Vapen ghillie?

Snöhäst
Inlägg: 165
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:09 pm

Vapen ghillie?

Inlägg av Snöhäst »

Tänkte bara höra/se hur ni löser detta med vapen ghillie, tex har ni avtagbart eller sitter det på hela tiden? Har själv provat en massa olika metoder, den enklaste var gummiband överallt på vapnet. Ända problemet är att jag spelar mest i löv skog, löv är inte lätt att fästa i gummiband o klämmer jag in massa gräs står den ut mer i skogen än vad den gör nytta... :lol:

Har testat allt dvs: Gummiband, velcro, nät med jute på, scarf? och linda in hela vapnet i jute. De ända problemet med att linda in hela vapnet i jute är ju att går nåt sönder eller du märker att något sitter lite fel så måste nästintill all jute av igen och för inte tala om allt jute som flyger runt inomhus så fort man går förbi vapnet :roll:
*Lägg i vapnet i en påse då* Har även testat att förvara den i en påse, problemet är att varje gång jag går förbi så måste jag peta lite på den :)
Ang velcro så hade jag en tyg bit som täckte hela vapnet med massa jute o annat trams på, på undersidan och på vapnet satt där velcro, lätt att ta av dessutom om man bortser från dom fula små velcro bitarna som satt lite här o där med ghillien av tagen. Problemet ingame var att så fort nåt fastnade i den om man skulle röra sig så drog det till i velcron o de gjorde de hemska velcro ljudet = fienderna hörde mig o jag blev manglad. :evil:

Har även testat nån typ nät scarf med massa jute på, men hur jag än gjorde kasade den bara runt på vapnet. :(

Så vad har ni för lösningar? Bilder skulle varit sjukt bra, får jag några ideer o bygger mig en ny så kastar jag självklart upp bilden här! :D

(Ingen aning om var jag skulle lägga tråden, men sniper vapen har ju ghillie? ^^ )
De svider när jag kissar.

frange
Inlägg: 155
Blev medlem: mån maj 14, 2012 5:45 pm

Re: Vapen ghillie?

Inlägg av frange »

Dubbelhäftande tejp på bössan håller tyget på plats, utöver band man knyter fast runt kroppen.
Extremt inaktiv inom airsoft och Airsoftsverige nu för tiden...


Yes, I'm goin' to hell. But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.

p33krN
Inlägg: 424
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:57 pm

Re: Vapen ghillie?

Inlägg av p33krN »

Jag gör på detta sätt:

Bild

Bild

Bonusbild/Slutresultat

Knyt ghillie som vanligt, fast på ett snöre. Grunda bössan med juteväv och sen vira runt allt. G36 är antagligen inte det enklaste vapnet att klä in.
#dualtubemasterrace
|| Mina nya affärsredovisningar ||

thefripp
Inlägg: 37
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:22 pm

Re: Vapen ghillie?

Inlägg av thefripp »

http://www.youtube.com/watch?v=Rd036CNv ... ure=g-user <--- kan vara ett tips har aldrig provat själv.
Må Gud Vara Dig Nådig
För Jag Kommer Inte Vara Det

Medlem i ST-36 samt medarrangör av HaM-Spelen (bilbomber har blivit min nya hobby :P )

Snöhäst
Inlägg: 165
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:09 pm

Re: Vapen ghillie?

Inlägg av Snöhäst »

thefripp skrev:http://www.youtube.com/watch?v=Rd036CNv ... ure=g-user <--- kan vara ett tips har aldrig provat själv.
Precis så såg min första vapen ghillie ut... haha, passade inte in någonstans... Ser dock ut som den passar där han spelar. :)

@p33krN

De där var inte dumt, kanske för grönt för där jag spelar. Nåt sånt ska jag fasiken knyta ihop! :D



Fler får gärna posta sina ghillie uppfinningar här! Alltid roligt att se hur folk löst olika problem :lol:
De svider när jag kissar.

derf
Inlägg: 14
Blev medlem: tor maj 10, 2012 9:48 am

Re: Vapen ghillie?

