Kulor för bolt snipers?

kimjoh560
Inlägg: 552
Blev medlem: mån maj 21, 2012 3:08 pm

Re: Kulor för bolt snipers?

Inlägg av kimjoh560 »

Miltac.se har Biovalkulor :)
Lgt. Skalptagare

Acepalm
Inlägg: 197
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:25 pm

Re: Kulor för bolt snipers?

Inlägg av Acepalm »

GIFT DIG MED MIG

.40 out of stock, .30 har jag redan en miljard påsar green devil :cry:
-GU06
Utför lagfotograferingar i Norrbotten samt även Söderut mot reseersättning och logi. Kontakta mig för mer information.
Bildexempel finns på Instagram: @tfg_gu06
They who dine on lost souls know only hunger

Scarecrow
Inlägg: 7
Blev medlem: mån maj 28, 2012 8:08 pm

Re: Kulor för bolt snipers?

Inlägg av Scarecrow »

Får hålla med dom där uppe, guarders 0.40 fungerar bra, mycket prisvärda. Madbulls 0.40 är jue dock favoriten, men kostar lite mer.

Vincent
Inlägg: 32
Blev medlem: lör sep 08, 2012 5:01 pm

Re: Kulor för bolt snipers?

Inlägg av Vincent »

Jag har precis uppgraderat min TM VSR-10 G-SPEC med full PDI
(6.01 pipa, precision cylinder HD, hopup v.2, fjäder 330 enligt PDI-märkning mm. tack kimjoh för köptips!)
Och vill såklart skjuta så långt och pricksäkert som möjligt!

Har efter väldigt lite research köpt green devil 0.28g och min fråga är, är dom för lätta?
ser att många här rekommenderar tyngre BBs, kommer jag skjuta 'bättre' längre med tyngre?

Träffar vanlig luftgevärstavla nästan 100% av gångerna på 45 meter nu, men man vill ju alltid skjuta längre å bättre =)

kan tillägga att jag är nybörjare också!

Acepalm
Inlägg: 197
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:25 pm

Re: Kulor för bolt snipers?

Inlägg av Acepalm »

Green Devil 0.28 går mer konsekvent än t.ex. Guarder/Madbulls tyngre kulor men dom kommer inte nå lika långt iom att dom inte är lika tunga.

På upp till kanske 50-60m är Green Devil förmodligen bättre, men efter det tappar dom så mycket kraft att nackdelarna väger över fördelarna och då kan du ju börja fundera på tyngre kulor.
-GU06
Utför lagfotograferingar i Norrbotten samt även Söderut mot reseersättning och logi. Kontakta mig för mer information.
Bildexempel finns på Instagram: @tfg_gu06
They who dine on lost souls know only hunger

Vincent
Inlägg: 32
Blev medlem: lör sep 08, 2012 5:01 pm

Re: Kulor för bolt snipers?

Inlägg av Vincent »

(ursäkta, nybörjare som sagt)
men du säger alltså att jag kommer nå längre med tyngre kulor?
vad är nackdelarna då? förutom lägre hastighet, (men varför är det nackdel öht?)

Snöhäst
Inlägg: 165
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:09 pm

Re: Kulor för bolt snipers?

Inlägg av Snöhäst »

Kan ju börja med att säga att jag kör med en 125ms trimmad bössa (Well l96)
Förutom pdi 6.01, pdi hop-hus, ny pistong och Guarders silikongummi är allt original.
Fungerar bättre än vad jag trodde, kan utan problem träffa en halv figur på 60-65 meters avstånd och det är stående! Liggandes kan jag träffa ett stuprör på samma avstånd utan problem. Och med det trimmet jag har har jag 10meter i säkerhetsavstånd, brukar dock köra med 30meter... För jag e snäll ;)

Pdi´s hop-hus är ett jävla monster på att få tunga kulor att lyfta med bra precision utan behöva ha monster trim.

Vill du gå på något mitt i mellan borde du gå på .36g´s. Jag har inget problem att se dom, har dock hört att folk haft det problemet. Beror antagligen på att jag kör med så lågt trim.
De svider när jag kissar.

Stygge
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:03 am

Re: Kulor för bolt snipers?

Inlägg av Stygge »

Ju lättare kulor ju sämre står de emot yttre påverkan och de börjar därmed sprida innan en tyngre kula gör det. Skjuter du tex in en bössa för spel på <60m är vikter under eller runt .36 kanske att föredra och >60m .36 eller gärna tyngre.

En lättare kula går snabbare (når målet fortare) men går inte träffsäkert lika långt som en tung kula som tar längre tid på sig att nå målet.
Hopupen kan vid vissa trim strula med för lätta kulor då den blir för känslig. Antingen tar den inte alls eller kulorna stiger för mycket för fort. Med en tyngre kula kan du få problem att den inte stiger tillräckligt vid lägre trim och du kan därmed inte utnyttja bössan till max.

Det är en avvägning när det kommer till kulvikt och oftast tjänar man på att prova lite olika vikter innan man köper på sig en större mängd av en, ta med bössan på något spel och be att få låna lite kulor i olika vikter och testa.

Har tyvärr inga kulor hemma annars hade jag kunnat skicka dig lite MB .43 som jag använder till mitt monster.

Acepalm
Inlägg: 197
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:25 pm

Re: Kulor för bolt snipers?

Inlägg av Acepalm »

Förenklat:

En tung kula påverkas inte lika mycket av vind och buskage osv. och håller därmed sin bana under en längre tid. En lätt kula driver snabbt iväg åt fel håll ifall vinden ligger på eller om den snuddar vid ett blad eller en kvist påväg till sitt mål.
-GU06
Utför lagfotograferingar i Norrbotten samt även Söderut mot reseersättning och logi. Kontakta mig för mer information.
Bildexempel finns på Instagram: @tfg_gu06
They who dine on lost souls know only hunger

Vincent
Inlägg: 32
Blev medlem: lör sep 08, 2012 5:01 pm

Re: Kulor för bolt snipers?

Inlägg av Vincent »

har precis installerat mitt trim och inte hunnit mäta m/s, men borde va helt okej, ska försöka mig på några enklare tätningar också. (äre viktigt att byta o-ringar btw? tänker att PDI borde va helt ok som dom är?)

när jag testade med mina 0.28 greendevil nådde jag på nåder fram på 65 meter, verkar lite lite utifrån vad ni beskriver?
Snöhäst skrev: Pdi´s hop-hus är ett jävla monster på att få tunga kulor att lyfta med bra precision utan behöva ha monster trim.
Jag skruvade å skruvade, men lyckades aldrig få 0.28 att gå uppåt öht, skruvade tom för långt så nozzle skrapade i justeringsskruven,,, så skare väll inte vara =) (inte bra, jag vet)

(läge att göra egen tråd? vill inte sno denna)

Skriv svar