Kort sniper? Är det ens möjligt?

baracken
Inlägg: 164
Blev medlem: lör maj 19, 2012 8:49 pm

Re: Kort sniper? Är det ens möjligt?

Inlägg av baracken »

Det är fullt möjligt och du kan få ut samma träffsäkerhet som en längre, längd har faktiskt inte mycket med träffsäkerheten att göra. Det viktigaste för träffsäkerhet är att samma sak händer för varje kula så viktigt att ha en hop up som ger samma spin på varje kula och en pipa med så fin yta som möjligt, sen finns det massor med modifikationer att göra för att utveckla träffsäkerheten.
Tänk på att det tar väldigt lång tid att få till en riktigt bra sniper.
Det finns faktiskt en kille på airsoftsniperforum som har en aeg med en extremt kort pipa, har för mig runt 150mm som skjuter runt 100m med hög träffsäkerhet.
Läs på i lite guider på airsoftsniperforum.com och tänk över om det är värt den tiden och mycket trial and error, om inte så skulle jag avråda dig från bolt action och gå på en aeg som med tiden kan bli en dmr.

Dj_komodo
Inlägg: 396
Blev medlem: tis aug 07, 2012 10:23 am

Re: Kort sniper? Är det ens möjligt?

Inlägg av Dj_komodo »

+1 på Genocide

kimjoh560
Inlägg: 552
Blev medlem: mån maj 21, 2012 3:08 pm

Re: Kort sniper? Är det ens möjligt?

Inlägg av kimjoh560 »

Största fördelenmed en lång pipa är att ditt vapen får en högre utgångshastighet. Det kan faktiskt göra enormt stor skillnad beroende på kvalitet och innerdiameter på den längre pipan.

Utgångshastighet utan precision är som bekant värdelöst. Men att kunna öka utgångshastigheten utan att behöva en starkare fjäder är väldigt bra eftersom det minskar slitaget på delar som ofta har begränsad livslängd med starka fjädrar. Tex. Bolt-handtag och cylinder.

Jag har byggt korta snipers baserade på Wells VSR "kloner". Jag känner inte till de nyare modellerna så bra men förr så kunde man byta stockarna ganska friskt mellan modellerna.

Jag satte ihop den här för ett par år sedan, sjukt kul och tillräckligt smidig för att ha med sig typ... Alltid. I sin helhet (med ljuddämpare) var den bara någon cm längre än en Gspec (utan ljuddämpare). Jag minns inte vad som satt i den riktigt men En PDI VSR hopup och lite annat skoj. Den fungerade helt okej. Jag trimmade så småningom ner den och satte på ett lågförstorande sikte.
Bild
Lgt. Skalptagare

kimjoh560
Inlägg: 552
Blev medlem: mån maj 21, 2012 3:08 pm

Re: Kort sniper? Är det ens möjligt?

Inlägg av kimjoh560 »

Snälla. Lär mig om bolt-snipers och piplängder.
Lgt. Skalptagare

Gwlyddyn
Inlägg: 998
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:37 pm

Re: Kort sniper? Är det ens möjligt?

Inlägg av Gwlyddyn »

I lold.

Jackjaevel
Inlägg: 66
Blev medlem: sön jun 24, 2012 9:09 am

Re: Kort sniper? Är det ens möjligt?

Inlägg av Jackjaevel »

+1

Taint
Inlägg: 165
Blev medlem: mån maj 14, 2012 9:47 pm

Re: Kort sniper? Är det ens möjligt?

Inlägg av Taint »

Kimjoh560 kan ingenting om sniperbössor.. Eller? :roll:

Vad en lång pipa gör i en inomhusbössa, med portad cylinder,
är av föga relevans till denna tråd.

De flesta sniperbössor (tm l96 undantaget) har större cylindervolym än pipvolym, därav kimjohs påstående.
PTH - Pure Awesomness Designated Marksman
Hitta oss på Facebook

Användarvisningsbild
Frozzarn
Inlägg: 1
Blev medlem: tor aug 06, 2015 12:29 pm

Re: Kort sniper? Är det ens möjligt?

Inlägg av Frozzarn »

Mrmonkeey skrev:Jag har läst att piplängder gör större skillnad om du har en 100mm pipa mot en 300mm. Men effekten av pipor över 300mm ger mindre (kan komma ihåg fel längder.)
Men däremot tror jag ju i övrigt att man gör längre pipor för att matcha ytterpipan.
Tror inte det är optimalt att ha en pipa på 300mm i en ytterpipa som är 500mm. Det borde kunna påverka kulbanan oxå.
Eller? Spekulerar nu.
Sen är det ju skillnad på kort och superkort pipa. En cqb m4 kan väl ca 260mm. Eller nåt sånt.
Men vill du ha en kortare sniper så borde ändå 363mm vara kortare än de flesta snipers men ändå få en ganska bra precision.


Är väldigt sant. Just måtten kan jag ej. Men fungerar likadant på Riktiga vapen. Ökar du längden så går skottet längre med bättre precision. Men ökar du längden för mkt så tappar du istället effekten. Trycket bakom kulan smyger förbi och tappar kraft ju längre pipa du har. Men visst ökar du trycket bakom ihop med längden på pipan så fungerar det ju. Men hur mkt kan du öka trycket? Du kan alltså få ut väldigt bra med kortare pipa om du ökar trycket och lufttätar osv. Men inte lika bra som en lite längre pipa. Men pipan är inte allt

blackcrow
Inlägg: 13
Blev medlem: sön aug 30, 2015 1:37 pm

Re: Kort sniper? Är det ens möjligt?

Inlägg av blackcrow »

asg m93r ii är verkligen att rekommendera 55-60 meter head shot utan problem :twisted: !

Oerlikon
Inlägg: 99
Blev medlem: tor dec 31, 2015 3:06 pm

Re: Kort sniper? Är det ens möjligt?

Inlägg av Oerlikon »

Blackcrow, kolla hur gamla inläggen är innan du svarar på dem, det är väldigt gamla inlägg som du svarar på.

Skriv svar