openbolt vs closedbolt

GBBR (Gas Blowback Rifle), gasdrivna gevär och karbiner.
Necronomica
Inlägg: 178
Blev medlem: tis maj 15, 2012 4:29 pm

openbolt vs closedbolt

Inlägg av Necronomica »

Hej!
Har letat både på google och gamla forumet men hittar inget om skillnaden mellan openbolt och closedbolt på gas/co2 vapen, så vad är skillnaden egentligen? :p
*sssssssffffffffk......*
-AJ!,FAN!!!!
-SORRY!!!

Kether
Admin
Inlägg: 999
Blev medlem: lör maj 05, 2012 7:11 pm

Re: openbolt vs closedbolt

Inlägg av Kether »

Flyttar till rätt forumsdel då iaf jag inte har hört talas om open eller closed bolt på gaspistoler.

Rätta mig om jag har fel.

Bay Cat
Inlägg: 947
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:58 pm

Re: openbolt vs closedbolt

Inlägg av Bay Cat »

I GBBR världen så är det ett säkrare system då de rörliga delarna är byggda på ett smartare sätt och mer likt den riktiga förelagan.
Man har även i samma veva uppdaterat byggnationen på magasin och hop-up hus för att ge en bättre effekt på kulbanan.

Dessvärre är original GBBR (för iallafall WE/Wetti) i plast tillskillnad mot föregångaren som var i metall vilket gör att det är lite skörare och tar lättare skada. RA-Tech skall däremot släppa en förstärkt Muzzle/Nozzle som åtgärdar detta.


Allt ovanstående är iallafall om du tittar på en WE bössa.

Stag
Inlägg: 412
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:46 am

Re: openbolt vs closedbolt

Inlägg av Stag »

Vill förtydliga att Kitten pratar om Openbolt då.

Openbolt är ett säkrare system med färre rörliga delar, och ger bättre precision då den släpper ut den kalla gasen genom bolten, medans en closed bolt tvingar ut den genom pipan.
Even if it's made by LBT and you got one in AOR2, a fanny pack is still a fanny pack. Now save yourself the embarrassment of a swirly and paypal me your lunch money.

Acepalm
Inlägg: 197
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:25 pm

Re: openbolt vs closedbolt

Inlägg av Acepalm »

Tack Stag!

Förmodligen precis det han (och jag) undrade.
-GU06
Utför lagfotograferingar i Norrbotten samt även Söderut mot reseersättning och logi. Kontakta mig för mer information.
Bildexempel finns på Instagram: @tfg_gu06
They who dine on lost souls know only hunger

Necronomica
Inlägg: 178
Blev medlem: tis maj 15, 2012 4:29 pm

Re: openbolt vs closedbolt

Inlägg av Necronomica »

Men borde inte då alla gas vapen med blowback bli openbolt då? För då släpps ju den extra gasen ut när bolten är bak, eller?
Och varför blev denna träden flyttad till GBBR? är inte "R" efter "GBB" bara en indikation på att det är en "rifle" eller har jag fått det om bak foten?
*sssssssffffffffk......*
-AJ!,FAN!!!!
-SORRY!!!

Stag
Inlägg: 412
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:46 am

Re: openbolt vs closedbolt

Inlägg av Stag »

R står för rifle, således hamnar denna här, då diskussion angående open vs closed bolt är onödigt på pistoler. Som du sa själv, de är ju endast "open bolt". Sen att pistolen inte har en bolt på samma sätt alls är väl en annan diskussion. I vilket fall, tråden ligger på rätt ställe. :)
Even if it's made by LBT and you got one in AOR2, a fanny pack is still a fanny pack. Now save yourself the embarrassment of a swirly and paypal me your lunch money.

Erka
Inlägg: 150
Blev medlem: mån maj 14, 2012 7:57 pm

Re: openbolt vs closedbolt

Inlägg av Erka »

Som jag har förstått det så är åtminstone alla nya WE bössor Open Bolt.
Hur det ligger till med de andra tillverkarna är jag osäker på.. :)

Kalle
Inlägg: 181
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:07 pm

Re: openbolt vs closedbolt

Inlägg av Kalle »

Airsoftens "open bolt" är ett lite missvisande namn på designen. Man har helt enkelt lånat begreppet från riktiga vapen av den ena eller andra anledningen när man införde det nya gassystem som går under namnet. Trots detta så är alla airsoftvapen (gasdrivna) egentligen Closed Bolt om man menar hur de fungerar. Ett bättre namn för att beskriva gassystemet är "Open Chamber" men "Open Bolt" har liksom fastnat och följt med vilket ibland skapar lite förvirring.


För att klargöra lite begrepp:

Riktiga vapen:
Open Bolt: Slutstyckets viloposition är i bakre/uppspänt läge. Vid avtryck släpps slutstycket framåt, laddar en patron i loppet och avfyrar denna för att sedan återvända till viloläget.
Closed Bolt: Slutstyckets viloposition är i främre läget. Vid avtryck avfyras eventuell patron i loppet, slutstycket cyklar sedan för att spänna hammaren och kasta ut eventuell tomhylsa, plockar med sig en patron på vägen framåt och för in denna i loppet för att sedan hamna i främre viloposition.

Airsoftvapen:
"Open Bolt" (Open Chamber): Exakt som Closed Bolt för riktiga vapen förutom att det inte finns någon tomhylsa att kasta ut.
"Closed Bolt" (Closed Chamber): Huvudprincipen är Closed Bolt design (samma som Open Chamber) men den huvudsakliga skillnaden mellan Open- och Closed Chamber är att Closed- är innesluten i en tub (oftast av mässing) som orsakar lite problem och sjukdomar som Open Chamber inte lider nära på lika mycket av.

Open Chamber är en vidareutveckling av Closed Chamber med många förbättringar i prestanda, tillförlitlighet, pris och funktion och är helt klart det bättre systemet på alla punkter.
"Wir sind Deutsche, es ist was wir machen!"
- Kirschenbauer Airsoft Uppsala
Följ oss på facebook!

Necronomica
Inlägg: 178
Blev medlem: tis maj 15, 2012 4:29 pm

Re: openbolt vs closedbolt

Inlägg av Necronomica »

Aha okej då förstår jag :) tack för väldigt bra svar ^^ nu återstår bara: vad är då skillnaden mellan GBB och GBBR? :)
*sssssssffffffffk......*
-AJ!,FAN!!!!
-SORRY!!!

Skriv svar