APS-SR2 guide

kimjoh560
Inlägg: 552
Blev medlem: mån maj 21, 2012 3:08 pm

APS-SR2 guide

Inlägg av kimjoh560 »

Jag lovade ju en guide till något nytt bygge och att publicera den i mellandagarna. Men på grund av en jädra massa jobb och annat som fått komma före har det inte blivit av.

Tanken var från början att det skulle bli en VSR-modell men i ärlighetens namn är jag lite trött på VSR och väljer i stället att sickra ihop en tredje APS-SR2 med tidigare erfarenheter i bagaget (detta blir min tredje). Det är av många anledningar är en av mina absoluta favoritmodeller.

Kort om systemet APS-SR2

Då jag aldrig ägt Maruzens originalversion baserar jag min kunskap främst på erfarenheter av klonerna samt diverse bilder och sådant jag googlat mig till.

APS-SR2 är ett vapen som tillverkas av Japanska företaget Maruzen. Det är egentligen en budgetmodell framtagen för japanskt APS-skytte som ett alternativ till tex. APS Type96 och APS-II. Denna tävlingsgren är tydligen ganska populär i japan och är vad jag förstått helt enkelt prickskytte på kortare avstånd med airsoftvapen av olika slag. Av den anledningen finns det ingen hopup i APS-SR2 (det gör det däremot i de många kinaklonerna) Vapnet saknar helt verklig förlaga även om det är väldigt AR-inspirerat med cranestock och klassiskt pistolgrepp som känns väldigt bekant.

Recievern är helt i metall och känns väldigt stabilt samt är komplett med rail som passar de flesta typer av sikten på marknaden. Själva "stocken" är tvådelad och består av en lower reciever av plast samt en handguard av cm tjock plast (vilket ger grym kvalitetskänsla) I denna hittar du även magwellen samt en pinne för "balljoint" accesorarer som tex rails och bipods. Handguarden är även försedd med utbytbara sidopaneler men dessa är otroligt svåra att få tag på.

Magasinen i sig är av väldigt tjock plast och snarlika de som används i Type96-modellerna (alltså inte AWS och ACM modellerna) men de är inte kompatibla med varandras magasin. Magasinen har standardkapacitet på runt 20-25 kulor och matar i regel felfritt. En stor fördel är att magasinen har en fjäderbelastad övre del vilket gör att de trycker ut sig själva då du ska byta. Formatet är smidigt och passar i de flesta vestar och tack vare sin geniala konstruktion matar de i regel felfritt om magasinen är fria från smuts. En nackdel är att de kan vara lite knepiga att ladda utan den medföljande speedloadern.

De absolut största fördelarna med APS-SR förutom det smidiga och lätthanterliga formatet är dels att den är otroligt lätt men ändå känns stabil men vapnet är också bland de tystaste modellerna på marknaden. Detta tack vare den tjocka stumma kroppen som nästan helt saknar ihåliga partier som bidrar till akustik. Faktum är man med ganska sparsamma mängder kärlek kan bygga ett vapen som är så tyst att man hör visslandet från sina egna(!) kulor. Något annat som är unikt för just SR2 är att den även kan användas av vänsterhänta utan destruktiv modifikation. Faktum är att den fungerar bättre för vänsterhänta än för högerhänta eftersom man inte säkrar vapnet av misstag vid mantling då handtaget sitter på vänstersidan.

Till nackdelarna hör den vobbliga och plastiga crane-stocken samt vapnets avtryckarenhet. Det finns endast en ersättningsavtryckare som är riktigt dyr svår att få tag på och den tillverkas av en spanjor som kallar sig Fijo Custom. Originalavtryckaren är förvisso av 90-graders typ men har ett chassi av plast som gärna spricker vid högre trim.
Även avsaknaden av hopup (det går att stoppa i en PDI hopup utan problem) och att cylindern endast sitter klämd ("crimpad") på slutstycket kan vara en nackdel. Cylindern håller dock ihop ganska bra om man inte stoppar i de allra starkaste fjädrarna och i stället fokuserar på tätning.

APS-SR2's pipa kan med fördel förlängas upp till 554mm eftersom cylinderns aktiva volym är tillräcklig. Dock kräver detta någon form av ljuddämpare för att täcka upp de extra centimeterna.

