ASG EVO scorpion funderingar.

dayu
Inlägg: 63
Blev medlem: tor mar 13, 2014 8:14 am

ASG EVO scorpion funderingar.

Inlägg av dayu »

Jag har just köpt mig en beg Evo och har hört lite olika saker gällande bössan.

*Med m120 fjäder kör man 11.1v och med m90/m100 7.4v ? Så ni som haft den ett tag, gissar den funkar lika bra nu som då med 11.1v lipo o svagare fjäder ?

*Har 3 batterier 11.1v 20cc, men skulle även 11.1v 15-25cc funka ?

*Spelar de någon roll vilket märke det är på fjädern jag stoppar i bössan? så länge de är mellan m90-m130.

*Och för o vara på den säkra sidan, gissar även att de inte är några problem med o löda om till deans ?


Hör gärna från er som haft bössan ett tag o kan bekräfta eller som sitter på ren fakta, dvs inge "tror" "bör" osv

Maercosh
Inlägg: 324
Blev medlem: ons aug 12, 2015 1:33 am

Re: ASG EVO scorpion funderingar.

Inlägg av Maercosh »

Det är exakt samma sak som med vilket vapen som helst, deans ger mindre resistans: högre rof.
Mer spänning på batteriet: högre rof.
Högre discharge(C-rating): högre rof. alla dina batterier kommer fungera fint.
Det skiljer sig mellan märken på fjäder, vissa m110 är starkare än andra.
Om du kör 11,1V lipo med m90 fjäder kommer du få väldigt bra trigger response och ROF.

dayu
Inlägg: 63
Blev medlem: tor mar 13, 2014 8:14 am

Re: ASG EVO scorpion funderingar.

Inlägg av dayu »

Med tanke på allt man hört om just evon så var jag tvungen att höra så de inte sabbar ascun osv

Har du själv en evo?

Maercosh
Inlägg: 324
Blev medlem: ons aug 12, 2015 1:33 am

Re: ASG EVO scorpion funderingar.

Inlägg av Maercosh »

Oj ursäkta, trodde inte det var ascu i original. Nej jag äger ingen egen

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: ASG EVO scorpion funderingar.

Inlägg av Twist »

Det är en ASCU som är specialgjord för just den bössan, tydligen. Den vanliga ASCU:n måste användas med 11,1 V LiPo för att garantin ska gälla så det är nog lämpligt även för denna.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Thinker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:17 pm

Re: ASG EVO scorpion funderingar.

Inlägg av Thinker »

Kompis har en ASG EVO Scorpion, men jag har inte servat eller meckat med den än så kan tyvärr ej säga hur den är internt eller i livslängd på saker osv.

Bra kontakter oavsett typ är bättre än dåliga när det gäller kontakt och livslängd. Deans kan som flesta kontakter jäklas och de är något jag undviker. XT60 mfl typer är bättre än Deans, men ovanliga kontakter är problem om du har olika vapen eller kan behöva låna. Själv kör jag riktigt bra kvalitet mini tamiya för det fungerar bra och är vanligt. Men det är inte svårt att löda om till vilka kontakter du vill ha, kolla bara så det inte ställer till isärplockning eller med kabellängder och batteriplacering. Just Deans ska du undvika trycka på plats så kontakten utsätts för brytning för det kan bli sporadiska glapp eller lustiga problem.

Batteriers C värde hänger samman med mAh. Så 25C batteri på 1100mAh (25x1100=27.5A) kan lämna ström sämre än 15C batterier på 3000mAh (15x3000=45A). Men dina batterier lär fungera helt ok, mer fråga om livslängd mm och det är ändå "alltid" dåligt på Lipo.

Fjädrar kan skilja en hel del mellan tillverkare osv så oavsett vad du köper är det bäst chrona efter, men rekommenderar 90 fjäder för CQB och allmänt spel för då bör du hamna under 100m/s och vill du ha mer trim är 120 fjäder bättre. Kan lätt hända du kommer över gränser med kraftigare. Själv föredrar jag Guarders SP fjädrar.
This space intentionally left blank

Skriv svar