TM Vsr10

Quilles
Inlägg: 45
Blev medlem: fre aug 14, 2015 9:16 am

TM Vsr10

Inlägg av Quilles »

Hejsan alla snipers.
Jag har fått upp ögonen för att spela sniper sen jag testat flera av mina kompisars bössor.
Såg att Frysen airsoft hade en TM vsr10 och blev sugen på den dirr.
Min fråga till er är nu följande.
Hade tänkt att trimma upp den bössan till 150ms då det är spel planens regler. Min fråga till er vad för saker jag skall köpa för att uppnå absolut bästa resultat?
Har läst lite om PDI? Men hittar ej var man kan köpa det.

Så ge mig en lista på vad just du hade köpt till denna bössa för att den skall gå som en dröm. Gärna med länkar :-)

Hälge
Inlägg: 234
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:15 pm
Lag / förening: Task Force Rednecks

Re: TM Vsr10

Inlägg av Hälge »

Har du läst trådarna här? Finns mängder med tips till vsr plattformen. Att bara sätta i massa delar och hoppas på att den går som en dröm blir nog svårt.
Och ska du endå byta ut allt, så köp en jg bar-10.
I princip samma bössa för 1/3 av priset av en tm.

För att endå svara på en av dina frågor.

http://www.x-fire.org <--- pdi.

Oiric
Inlägg: 119
Blev medlem: ons maj 09, 2012 11:13 am
Lag / förening: Team Irony
Aktiv sedan: 2008
Ort: Stockholm

Re: TM Vsr10

Inlägg av Oiric »

Trots att det finns en hel drös med trådar i den här sektionen så tänker jag vara snäll.

Till att börja med så måste man inte köpa en TM-bössa. Ja, de håller och har "rätt" mått. Dock är det precis som Hälge säger att du kan lika gärna köpa en likvärdig JG för mycket lägre pris. Själv köpte jag nyss en Well MB03 som verkar bli en helt duglig plattform för uppgraderingar.


Jag håller mig gärna så långt bort från PDI som jag bara kan. Inte för att de tillverkar dåliga produkter, det gör de verkligen inte. Dock finns det bra mycket billigare saker som gör samma sak och håller minst samma kvalitet. Har hört och läst mycket bra om delar från Action Army, men har inte testat själv ännu. Jag brukar hålla mig till AirsoftPro istället då jag tycker att de leverar enorm kvalitet för ett mer än resonabelt pris.

Detta är vad jag brukar införskaffa inför ett bygge:
Trigger-kit
Cylinder
Cylinderhuvud
Guarder mjukt hopgummi för VSR

Man kan också skaffa en ny innerpipa om man upplever att resultaten inte är tillfredsställande nog. Nytt hophus har jag upptäckt inte alltid behövs, speciellt inte PDIs hus då jag (och flera andra vad jag läst) upplever att det har en högre tendens att läcka luft samt att det är smärta i stjärten att ställa in önskvärd hop som dessutom inte går enkelt att göra i fält pga sin konstruktion.

Något man alltid bör göra med en ny bössa är att rengöra och helst polera innerpipan (förutsatt att det är en mässingspipa och inte är någon fancy pipa med beläggning på insidan vilket orginalpipor inte har). Jag beskriver förfarandet i detta inlägg: https://airsoftsverige.com/forum/viewto ... 36#p222115
Gummit som sitter i orginal kan man nästan räkna med att det inte kommer hålla måttet för det trim man nästan alltid vill stoppa in i sin bössa.

Till trigger-kitet tenderar jag att välja 150-fjäder då ett tätt system allt som oftast skjuter hårdare än fjäderstyrkan anger. Det blir dessutom mycket lättare att cykla bössan i jämförelse med m170 eller m190. Dock eftersom m150 är din högsta gräns så bör du nog kika på en typ m130 eller i värsta fall m140 fjäder. Min erfarenhet av dessa delar är att det blir väldigt tätt, det kan ju självklart variera dock.

Cylindern och clinderhuvudet kanske inte är enormt viktiga inköp, dock kan det ju alltid finnas risk för att orginalcylindern inte passar med pistongen eller att den inte är dimensionerad för så stark fjäder, vilket till slut kommer leda till att du slår sönder gängorna till cylinderhuvudet och det lossnar. Ofördelaktigt, minst sagt.

Sen för att ge dig in i "sniperträsket" så bör du vara förberedd på en del saker:
Trots att du har jättebra delar i din bössa så kommer den inte att prestera som du vill bara för att du har dessa delar, det krävs tålamod och tid för att få det att lira.
Du kommer aldrig någonsin att bli nöjd med något du bygger igen (jag hatar denna del mest av allt). Man blir perfektionist och oavsett vad man gör så kan det alltid bli bättre, man kan alltid få den att gå några meter till.
Små misstag kan bli kostsamma. Även om det är svårt att bygga ihop sakerna fel så finns ju alltid Murphys lag någonstans och lurpassar och slår till när man minst anar det. Rätt vad det är så har man lyckats blåsa sönder hela cylinder-kitet och man går back en tusenlapp och lite till.
Du kommer sitta mer framför skärmen och läsa på sidor som http://www.airsoftsniperforum.com för att hitta lösningar på problem eller förbättringar som du aldrig annars hade kunnat komma att tänka på, än du kommer spendera i fält.
Väl i fält kommer du upptäcka att det inte är världens enklaste att leka prickskytt. Du kommer däremot skratta dig lycklig när du ser folk ducka i rädsla när dina kulor skjuts 5-10 meter ovanför huvudet på dem.

Sammanfattningsvis kan man väl säga att även om man köper asbra delar för små eller stora summor så krävs det fantabulöst mycket jobb för att få en prickskyttebössa att gå sådär perfekt som man helst vill. Alla dina kompisar kommer säga att den är läskig och jättebra men du kommer ändå inte vara helt nöjd för du vet att den går att få bättre. När den väl går dugligt så kommer du kunna ha fantastiskt roligt i fält och i safezone när du skrattar dig lycklig över en enda kill på två spel för att den gjordes på 70-100m när dina kompisar bara kan skjuta 60m.


Hoppas att svaret var tillräckligt uttömmande för att få dig (och andra läsare med samma tankar såklart) mer peppad än någonsin över att få arbeta med ett ändlöst projekt som du kommer svära mer över än Gunvald Larsson lyckats med i hela Beck-serien (inklusive när Rolf Lassgård hade rollen!).

Jag skojar inte, det är mycket jobb, men det är enormt tillfredsställande när alla timmar av arbete ger dig din första träff på 70-ish meter. Det är en underbar känsla.

Lycka till!
Senast redigerad av 1 Oiric, redigerad totalt 0 gånger.

kawa
Inlägg: 62
Blev medlem: tis mar 29, 2016 5:52 am

Re: TM Vsr10

Inlägg av kawa »

Jag läste någonstans att orginal cylindern i en tm vsr10 inte håller för starkare fjädrar men att jg bar10 cylindern gör det.

Som sagt så är en jg bar10 billigare bas och du vill ändå byta ut det mesta interna och då är det väl ganska onödigt att köpa en tm för tre papp eller vad den nu kan kosta. 8-)
bra memes

Skriv svar