Det finns åtskilliga kloner på APS-SR2:
Urban Sniper (ASG)
SD96 samt SD98 (TSD) - SD98 har cylinderinternals av metall
ASR (Echo 1)

Alla dessa är re-brands på Well MB06 (Wellfire)

En APS SR2 kostar ungefär 2000kr
Och de många klonerna kostar mellan 500-1400kr beroende på vilket märke och paket du väljer.


Uppgraderingsguide


APS-SR2 använder samma cylindermått som andra APS modeller och är därför kompatibel med samma internals som dessa. Detta är en storfördel eftersom vapnet är något av en doldis-modell och modellspecifika delar kan vara svåra att få tag på.Därför går det till bra att söka efter "Type96 X" på asiensidorna vilket kan underlätta.

Målet är att bygga ett boltvapen som helt unikt något annat på marknaden, presterar bra (och ändå har ett så pass RS-liknande utseende att alla impression-posers håller klaffen ;) )Samt att demonstrera lösningar - som i den mån det går är så enkla att alla med tillgång till en basic vertygslåda och ett köksbord - kan genomföra det själva. Snipermerk Martin Timell-style!

Såhär ser alltså vapnet som ska byggas ut för tillfället:
Bild
I lådan skymtas även det trim-kit som ska stoppas i bössan så småningom.

Följande kommer att demonstreras i den här guiden:

1. Byte av kolv
2. Byte av pistolgrepp
3. Uppgradering och modifiering av cylinderinternals
4. Installation och byte av pipa och hopuphus
5. Fixering av innerpipa
6. Förstärkning av avtryckarenhet samt bortplockning av deaktivering av säkringen.
7. Målning.
8. Gspec-mod (om tid finnes, annars kommer ytterppipan från en färdigmoddad bössa att användas)
9. Enklare modifiering av bipodfästet till slingmount.

Ungefärlig budget för projektet:


Från taiwangun.com
Well MB06 500kr
Pistolgrepp 150kr
Kikarsikte 3-9x basic kikarsikte 200kr
Uppgraderingskit 200kr
Ljuddämpare 150kr
hopup gummi 50kr

Från airsoftpro.cz
Stock 200kr
540mm prec. pipa 300kr
Hopuphus 250kr

Rödastjärnan.com
Fosco industries camo-färg 4x90kr
Blaster Devils 0,40g BB 300kr

Verktyg/annat valfri Järnhandel
Plastic Padding Glasfiberspackel 100kr
Superlim 30kr
Eltejp 30kr
Modell-lera 50kr

Priserna är som sagt mest en uppskattning då jag inte sitter med sparade kvitton på allt men jag räknar på en ungefärlig totalkostnad på 2300kr. Mycket av sakerna i listan är sådant jag (och säkert många andra) redan har hemma så det blev lite billigare.

Vapnet kan kompletteras med en bipod, jag har valt bort det då jag inte tycker att det finns behov av det på ett så lätt vapen. Dessutom blir den, i övrigt välbalanserade bössan, ganska framtung med bipod. Jag hade bipod på en tidigare SR2 men den fick mest ligga i fickan av den anledningen.


1. Byte av pistolgrepp

Pistolgreppet ser säkert ut som ett klassiskt grepp men det stämmer endast till utseendet. In fästningen är helt annorlunda som du kommer att märka eftersom här inte sitter någon motor.

Börja med att skruva ur skruven som pistolgreppet sitter med, tryck sedan ur den pin som låser fingerbygeln. Kasta gamla pistolgreppet men spara allt annat.

Ta nu det nya pistolgreppet och gör följande modifikation, jag använde en dremel:

Bild

Kontrollera att hålet är rätt dimensionerat med pistolgreppets infästning.

Infästningen fäster jag sedan på det nya pistolgreppet med glasfiber spackel. Jag smetar även glasfiberspackel innuti pistolgreppet för att det ska sitta bättre.

Bild

När spacklet härdat är det bara att skruva fast greppet igen och om du gjort rätt sitter det som berget. Det tomma motorutrymmet fyller jag med modellera och förseglar med mer spackel. Det ger en betydligt mer solid känsla i greppet..

Bild

Bild

Spackelrester skrapar man lätt bort eller målar över.

