6.01mm eller 6.03mm till gas bössa?

GBBR (Gas Blowback Rifle), gasdrivna gevär och karbiner.
kevin94
Inlägg: 37
Blev medlem: tis jan 12, 2016 6:52 pm

6.01mm eller 6.03mm till gas bössa?

Inlägg av kevin94 »

Tjenare.

Kikar runt lite på olika alternativ till min We Scar-H när det kommer till pipa :)

Vad är bäst i en gas bössa, 6.01mm eller 6.03mm pipa?


// Kevin :)

babymakerairsoft
Inlägg: 159
Blev medlem: mån okt 13, 2014 10:27 am

Re: 6.01mm eller 6.03mm till gas bössa?

Inlägg av babymakerairsoft »

Du kommer få några fps mer från 6.01 men vilken är bättre har jag ingen aning.

Jag använder 6.03 från Angry Gun för WE M4 ob när jag hade Kriss använde jag 6.01 Maple Leaf. Aldrig fått bb fastnat på något av röret än.

Attackmack
Inlägg: 21
Blev medlem: tor aug 02, 2012 7:51 pm

Re: 6.01mm eller 6.03mm till gas bössa?

Inlägg av Attackmack »

Jag har också funderat på pipdimensioner.
De flesta verkar rekomendera 6.03 överlag och speciellt för mer snabbskjutande gevär, mest för att minimera risken med stopp eller "dubbelmatning".

WE säljer själva ett kit med en längre inre och yttre pipa till Scaren, de lär väl va samma dimension som standardpipan men vilken dimension är det?

babymakerairsoft
Inlägg: 159
Blev medlem: mån okt 13, 2014 10:27 am

Re: 6.01mm eller 6.03mm till gas bössa?

Inlägg av babymakerairsoft »

RA och WE barrel är 115mm (som gör att du har rifle längd) material på RA är bättre än WE, SCAR använder 256mm inre på deras standard.

6.01 och 6.03 är båda typ tightbore och bb bör i teori inte vid röra innre röret då luften/gasen eller vad det nu man ska säga lifter så bb flyger ut om man jämför det med riktiga kulor som har rifling som spinner ammunitionen. 6.01 bör nog köra med mycket finare kvalite kulor. Jag har använt Madbull 6.01 på en AEG och det har fungerat bra (full längd)

Generellt så bör 6.03 vara bättre då den kanske inte är lika kräsen på bb. Om man gillar köra semi/mest skjuta semi, använder lite bättre bb, 6.01. Jag hade kört 6.01 om det fanns från Angry Gun då jag är nöjd med deras 6.03

kevin94
Inlägg: 37
Blev medlem: tis jan 12, 2016 6:52 pm

Re: 6.01mm eller 6.03mm till gas bössa?

Inlägg av kevin94 »

We scar-H har runt 335mm pipa då den är lite längre än scar-l.

Har hittat ifrån ra tech 6.01 340mm pipa, Dock så är det skitsvårt att hitta 6.03mm pipa i 330-340mm. De jag kan göra är att sätta på den längre ytterpipan som medföljer scar-h´n men den e så ful ;)

Skulle helst vilja ha en 6.03 då som sagt risken för kulor som fastnar är mycket mindre men om man inte hittar någon så får det nog bli en 6.01, men man får leta lite mer :)

babymakerairsoft
Inlägg: 159
Blev medlem: mån okt 13, 2014 10:27 am

Re: 6.01mm eller 6.03mm till gas bössa?

Inlägg av babymakerairsoft »

Gillar inte RA innre alls, speciellt vid hopup vissa batch går inte ens installera. Har haft 2 för WE M4 och 1 set som kom med deras suppressor för Kriss var av 1 för WE funkade.

Vissa saker gör RA bra, typ receiver, kriss stål delar osv. men innre rör verkar ju typ hel kassa och är inte drop in. Men dem skickar replacement / delar som ersätter om du visar video klipp vad som var felet.

kevin94
Inlägg: 37
Blev medlem: tis jan 12, 2016 6:52 pm

Re: 6.01mm eller 6.03mm till gas bössa?

Inlägg av kevin94 »

ah så pass alltstå...


Får se hur man gör då, kanske får bli en ljuddämpare på bössan som döljer den längre pipan :)

babymakerairsoft
Inlägg: 159
Blev medlem: mån okt 13, 2014 10:27 am

Re: 6.01mm eller 6.03mm till gas bössa?

Inlägg av babymakerairsoft »

Ja, när det kommer deras innre så är passform inte alls i mitt tycke. Angry Gun är väldigt smooth eller hur man ska säga på svenska, väldig fin profil. Deras maskineri är riktig bra då jag äger flera av deras produkter.

Annars har du Raven, såg ju ganska bra ut, kan inte dock uttala mig om dem då jag inte äger men det är iaf något alternativ om du inte skulle vilja ha Angry Gun

http://www.redwolfairsoft.com/redwolf/a ... _256mm.htm

kevin94
Inlägg: 37
Blev medlem: tis jan 12, 2016 6:52 pm

Re: 6.01mm eller 6.03mm till gas bössa?

Inlägg av kevin94 »

Ja nått hittar jag på:) Det är väl det som är det lite jobbiga med scar-H är att de har lite längre pipa än scar-L så det är lite halvsvårt att hitta nått som är samma längd som original eller en smula lite längre. Då raven pipan du länka är för scar-l. Scar H har runt 335mm lång pipa och känner att jag inte vill byta ner till en kortare pipa ;)

Skriv svar