igen när jag kom hem att ladda men icke. Kvittar hur nogrann jag än är med att verkligen få i båda kontakterna helt så går det inte påbörja laddningen/balanseringen pga connection break meddelandet.

Vad är då den logiska förklaringen att felet sitter? Eftersom mitt batteri fungerar i bössan kan jag utesluta att det skulle vara fel på deanskontakten? Det leder bara till en sak och det är då den vita kontakten om det är något som gör att den inte är helt rätt och min laddare tror att det är avbrott. Mysteriet är att den som sagt fungerade i min kompis laddare.

Vad bör jag göra i detta läget? Tacksam för all hjälp!

Herr Nilsson
Inlägg: 189
Blev medlem: lör feb 23, 2013 1:42 pm

Re: Lokalisering av kontaktfel på batteri/laddare

Inlägg av Herr Nilsson »

Det går att råka sätta i den vita kontakten åt fel håll.. då får man connection break, detta har jag gjort någon gång.
Bier,Bratwurst undt Sauerkraut!

Skriv svar