2. Byte av Kolv

Jag önskar att jag tagit fler bilder på det här momentet men eftersom modifikationen är destruktiv gick det liksom inte att backa och fota så jag förklarar helt enkelt i text:

Kolven på SR2 klonen är extremt plastig, sladdrig och lämnar en hel del att önska på alla sätt. Dessutom är själva kolvröret av plast. Den förstör både utseendet och känslan i geväret. Ett byte är nödvändigt om man ska få en SR2 man är nöjd med. Nu tänker kanske många att det är en enkel sak att byta till något vettigt men tyvärr är den delen av vapnet endast lik de mer traditionella AS crane-stockarna till utseendet men det lite mer komplicerat än det borde vara eftersom vanliga stockar har andra mått.

Jag börjar med att plocka bort stocken, den delen är ganska enkel: Dra av det skjutbara partiet genom att dra längregleringsspaken utåt i stället för innåt. Skruva ur den lilla skruven som håller locket på kolvröret på plats, knacka lätt på kolvröret för att få locket att släppa. Innuti kolvröret sitter en stjärnskruv som håller hela paketet på plats med hjälp av en mutter innuti recievern. Kasta därefter gamla stocken och kolvröret i soppåsen.

För att få det nya kolröret att passa krävs nu bara en jäkla massa tålamod. Gå loss på den cylindriska metalldelen som gamla buffertuben satt på med en fil det känns som ett evighetsjobb. Slipa ned alla kanter så att den nya buffertuben knappt passar. Därefter för du använda våld (hammare i mitt fall) och dunka på den nya tuben, den kommer att låsa med friktion och du får garanterat aldrig loss den igen. I med skruven och dra åt och kolvröret sitter på plats. Av den anledningen kan du därför passa på att fylla upp kolvröret med något. Jag fyllde mitt kolvrör med modellera och förseglade med plastic padding glasfiberspackel. Varför? Bössan känns mer solid och ett ihåligt vapen är ett högljutt vapen.

Bild
Bild

3. Avtryckaren

För att öka avtryckarens livslängd med 170 trimmet krävs ett par enkla modifikationer. Det första problemet är att axeln som piston sear ("näbben" som låser pistongen) sitter på gärna roterar med searet. Det gör att axeln tillsist nöter sig igenom plastchassit på avtryckarenheten. Därför plockar jag isär avtryckaren och låser axeln med superlim. Var försiktigt vid öpnnandet eftersom du ser finns en hel del fjädrar i den som man inte vill tappa bort.

Axeln ser du på på trigger-halvan till höger
Bild

För att limmet över huvudtaget ska fästa måste det finns textur på piston sear, slipa därför ned ena kanten med ett grovt sandpapper:
Bild

Limma axeln och låt limmet stelna/härda innan du gör något mer.
Bild

Chassit riskerar också att spricka men tack vare den lilla metallåda som man fäster boxen med på recievern så brukar den hålla ihop. För att vara på den säkra sidan förstärker jag utsidan på chassit med glasfiberspackel. Notera maskeringstejpen:
Bild

Tejpen tar jag bort innan spacklet stelnar. Jag vill heller inte riskera att limma fast boxen i recievern. Smeta på så mycket du vill men tänk på att inte täcka över skruvar och liknande. Notera även den horisontella tejpen. Om boxen blir för tjock i underkant passar den inte i revievern. Första gången jag gjorde den här modden lärde jag mig den hårda vägen och fick sitta och fila bort material en bra stund.

4. Målning

Jag plockar ned vapnet i små beståndsdelar sedan slipar jag bort all den blanka, flagnande kina-färgen. Jag målar alla delar med matt svart färg. Det gör jag även på de partier jag vill ska vara svarta eftersom det bättrar på texturen lite. Sedan varvar jag lite olika gröna nyanser av Fosco färger med en lerbrun färg. Jag kastar även över ett nylon-nät som blivit kvar från mitt ghilliebygge och för att få lite mönster. Mellan varje färgbyte flyttar jag nätet.

Jag målar även vapnets kikarsikte efter att ha maskerat alla rörliga delar.

