ICS dmr funderingar

wimpen
Inlägg: 17
Blev medlem: tor jul 25, 2013 6:23 pm

ICS dmr funderingar

Inlägg av wimpen »

Jag har haft funderingar på att bygga en dmr och gillar ICS lösningar med gearboxen(+att jag äger en annan ICS) och tänkte höra här om åsikter från någon som gjort de.

Hur hård fjäder klarar gearboxen?

Tänkte mig merf3.2 + lipo

Behövs nya kuggar? Eller bara byta vid ras?

ICS m16a3 med ras känns lockande, åsikter?

Mvh wimpen
TM Next Gen Recce
WE Glock 17

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: ICS dmr funderingar

Inlägg av ohman »

ICS gearboxar är väl kända för att palla med mer än standard V2 boxar om jag inte missminner mig helt?
Jag skulle nog byta kugg om du planerar att använda hårdare fjäder än en M130.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Helix
Inlägg: 149
Blev medlem: tis maj 15, 2012 8:45 am

Re: ICS dmr funderingar

Inlägg av Helix »

Ja jag kör min ICS Block2 med en 130 lösning, och hr en 10 liggandes vid sidan, nu vad man BEHÖVER byta ut är en relevant fråga i hur länge du vill att den ska hålla, minst kugg o motor i min mening, men jag har redan bytt allting i min! annars är det samm vad som gäller vilken annan v2 box som finns!
Honey, i always go full retard!
"Ohh, no its ok, i ser dick all the time in my work!"

wimpen
Inlägg: 17
Blev medlem: tor jul 25, 2013 6:23 pm

Re: ICS dmr funderingar

Inlägg av wimpen »

Tack för svar!

Vad jag har läst mig till så är ics boxar hållbara och min tanke är 130 fjäder och ha bössan tät som 17.
Motorn sägs vara bra så ska nog hålla mig till den och se om de funkar. Kugg? Vad kan rekommenderas där?
TM Next Gen Recce
WE Glock 17

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: ICS dmr funderingar

Inlägg av ohman »

Beror på vad du ska köra med för motor. Om du inte kör någon high torque-variant på motorn hade jag definitivt satt i high torque kugg (vilket jag troligen skulle gjort i alla fall), Om du inte vill ha galet dyra kugg så finns alltid SHS som är bra och hållbara, dyrare varianter så finns det ganska mycket att välja på men Siegetek är väl de som anses vara absolut bäst.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Stygge
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:03 am

Re: ICS dmr funderingar

Inlägg av Stygge »

Då ICSboxen är lätt att shimma skulle jag gå på HT-helical (snedskurna).
Original upper bör klara 130-fjäder på semi.

Kör själv:
Element HT kuggar
1.5mm kablage
125-fjäder (140m/s, tät som sjutton)
9.6v NiMh (går runt bra på 7.2 LiPo)
Någon precpipa av något slag
Någon kinamotor

Den är rapp på semi men ska investera i en mosfet framöver, bössan har mest legat och samlat damm sen jag byggde den.

Nackdelen med HT är att auto lämnar en del att önska om man får för sig att slänga i en CQB upper, detta kanske blir bättre med en mosfet?

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: ICS dmr funderingar

Inlägg av ohman »

Beror ju också på vilken RoF man vill ha, men absolut, HT-kugg är inte bra om man vill bygga ett RoF-monster :D
Men med en schysst motor, mosfet och 11.1V Lipo så bör man absolut ha en rapp bössa även om man kör på 300:100 helical kugg. Kan kolla vad min Scar H har för RoF om intresse finns (11.1V, M130, 300:100 helical kugg och en Core Ultra High Torque motor).
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Skriv svar