Inlägg av derf »

[url] http://www.airsoftsniperforum.com/showthread.php?t=2374 [\url]

En guide på ett annat forum.
Om du söker det här jobbet med allt det innebär för den lönen uppvisar du ett bristande omdöme som gör dig direkt olämplig för anställning. Citerar ur Hr. Morgonsurs blogg.

kimjoh560
Inlägg: 552
Blev medlem: mån maj 21, 2012 3:08 pm

Re: Vapen ghillie?

Inlägg av kimjoh560 »

Jag brukar knyta "ghillierag" genom att gaffa den kring ett par cm in på ljuddämparen/flamdämparen/mynningen så att inga trådar kan ligga i vägen. Sedan rullar jag in bössan i den en bit upp på siktet. Beroende på modell kan man linda hårdare eller lösare eftersom man måste kunna få in handen och byta mag. Vissa rags är för långa för vissa vapen och då kan man klippa bort ett par dm.

Ena änden på ett snöre tejpar jag på samma ställe som första tejpen, sträcker snöret hårt och knyter i främre siktesringen. Spänner sedan ner det snöret genom att knyta ett annat snöre över (se bild). Detta för att förhindra att siktet skyms då man rör sig.

När ghillien är tillräckligt slapp (så man enkelt kan byta mag) i bakkant säkrar jag kring tuben på siktet med snöre. Det går även att gaffa kring siktets främre del så att det inte skyms.

I snöret kan du sedan peta in naturlig vegetation utan att det fastnar i raggen.

Att du inte täcker hela vapnet är oftast skitsamma. Man täcker resten av vapnet men sin egen kroppsghillie.

Kompletteras med fördel med att måla ditt vapen. ( Be någon som vet hur man gör det ordentligt. Begagnatmarknaden är redan mättad på illa målade bössor :P )

kimjoh560 pro art:

Bild

Röd = tråd
Blå = tejp

Tänk på att de flesta ghillies du köper i handeln ser ut som skit och måste kompletteras på något sätt. Jag har varit tvungen att mörka ned 3 av 4 ghillies jag köpt med svart och mörkgrön på ljusa partier. Sedan sköter naturen resten. Endast större kvistar och liknande bör plockas bort. I övrig är en skitig ghillie en bra ghillie.
Lgt. Skalptagare

Snöhäst
Inlägg: 165
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:09 pm

Re: Vapen ghillie?

Inlägg av Snöhäst »

Lika bra att jag kastar upp en bild här också på hur jag har ghillie på mitt vapen just nu, helt otroligt bra camo men fasiken vad mycket skiten som spretar upp i siktes linjen ibland... Tack för iden med paint Kimjoh :lol: Svårt som fasiken att göra camo dock. ;)
Bild

Någon ide på hur man ska göra för att undvika så skiten åker framför siktet hela tiden?
De svider när jag kissar.

kimjoh560
Inlägg: 552
Blev medlem: mån maj 21, 2012 3:08 pm

Re: Vapen ghillie?

Inlägg av kimjoh560 »

Det är därför jag har knutit tråden mellan pipmynningen och främre siktesringen. Den ligger alltså ovanpå själva ghillien och håller ned allting. Den tråden hålls i sin tur ned med den vertikala tråden. Visst det är inte perfekt men det hjälper.

Det finns jättemånga bra instruktionsfilmer på tuben om hur man gör camo. Det viktigaste är att använda bra färg och inte ha för bråttom så att färgen hinner torka, samt att man sprayar i tunna lager. De riktigt bra färgerna fäster utan att det krävs en massa förarbete med lösningsmedel och sandpapper men det skadar säkert inte det heller.

Fosco's färger är väldigt bra och med en uppsättning (3-4 burkar i olika färger) av deras färger har jag målat delar av en ghilliesuit, 3 gevär och en pistol. De täcker bra och inehåller mycket pigment med andra ord. Finns hos röda stjärnan.
Lgt. Skalptagare

Skriv svar