Rent externt är nu vapnet färdigt:

Bild
Senast redigerad av 2 kimjoh560, redigerad totalt 0 gång.
Lgt. Skalptagare

kimjoh560
Inlägg: 552
Blev medlem: mån maj 21, 2012 3:08 pm

Re: APS-SR2 guide

Inlägg av kimjoh560 »

Uppdaterad,

Har hunnit även hunnit med Gspec-modden, Byte av hopup och, barrelspacers mm.

Stay tuned 8-)

P:S Färgerna är helt off på alla bilder pga blixt och inget är så glansigt som det ser ut.
Lgt. Skalptagare

thol
Inlägg: 68
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:41 pm

Re: APS-SR2 guide

Inlägg av thol »

en liten fråga för att klargöra(är det ett ord?) vilket vapen du moddar/trimmar bara, ärdet en sån här
http://www.frysen.nu/produkt.php?viewCa ... item=16769?

kimjoh560
Inlägg: 552
Blev medlem: mån maj 21, 2012 3:08 pm

Re: APS-SR2 guide

Inlägg av kimjoh560 »

Ja, ASG har "rebrandat" Well MB06 och säljer den som Urban Sniper med en väldigt stor prislapp.

12 februari 2013, 00:01:

Uppdaterad, trigger och målning fixad. Bössan är nu klar externt. Enjoy :ugeek:

12 februari 2013, 00:01:

12 februari 2013, 00:03:

För övrigt är det SKIT att jag inte kan bumpa tråden när nått nytt hänt.
Lgt. Skalptagare

kimjoh560
Inlägg: 552
Blev medlem: mån maj 21, 2012 3:08 pm

Re: Sv: APS-SR2 guide

Inlägg av kimjoh560 »

Vapnet skjuter bra men behöver en hårdare spacer. Jag funderar på att testa en H-spacer alternativt att gjuta en egen. Vapnet är även extremt tyst vilket är ett signum för SR2 modellen. Det kan vara placebo men jag tycker den känns ännu tystare än förra bygget.
Lgt. Skalptagare

FnuK
Inlägg: 54
Blev medlem: tis jun 19, 2012 8:52 am

Re: APS-SR2 guide

Inlägg av FnuK »

Väldigt trevlig guide. Nästan så man vill bygga sig en egen.
Tror du det finns något sätt att göra den ännu tystare utan att påverka prestandan? :D

kimjoh560
Inlägg: 552
Blev medlem: mån maj 21, 2012 3:08 pm

Re: Sv: APS-SR2 guide

Inlägg av kimjoh560 »

Tack! Inte helt färdig än men det kommer när tid finnes.

Jag tror att ännu tätare pipa, tyngre kulor och bättre cylinderinternals skulle tysta den ytterligare men marginellt. En 170+ bössan kan inte vara mycket tystare än såhär. Faktum är att det nog är den tystaste jag hört oavsett trim.

Förra bygget låg på 45 dB, har ej mätt på denna.
Lgt. Skalptagare

Skogsmulle
Inlägg: 43
Blev medlem: tis maj 15, 2012 4:51 pm

Re: APS-SR2 guide

Inlägg av Skogsmulle »

Hej

Hur har du mätt upp decibell nivån? avstång, miljö, med eller utan ammo etc.
You Can't have Manslaughter Without Laughter!

Black Forest Group

kimjoh560
Inlägg: 552
Blev medlem: mån maj 21, 2012 3:08 pm

Re: Sv: APS-SR2 guide

Inlägg av kimjoh560 »

Inomhus i lägenheten. Jag kan väl hålla med om att siffrorna är lite intetsägande om man inte använder andra vapen som referens. Tyvärr minns jag inte siffrorna riktigt men den var väldigt många dB tystare än en Marui-springer och den tystaste bössan i samlingen :)

edit: Med ammo. Blaster Devil 0, 40. dB mätaren bredvid bössan på ett bord.
Lgt. Skalptagare

Skogsmulle
Inlägg: 43
Blev medlem: tis maj 15, 2012 4:51 pm

Re: APS-SR2 guide

Inlägg av Skogsmulle »

Precis gjort mig en "sorbo" i sugru till min g-spec. Vill vet hur mycket den låter, vad för dB mätare körde du med(gärna länk)?
You Can't have Manslaughter Without Laughter!

Black Forest Group

Skriv svar