WE hållbaraste intärna delarna

GBBR (Gas Blowback Rifle), gasdrivna gevär och karbiner.
Eson
Inlägg: 6
Blev medlem: fre dec 13, 2013 10:13 am

WE hållbaraste intärna delarna

Inlägg av Eson »

Sitter och försöker hitta de starkaste intärna delarna till min nya WE m16 (snart m4 tihi)

Många som säger RA-Tech och dom får goda ressentioner för deras val av stål delar men även dessa går tillslut sönder...
Så varför gör dessa vapen det? jag har gedigen tid i försvarsmakten med både ak4 och 5, och inga av dess intärna eller externa delar går att he sönder av annat än köras över av en bil!

Så jag kollade upp varför airsoft grejjor är så svaga, och svaret är då att det inte är härdat eller temperat... inget alls, bara rått stål med lite zink i för att det inte ska rosta..
Efter ännumer forskning så hittade jag vissa innom branchen som påstod att delarna var gjord av mjuk stål, sånt som inte går att härda av sig sjävt, utan man måste göra olika yt tekniker för att få in carbon i stålen för att sen kunna härdna och tempera osv.

Så jag skapade en plan, och här är där jag behöver insikt/hjälp

Jag tänkte beställa RA-tech avtryckar grupp samt ra-tech alu nozzle osv, sedan hitta en firma som kan applisera dessa tekniker på stål/alu delarna för att göra dem lika/nästan lika hårda som stålet i riktiga vapen, och sen har jag en odödlig gbb?

Eller, skicka in delarna till en firma som can scanna in delarna, sen skära ut dem i bra stål sen härda dem för maximal styrka

Och jag hoppas då att detta inte skall kosta skortan... men några små delar, hur mycket kan det kosta?

Vad tycker ni om min briljanta idee? Samt tror ni att dessa härdnings tekniker kommer öka dimentionen på delarna så dom inte passar längre?

themetalpope
Inlägg: 134
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:30 pm

Re: Sv: WE hållbaraste intärna delarna

Inlägg av themetalpope »

Kan bara varna att ska du härda med värme så brukar delarna svälla så kan bli kpnstigt.
SST- Vi är inte bra men vi har jävligt skoj

http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=1970

nisse
Inlägg: 256
Blev medlem: mån aug 13, 2012 12:43 am

Re: WE hållbaraste intärna delarna

Inlägg av nisse »

Tyngre bolt = hårdare kick men mindre fps?
"Ninjas came with lions"

Eson
Inlägg: 6
Blev medlem: fre dec 13, 2013 10:13 am

Re: WE hållbaraste intärna delarna

Inlägg av Eson »

tyngre bolt påverkar inte fps, det är mängden gas som nozzle släpper igenom som avgör det :)

Däremot kan tyngre bolt sänka rpm och förstöra vapnet snabbare :)

SOG
Inlägg: 25
Blev medlem: tis apr 02, 2013 9:45 pm

Re: WE hållbaraste intärna delarna

Inlägg av SOG »

Skulle vara kul om du testar. Jag har tänkt på samma sak och det skulle vara kul om man kunde pröva lite olika grejer. Så prova på så mycket du bara kan.

Mvh

Maximan
Inlägg: 8
Blev medlem: fre maj 25, 2012 3:11 pm

Re: WE hållbaraste intärna delarna

Inlägg av Maximan »

tänk bara på att kroppen på en WE är gjord i gjutet mjukstål och tål inte mycket kraft/tyngd från insidan

Plupp
Inlägg: 2
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:41 pm

Re: WE hållbaraste intärna delarna

Inlägg av Plupp »

Be dom skära ut delarna i redan härdat material så undviker du problemen med dimensionsförändringar.

Markant dyrare men det är nog lättast.
Om dom härdar så är risken att dom härdar för mycket och komponenter då spricker lättare under användning.

Vet dom vad dom pysslar med så borde det inte vara några problem. ska vara martensit i ytan och perlit inne i komponenten.
men risken är att alla delar behöver hålla samma kvalité för att slitas jämt.

Går att analysera innehållet och få reda på beståndsdelarna.
Sen kan man avgöra vad man bör göra för att härda komponenterna.

f ö
Carbon = kol

Helt rätt i att man kan lägga dessa i en uppkolande miljö och därigenom få in kolet där det ska (dvs ytan) sen härdar man det hela och gör allt helmartensitiskt men med de olika halterna kol så borde det ändå vara tillräckligt god skillnad i hårdhet och mjukhet(mjukt innebär alltid att det hanterar stötar bättre, men deformeras lättare och spricker väldigt sällan).

OBS finns risk för deformationer i en sådan process. förhoppningsvis kan dessa om de uppstår slipas bort (så det är viktigt att veta orginaldimensionen)
Kan vara så att allt deformeras lika mycket och då är det inget bekymmer.

Att härda aluminium är dyrt och tidskrävande.
stål är mycket billigare och enklare.

Jag är inte expert på området men håller på att bli.
Hör gärna av dig om du har mera frågor kring material.
/Plupp, 3:e års student till civilingenjör i materialteknik

Skriv svar