Ett litet klargörande. Svar från SKL ang. GBB/R och Sverige.

GBBR (Gas Blowback Rifle), gasdrivna gevär och karbiner.
ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Ett litet klargörande. Svar från SKL ang. GBB/R och Sver

Inlägg av ohman »

MarLin skrev: Läste SKL:s bedömning en gång till och inser nu att det är magasinet som är den vitala delen men som dom skriver också så är enligt lagen inte dessa magasin licensbelagda? Hmmm flummigt?
Jag tror de blandar nuvarande lag med sunt förnuft.
Sunt förnuft säger att det är magasinet som styr vilket drivmedel som används, lagen säger att det är vapnet, inte magasinet. Så det blir knas då vi är fria att importera gasmagasin (då de inte är licensbelagda, och inte ett vapen), men förbjudna från att importera ett gasvapen med Co2 magasin.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Incite91
Inlägg: 19
Blev medlem: tor dec 20, 2012 4:24 pm

Re: Ett litet klargörande. Svar från SKL ang. GBB/R och Sver

Inlägg av Incite91 »

Jag har en liten fundering ang tullen och deras sätt att arbeta..

Om man beställer en gasdriven bössa och paketet åker på en kontroll i tullen.. Behåller de bössan då? Och isf får man någon ersättning för grejerna de behåller? Eller är det så surt att de bara behåller grejerna som man har betalt? :shock:



MVH Incite91

Gwlyddyn
Inlägg: 998
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:37 pm

Re: Ett litet klargörande. Svar från SKL ang. GBB/R och Sver

Inlägg av Gwlyddyn »

Du har försökt smuggla in ett olagligt vapen. Det kommer destrueras och du kommer inte få någon ersättning.

Har du tur slipper du att lagföras.

Stag
Inlägg: 412
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:46 am

Re: Ett litet klargörande. Svar från SKL ang. GBB/R och Sver

Inlägg av Stag »

Lagföras? Jag har då inte hört talas om någon som lagförts pga import av GBB... Om det har hänt vill jag se ett exempel.
Even if it's made by LBT and you got one in AOR2, a fanny pack is still a fanny pack. Now save yourself the embarrassment of a swirly and paypal me your lunch money.

Gwlyddyn
Inlägg: 998
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:37 pm

Re: Ett litet klargörande. Svar från SKL ang. GBB/R och Sver

Inlägg av Gwlyddyn »

Det finns/fanns en tråd tidigare om en som råkat ut för just det.

Du får helt enkelt leta.

Schultz
Inlägg: 353
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:17 pm

Re: Ett litet klargörande. Svar från SKL ang. GBB/R och Sver

Inlägg av Schultz »

Vad jag minns så var det en kille som hade oturen att ha ett argt ex och en åklagare med personlig vendetta. Friad på allt om jag inte minns fel.

Jag tycker risken och rädslan är extremt överdriven, men var och en får fatta sina egna beslut.
ODA 727
PTW User


Mina affärsredovisningar

Stag
Inlägg: 412
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:46 am

Re: Ett litet klargörande. Svar från SKL ang. GBB/R och Sver

Inlägg av Stag »

Precis, jag tror det är det fallet du tänker på Gwlyddyn. Jag har en kompis som för ett par månader sedan importerade både pistol och magasin utan problem alls.
Even if it's made by LBT and you got one in AOR2, a fanny pack is still a fanny pack. Now save yourself the embarrassment of a swirly and paypal me your lunch money.

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Ett litet klargörande. Svar från SKL ang. GBB/R och Sver

Inlägg av ohman »

Risken att faktiskt bli bötfälld är nog ganska liten. Men att få vapnet förstört av tullen är en risk man tar. I bästa fall så returnerar tullen vapnet till säljaren, och du kan få tillbaka dina pengar (minus fraktkostnaden). I vilket fall så bör man vara medveten om att man kan förlora hela summan och i värsta fall bli åtalad. Sen är det helt och hållet upp till individen att bestämma om det är värt risken.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

FaniSkogen
Inlägg: 140
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:17 pm

Re: Ett litet klargörande. Svar från SKL ang. GBB/R och Sver

Inlägg av FaniSkogen »

Klart är att du begår en brottslig handling. Du importerar ett licenspliktigt vapen. Sen verkar det ju som att de visar nåd inför de flesta som åker dit i tullen. Förmodligen delvis för att många av de själva inser att lagen är skevt skriven här.

kreator
Inlägg: 538
Blev medlem: lör maj 19, 2012 9:16 pm

Re: Ett litet klargörande. Svar från SKL ang. GBB/R och Sver

Inlägg av kreator »

Dear Ichor, please eat Justin Bieber.
I come from a rural area and i behave as such.
Follow @ http://instagram.com/danieldisowned

Skriv svar