Billigt VSR bygge.

kimjoh560
Inlägg: 552
Blev medlem: mån maj 21, 2012 3:08 pm

Billigt VSR bygge.

Inlägg av kimjoh560 »

Jag får ofta den här frågan av "Vad ska jag välja för bössa" både på spel och i PM. Svaret är långt ifrån givet eftersom val av bössa kan handla om betydligt mer än prestanda. En bolt sniper blir dessutom vad man gör den till. Ingenting fungerar särskilt bra ur lådan. Men när man frågar mig så får man givetvis också min personliga åsikt. Min första motfråga blir oftast "Hur mycket pengar kan du tänka dig att lägga på vapnet?" Vissa är inte alls införstådda med att det kan vara väldigt dyrt bygga en sniper. Andra vet att det är dyrt men har helt missbedömt hur dyrt det är.

Vintern närmar sig med stormsteg och en sjukskriven kimjoh560 behöver någonting att göra i höstmörkret så jag började kika runt lite på vad som hänt på sniperfronten sedan förra lågsäsongen. Kanske mest med anledning av PDI's nya VSR stock som släpps nu i dagarna (!!!!!!!!!!!). Hur som helst. Efter att ha surfat runt ett par timmar kan jag av 3 anledningar svara VSR uttryckt i versaler och fet stil nästa gång frågan om bössval ramlar ner i PM korgen. Och jag tänker tills vidare referera till den här tråden. Det har nämligen hänt en hel del som väger oerhört tungt till VSR systemens fördel:

1. Jin Gong BAR-10/G gör comeback.

Den absolut bästa klonen på Tokyo Maruis välkända VSR-10 Pro Sniper. Den kommer i två utförande BAR-10 och BAR-10G där den senare är en klon på TM's VSR-10 Gspec. BAR-10/G är kompatibel med samtliga delar till VSR-10 och är nästan lika bra kvalitet bortsett från några dåliga skruvar. Tyvärr har den under ganska lång tid varit slutsåld i butikerna vilket med största sannolikhet berott på avbrott i produktionen men finns nu hos de flesta återförsäljare igen till en bråkdel av priset på en VSR-10.

Det är inte bara en av de bästa VSR klonerna på marknaden. Det är en av de absolut bästa klonerna på snipermarknaden över huvud taget.

BAR-10

BAR-10G


2. Airsoftpro 90 graders kit

När jag köpte min första 90 graders trigger (First Factory Lalax Zero Trigger) blev jag rent chockerad över priset. Runt 2500 kronor gick det på att få den hem till Sverige. Nu är det här visserligen några år sedan men än idag är de väldigt dyra och det saknas billiga alternativ på marknaden. Eller?

Det tjeckiska företaget airsoftpro har äntligen förstått problemet och släppt ett så kallat 90-graders kit till VSR för ynka 82 euro + frakt. I det ingår en pistong av metall med rätt vinkel för att den nya triggern ska fungera ordentligt en valfri fjäder samt en spring guide av stål. Företaget utlovar att triggern ska hålla för de allra tyngsta fjädrarna på marknaden.


Dryga 900 kronor kostar det att få hem ett kit till Sverige


3. PDI's VSR Hopup Chamber v.2


- Många är nog överens om att PDI's hopuphus är bland det bästa man kan peta i sin bolt sniper. Men med tidigare versioner av PDI's hopuphus till VSR krävdes ett nytt cylinderhuvud. Det ökade priset en aning (eftersom det ingick) men framförallt tvingade det dig att köpa en PDI cylinder eftersom PDI huvuden inte tycker om (tyckte?) annat än PDI cylindrar. PDI's nya version av hopuphuset tillåter att man använder originalhuvdet och därmed originalcylindern. Framförallt BAR-10 har en otroligt bra cylinder som tål väldigt kraftiga fjädrar i och med att den till skillnad från andra kloner i dess prisklass har ett häftat bakstycke.

Drygt 500 kronor går det på. + moms/tull och frakt
PDI v.2 Hopup


Komplettera med AEG pipa och bra gummi. Jag föreslår PDI RAVEN och Guarder's Silikongummi som båda är väldigt prisvärda högpresterare. Alternativt valfritt nitrilgummi för vinterspel.

En anständig sniper för mindre än 3500 kronor? (Man blir nästan sugen på att sätta ihop ett par och försöka tjäna en hacka! )
Lgt. Skalptagare

frange
Inlägg: 155
Blev medlem: mån maj 14, 2012 5:45 pm

Re: Billigt VSR bygge.

Inlägg av frange »

Sköj helt klart! Nu fick jag ytterligare en anledning att en gång för alla dra ur tummen ur bakstjärten och lägga ner chairsoftandet och börja spela igen!

Ärligt talat, angående din sista fundering där, så kan jag faktiskt tänka mig hjälpa till där. Eller ja alltså, langa upp lite fläsk för en komplett kittad och tweakad bössa!
Extremt inaktiv inom airsoft och Airsoftsverige nu för tiden...


Yes, I'm goin' to hell. But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.

