fixa till en bättre träffbild på en Masada DMR

caladria
Inlägg: 114
Blev medlem: fre maj 25, 2012 4:06 pm

fixa till en bättre träffbild på en Masada DMR

Inlägg av caladria »

Tjena,

Har en PTS Masada DMR, chronar runt 150m/s, har en 6.02 guarder presspipa i den, samt fixat hopen, då den är dålig original. Men nu har jag en riktigt dålig träffbild faktiskt, kulorna drar åt olika håll och min 120 m/s Masada går lika långt och näsan bättre.

Någon som har grundläggande tips för att fixa till en mycket bättre träffbild?

Possum
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jul 23, 2012 8:02 am

Re: fixa till en bättre träffbild på en Masada DMR

Inlägg av Possum »

kanske en pipa som inte är så tajt. typ Prometheus 6.08 eller nån orga Magnus widebore.

rätt cylindervolym för piplängden?

caladria
Inlägg: 114
Blev medlem: fre maj 25, 2012 4:06 pm

Re: fixa till en bättre träffbild på en Masada DMR

Inlägg av caladria »

det skulle jag tro, så en widebore skulle ge bättre träffbild än en tightare? Satt och funderade om gummit kunde vara dåligt också, tycker bössan borde nå en bit.

om vi jämför en pdi 6.01 med widebore, vilken ger bäst träffbild och hur mycket m/s tappar jag på den större pipan?

kimjoh560
Inlägg: 552
Blev medlem: mån maj 21, 2012 3:08 pm

Re: Sv: fixa till en bättre träffbild på en Masada DMR

Inlägg av kimjoh560 »

Nja. Om tightbore pipor fått kulorna att gå åt alla håll så hade ingen använt det. När folk pratar om bättre träffbild med big bore så menar man antagligen betydligt mindre radikala resultat.

Det är inget symptom jag känner igen och jag har använt många olika tightbore. Testat att se över hopupen, gummit och kulorna?
Lgt. Skalptagare

Possum
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jul 23, 2012 8:02 am

Re: fixa till en bättre träffbild på en Masada DMR

Inlägg av Possum »

Ta detta för vad det är - mina ovetenskapliga testar och upplevelser.

Min erfarenhet, färskt från test i dagarna. JBU 6.01 (363mm) med 120 fjäder. krunar runt 120-125ms. efter ca 40 meter tar de av åt olika håll.

Orga Magnus Widebore 6.23 (407mm) med 120 fjäder. kronar runt 95m/s (ja tappar en hel del mps med en sååå wide pipa). Går däremot spikrat och längre. dock aningen långsammare pga betydligt lägre utgångshastighet.

Samma hop, samma gummi, samma bössa.

Tidigare har jag också fått bra resultat med en tight pipa. Men såfort nått litet dammkorn kommer in i pipan så börjar det bli skev träffbild.

jag TROR att en Prometheus 6.05 pipa är bland de bästa pipor man kan ha. Alldeles lagom wide och väldigt fin insida på pipan.

Test med Prometheus 6.05 (455m) i samma setup som ovan. gav chrona på ca 115-118m/s och väldigt bra träffbild. skjuter långt o rakt. Dock lite för lång pipa för min bössa så den sitter inte kvar i bössan längre.

__
För kort pipa till för stor cylindervolym ger en väldigt flack och darrig kulbana. testat själv och det ser väldigt lustigt ut när man skjuter.

För lång pipa till för liten cylindervolym sänker främst bara utgångshastigheten. märkte ingen direkt försämring i i precision.

Som sagt! ta det för vad det är

kimjoh560
Inlägg: 552
Blev medlem: mån maj 21, 2012 3:08 pm

Re: Sv: fixa till en bättre träffbild på en Masada DMR

Inlägg av kimjoh560 »

Mina erfarenheter grundar sig mest på högre trimm (150-250 m/s) och väldigt tunga kulor specifikt för sniper vapen dvs 0.36 och uppåt. De kulor som fungerat bra i exempelvis PDI 6.01 och Raven 6.01 är bland annat guarder, madbull och king arms.

Väldigt tunga kulor behåller sin energi längre både vad gäller rotation och rörelse och flackar sällan av mot slutet i samma grad som en lättare kula.

Diskussionen om tight/big bore är igång i flera trådar och jag har fått intrycket av att de som förespråkar big oftast testat i AEG med lättare kulor och cqb-skogstrim. Kanske är det så att de funkar bättre i sådana bössor medan sniper av alla de slag gör sig bättre med tight-bore?
Lgt. Skalptagare

caladria
Inlägg: 114
Blev medlem: fre maj 25, 2012 4:06 pm

Re: fixa till en bättre träffbild på en Masada DMR

Inlägg av caladria »

Jag förstår, intressant att läsa era inlägg. Då boxen på Masadan inte pallar mer än 150 trim så vill jag inte tappa 150 m/s gränsen som man kan råka ut för med widebore, iaf som det låter som.

Ska kolla över gummit, samt beställa en madbull blå då jag hört bra om den, sen ev installera en längre pdi 6.01 pipa i den.. Hoppas att detta kan göra susen med bössan :)

Accurate
Inlägg: 15
Blev medlem: sön maj 20, 2012 4:42 pm

Re: fixa till en bättre träffbild på en Masada DMR

Inlägg av Accurate »

Kolla en extra gång så att din ytterpipa verkligen är riktigt spänd, kanske du kan dra åt den ett extra "klick"?
Jag tyckte min Masada spred kulor lite väl mycket och kände då efter på ytterpipan (som rörde sig en aning), spände ett extra steg (väldigt tight) och sen blev det bättre.

caladria
Inlägg: 114
Blev medlem: fre maj 25, 2012 4:06 pm

Re: fixa till en bättre träffbild på en Masada DMR

Inlägg av caladria »

Accurate, det är kollat och åtdraget :) men kör med 0.36 och känslan är att kullorna når lika långt som på min vanliga masada med 105 m/s som kör 0.28 kulor. Vill åt den här lilla extra avståndet den är verksam på, sett andras semis som går som spjut så något fattas i den :)

Skriv svar