MB03 diskussion (Tidigare: Köpa M24 eller M40 i Europa)

miklan
Inlägg: 16
Blev medlem: mån jul 16, 2012 9:16 am

MB03 diskussion (Tidigare: Köpa M24 eller M40 i Europa)

Inlägg av miklan »

Hallå där!

Är relativt ny inom sporten och springer för tillfället runt med en M4 för att få en bra känsla för spelet. Men.. Har alltid tyckt om stilen, spelsättet och kulturen etc. kring "snipers".

Medans jag springer runt med min AEG tänkte jag starta ett litet hemmaprojekt för att lära mig mer om air-soft vapen och för att ha nåt att pilla med för att slutligen någon gång ta steget ut i skogen som sniper. Att ligga på en plats i skogen, kamouflerad, och vänta lockar mig!

Tänkte försöka få tag på antingen en M24 eller M40 och har nu sett att det finns en hel drös med olika tillverkare. Tokyo, CA, Echo, Snow wolf etc.

Eftersom jag tänker uppgradera det interna så är det exteriören som spelar mest roll vid köp. Vill ha en som känns bra i handen och gedigen.

Tänkte alltså fråga om tips av er vart man kan få tag på antingen en M24 eller en M40 i Europa, någon bra återförsäljare av en bra version?
Vilken av vapnen är mest "uppgradersvänlig"? Åtkomst och priser på delar.

Har tittat på denna men är osäker på kvaliten: http://airsoftpro.cz/eshop/product_info ... ts_id=1646

Givetvis är det bra om den inte är "skit" out-of-the-box utan går att provskjuta lite med hemma på gården med okej resultat.

Vill inte gå mot det allra bästa på marknaden, har inte de pengarna men är lite fundersam över vad som är bäst som första projekt. En billig bössa där pengarna går till delar eller en dyrare där jag behöver uppgradera färre delar.

Tips och skäll mottages gärna! :)
Senast redigerad av 1 miklan, redigerad totalt 0 gånger.

kimjoh560
Inlägg: 552
Blev medlem: mån maj 21, 2012 3:08 pm

Re: Köpa M24 eller M40 i Europa

Inlägg av kimjoh560 »

A&K's m24. Den ska tydligen vara bra.
http://www.taiwangun.com/sniper_rifles/ ... per_1.html
Stålcylinder, metall internals och en zero trigger-liknande trigger låda som tål tunga fjädrar. En vän tipsade mig om den häromdagen. För dryga tusenlappen hem i brevlådan är det som hittat. Cylinderhuvudet är limmat men det går att fixa med varmluftspistol.


Jag har ingen aning om vad som passar om man vill byta ut delar men vi ska undersöka det.

M40 ska tydligen vara ganska hopplös på uppgraderingsfronten. Men PDI har lite grejor för vissa tillverkare. Jag har ingen erfarenhet av de modellerna.
Lgt. Skalptagare

miklan
Inlägg: 16
Blev medlem: mån jul 16, 2012 9:16 am

Re: Köpa M24 eller M40 i Europa

Inlägg av miklan »

Tack för svaret! Har sneglat lite på den också och det känns ju bra att någon annan rekommenderat den. Ett bra pris för ett första projekt.
Att hitta en M40 i Europa känns lite krångligt, så delar blir nog lika krångligt. Förmodligen bra att hoppa över den modellen.. synd!

All hjälp med delar och tips om vad som bör bytas mottages med allra största tacksamhet!

Vad skulle du (eller någon annan här) rekommendera för gevär annars? :)

kimjoh560
Inlägg: 552
Blev medlem: mån maj 21, 2012 3:08 pm

Re: Köpa M24 eller M40 i Europa

Inlägg av kimjoh560 »

Något ur Well MB-serien. Där finns allt möjligt och de är väldigt lätta att hitta delar till :)
Lgt. Skalptagare

miklan
Inlägg: 16
Blev medlem: mån jul 16, 2012 9:16 am

Re: Köpa M24 eller M40 i Europa

Inlägg av miklan »

Förstod väl det, men är tyvärr inte så förtjust i L96 looken. Synd att MB03 inte är likadan internt, krångel att hitta delar till den då(?).

kimjoh560
Inlägg: 552
Blev medlem: mån maj 21, 2012 3:08 pm

Re: Sv: Köpa M24 eller M40 i Europa

Inlägg av kimjoh560 »

Jag avskyr den. Bland de fulaste vapen som tillverkats.

Nej. Det är lätt. Det finns en hel del på airsoftpro.cz
Lgt. Skalptagare

PHage
Inlägg: 31
Blev medlem: tis maj 15, 2012 8:19 pm

Re: Köpa M24 eller M40 i Europa

Inlägg av PHage »

Annars kan du ju överväga en Tanaka M40 och sedan HPA konvertera den.

miklan
Inlägg: 16
Blev medlem: mån jul 16, 2012 9:16 am

Re: Köpa M24 eller M40 i Europa

Inlägg av miklan »

Blir nog en Well MB03 med precisionspipa och 90 graders CNC trigger set till att börja med. :)

En fundering, hur blir det om man kör med ljuddämpare på, alltså att längden blir (500+190) 690mm, men man sätter i en 650 (eller 640)mm pipa som går ut en bit i ljuddämparen? 40mm frispel i slutet för kulan, blir superkasst?
Hur mycket påverkar det att inte ha en pipa som går ut i silencern? Har dock problem att hitta en pipa som är 500mm, standard verkar vara 509/510 eller 490 i det området. Finns en 500mm hos Airsoftpro men blir extrem fraktkostnad för det.

kimjoh560
Inlägg: 552
Blev medlem: mån maj 21, 2012 3:08 pm

Re: Sv: Köpa M24 eller M40 i Europa

Inlägg av kimjoh560 »

Det är tyvärr lite komplicerat. För det första är Well MB03's pipa skuren som en GBB pipa. De är speciella och kräver speciella gummin (TM GBB). För det andra så är innerpipan ca 8.10-8.20mm bred i stället för 8.50-8.60 som är standard.

Därför passar inte alla pipor i hopup huset utan modifikation.

Angående ljuddämpare så har jag ingen aning vilken adapter som passar. Gissningsvis VSR men Well klonen är lite off-spec så det vet man aldrig.

Standardpipan är 430. Jag tycker 550 är en bra längd till VSR.
Lgt. Skalptagare

Stinky06
Inlägg: 51
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:04 pm

Re: Köpa M24 eller M40 i Europa

Inlägg av Stinky06 »

Ljuddämpar adaptern till en vsr-10 passar inte well mb03.
Håller med om att 550mm är perfekt för vsr :)
------- --------
Min Youtube kanal!

https://www.youtube.com/channel/UCA3RVB ... ObqnzpZ0VA
------- --------

Skriv svar