Juveltjuven
Inlägg: 135
Blev medlem: mån maj 14, 2012 5:22 pm

Re: Sv: Billigt VSR bygge.

Inlägg av Juveltjuven »

Du får bygga en åt mig någon gång i vinter om du vill :D
Varje dag blir en airsoftare ledsen för att någon är elak mot honom/henne. Sätt detta i din signatur om du tycker att blomkål ser ut som små träd.

Scarecrow
Inlägg: 7
Blev medlem: mån maj 28, 2012 8:08 pm

Re: Billigt VSR bygge.

Inlägg av Scarecrow »

Börjar du men sniperbyggen, så har du en kund här! :)

kimjoh560
Inlägg: 552
Blev medlem: mån maj 21, 2012 3:08 pm

Re: Billigt VSR bygge.

Inlägg av kimjoh560 »

Jag har byggt och sålt hela tiden. Senaste bössan var dock den första jag byggde bara för att sälja. Ska vänta lite och se hur det går för med den men jag kan säga direkt att marginalerna är skitsmå. Räknar med en vinst på ynka 300kr. Tur att man gillar det man gör :)

Ska definitivt testa airsoftpros's VSR kit i alla fall. Verkar riktigt nice. Dock ska bössan baseras på VSR kompatibla Well MB-11 eller 12 eftersom jag är väldigt förtjust i pistolgrepp på prickskyttevapen. ( Och sen har jag redan haft 3 bar -10/G :P )
Lgt. Skalptagare

Jackjaevel
Inlägg: 66
Blev medlem: sön jun 24, 2012 9:09 am

Re: Billigt VSR bygge.

Inlägg av Jackjaevel »

Igår beställde jag ett vsr trigger-kit från airsoftpro, om det önskas kan jag skriva en liten kråka om mina åsikter kring produkten när jag fått klämma lite på'n!

Men med tanke på priset känns det inte som om det kan slå fel :)

kimjoh560
Inlägg: 552
Blev medlem: mån maj 21, 2012 3:08 pm

Re: Billigt VSR bygge.

Inlägg av kimjoh560 »

Ja och så länge materialet är metall bör den stoppa för det mesta. Jag har själv använt höga trim med typ l96 och aps plasttrigger. De har hållt ihop bra - för de är 90 graders. Men till sist rasar de på grund av materialet i själva chassit. Metall är ju alla gånger bättre.

Om den här triggern säljer så bra som jag tror den kommer göra är det nog bara en tidsfråga innan de börjar släppa liknande till andra modeller. (type 96 finns ju redan tex.) Och det skulle göra en gammal snipermekare väldigt glad :D
Lgt. Skalptagare

Jackjaevel
Inlägg: 66
Blev medlem: sön jun 24, 2012 9:09 am

Re: Billigt VSR bygge.

Inlägg av Jackjaevel »

Ser ändå ett visst problem när en så pass viktig del i ett stabilt bygge blir billigt. Då förmodligen fler kommer känna att "hmmh, en vsr klon för tusenlappen och trigge + m190 fjäder för 900kr, vilket kap" så får vi en massa sköna ärr som minnen?

Men kanske överdriver, tycker inte att sar-10 an har skapat så myket problem som folk trodde...? Eller?

kimjoh560
Inlägg: 552
Blev medlem: mån maj 21, 2012 3:08 pm

Re: Billigt VSR bygge.

Inlägg av kimjoh560 »

Förhindrar man att vårdslösa spelare skadar andra genom att göra det dyrare med airsoft?

Antagligen, man gör sporten mindre tillgänglig och därmed minskar det totala antalet skador. Men risken är fortfarande lika stor att bli skadad. Helt fel väg att gå enligt mig.

I en fjäderdriven bössa får skytten en väldigt god känsla för vilka krafter det handlar om och 190 fjäder som du använde som exempel är någon som majoriteten av spelare inte ens klarar av att spänna eftersom det krävs övning och teknik. Jag har haft riktigt stora killar hemma hos mig som fingrat på mina vapen ( :lol: ) och de har misslyckats brutalt.


Jag tycker inte illa om SAR-10 för att de har högt trim och är billig. Anledningen ligger i hur den marknadsförs som den ultimata bössan på grund av sin utgångshastighet. (á la cabom.se) Nybörjare köper det resonemanget rakt av. (Jag tänkte likadant när jag började med airsoft.) I själva verket är SAR-10 bara skräp med hög utgångshastighet och många här på forumet vittnar om dålig kvalitet och prestanda i originalutförande. Man skulle kunna säga att den egentligen bara duger till att skjuta burkar och skada spelare med.
Lgt. Skalptagare

Jackjaevel
Inlägg: 66
Blev medlem: sön jun 24, 2012 9:09 am

Re: Billigt VSR bygge.

Inlägg av Jackjaevel »

Jo de argumentet köper jag! Använde m190 som referens, då jag helt missat att man fick välja styrka på medföljande fjäder. Givetvis är det 150 fjäder som gäller....

Men hoppas du förstår vad jag syftar på...

Skriv svar