CA25 problem

Omooh
Inlägg: 62
Blev medlem: ons maj 23, 2012 2:28 pm

CA25 problem

Inlägg av Omooh »

Hej, Igår fick jag min classic army sr25 och idag när jag provsköt den så märkte jag att kulorna dalade kanske 10 meter framför... Först tänkte jag väll att det bara var att ställa in hop upen men inget hände hur jag än skruvande... En kompis till mig har exakt samma problem med sin CA M4, så någon som har erfarenhet av detta kan gärna höra av sig.

mostalajnen
Inlägg: 4
Blev medlem: ons aug 15, 2012 12:05 pm

Re: CA25 problem

Inlägg av mostalajnen »

Rengör pipan, kontrollera buckingen till hopup gummit, kontrollera hopuppen/nozzeln så det är tät där i mellan.

Nixon
Inlägg: 406
Blev medlem: ons maj 09, 2012 12:34 pm

Re: CA25 problem

Inlägg av Nixon »

Det kan vara armen i hopuphuset som krånglar. Eller så saknas den spacer som ska trycka upp gummit mot kulan, eller så sitter den fel eller för tajt, eller så sitter gummit fel mot pipan. Madbull är nog bättre, men titta på några youtube-guider på m4/m16/v2-för stöd.
FENRIR har aldrig brutit ett spel, aldrig skräpat ned och tänker fan inte börja nu.

Omooh
Inlägg: 62
Blev medlem: ons maj 23, 2012 2:28 pm

Re: CA25 problem

Inlägg av Omooh »

Nu har det åter igen dykt upp ett problem, idag när den chronades nådde den endast 90 m/s med 130 fjäder i... Hjälp.

//MVH

Paxz
Inlägg: 439
Blev medlem: sön maj 06, 2012 2:09 pm

Re: CA25 problem

Inlägg av Paxz »

Har du rätt cylinder för din piplängd? Är allting tätt? Vad har du för pipa?

Menade du att bössan bara skjuter runt 10m med ditt första inlägg? Isf kan det vara något fel på nozzlen.
Who ever joins the game, must take the consequenses of the game.

Omooh
Inlägg: 62
Blev medlem: ons maj 23, 2012 2:28 pm

Re: CA25 problem

Inlägg av Omooh »

Det första problemet löste sig när jag bytte till Madbull hop-up.
Nu sitter det en madbull 6,01 orginal-längd 509 mm i.
Jag ska sätta tillbaks orginalpipan nu och se vad som händer.

Paxz
Inlägg: 439
Blev medlem: sön maj 06, 2012 2:09 pm

Re: CA25 problem

Inlägg av Paxz »

När du bytte till en kraftigare fjäder, bytte du även cylinder då? Om du har en 509mm pipa i bössan så bör du ha en oportad cylinder, eller en cylinder som är portad allra längst bak.

Har du däremot en 509mm pipa som du fixar en M130 fjäder till så behöver du egentligen ett Bore up system för att bössan ska skjuta vettigt. Luften räcker nämligen inte till med standard saker längre.
Who ever joins the game, must take the consequenses of the game.

Omooh
Inlägg: 62
Blev medlem: ons maj 23, 2012 2:28 pm

Re: CA25 problem

Inlägg av Omooh »

Det sitter en 120 fjäder i bössan orginal så en 130 fjäder ska den tåla.
Jag testade med gamla pipan nu och det var ingen skillnad.

Det bara måste vara fel på nozzeln eller pistongen som är väldigt otät.

Paxz
Inlägg: 439
Blev medlem: sön maj 06, 2012 2:09 pm

Re: CA25 problem

Inlägg av Paxz »

Det handlar inte vad delarna tål utan att du inte bygger upp ett tillräckligt högt luftryck för att kunna få iväg kulan i önskad hastighet, längd eller precision. Jag har ingen aning om vad det är för delar i original, men CA brukar inte ha några värst bra saker original.

Har du en 509 pipa original så ska bössan ha en oportad cylinder. Alltså bara ett rör utan ett hål som cylinder. Har du en 130 fjäder till denna piplängd så behöver man vanligtvis ett bore up system, alltså en cylinder som är större och pistong/cylinderhuvud som är större så de rymmer (och trycker på) med mer luft.

Om du bara skjuter 90m/s med en M130 fjäder så kan det vara otät pistong, läckage vid nozzlen, trasig nozzle eller läckage vid hopup huset. Vid vissa extrema fall så kan även en nozzle som inte glider fritt eller en pistong/tappetplate som glider obehindrat påverka utgångshastigheten.

Skulle du ha en cylinder med för liten volym så resulterar detta i en lägre utgångshastighet. Skulle du ha en med för stor volym så får du istället en större kulspridning. Med tanke på att du skjuter 90m/s med en fjäder som kan uppnå hastiheter uppåt 140-150m/s med ett tätt system så låter det som att cylindern kan vara en potentiell bov i dramat.

Kolla först om allting är tätt, jag tvekar dock på att det läcker så pass mycket att du förlorar 40m/s.
Who ever joins the game, must take the consequenses of the game.

Omooh
Inlägg: 62
Blev medlem: ons maj 23, 2012 2:28 pm

Re: CA25 problem

Inlägg av Omooh »

Okej tack så mycket!
Det tycks inte finnas något Bore-Up kit tillgängligt (som med allt annat hos CA25 :/) men jag ska se över bössan imorgon och se vad som är problemet.
Vet inte vad jag gör om dom har slutat tillverka Bore-up kitet också x)

Skriv svar