Intern dämpning?

Horrorbilly
Inlägg: 123
Blev medlem: sön nov 18, 2012 4:55 pm

Intern dämpning?

Inlägg av Horrorbilly »

Har någon gett sig på att dämpa ljudet i sin sniper internt, alltså inte mes ljuddämpare.
Dela gärna era erfarenheter.
My idea of "help from above" is a sniper on the roof.

Marcules
Inlägg: 256
Blev medlem: tis aug 12, 2014 9:41 pm

Re: Intern dämpning?

Inlägg av Marcules »

En klassiker är ju att förhindra resonans i stocken genom att fylla den med lämpligt ljudabsorberande material (en avlagd t-shirt i mitt fall :D
-:Skogsfrisk:-

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Intern dämpning?

Inlägg av Twist »

För en massa år sen experimenterade jag med nåt slags dämpande vadd som blev över när min polare byggde värstingljud i sin bil. Det var grått med färgade stänk, antar att det är nåt som används generellt i bilar. Det liknar det som brukar finnas inne i dörrar och paneler.

Jag började med att fylla de mest uppenbara håligheterna och det gjorde rätt stor skillnad. Sen gick jag lite crazy och stoppade in vadd i varenda liten hålighet som inte syntes utifrån. Det gjorde markant skillnad. Hörbara resonanser kan tydligen uppstå precis överallt så länge det finns hålrum. Nu var det en AEG jag lekte med men principen är ju densamma.

Som bonus kändes bössan ruskigt stabil efteråt. Helt stum och väldigt seriös, liksom. :lol:
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Startgas
Inlägg: 13
Blev medlem: tis feb 11, 2014 6:17 pm

Re: Intern dämpning?

Inlägg av Startgas »

En beggad AUG AEG som jag kom över var också ljuddämpad med någon slags vadd.

MiqaFox
Inlägg: 225
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:50 pm

Re: Intern dämpning?

Inlägg av MiqaFox »

Har fyllt hela min ena bössa med silikon. Ger en väldigt stabil känsla och förhindrar luft att röra sig genom håligheter. Får ofta kommentarer om hur tyst den är.
Tyvärr medför det även en stor viktökning, vilket alla inte uppskattar. Tror det gick åt ca 3 cylindrar, en TM L96.
"If at first you don't succeed, go get a .50 cal" - DemolitionRanch

kimjoh560
Inlägg: 552
Blev medlem: mån maj 21, 2012 3:08 pm

Re: Intern dämpning?

Inlägg av kimjoh560 »

Jag har testat lite olika saker genom åren. Silikon är bäst. Om man tycker att det blir tungt så kan man blanda ut det med billiga kulor eller ungarnas pärlor.

Jag var något av en guru i dessa sammanhang för några år sedan men övergick sedan till vanligt luftskytte. Där gör mer tyngd i kolven faktisk vapnet mer träfssäkert eftersom det dämpar rekylen. "Vilken rekyl?" tänker ni. Även om rekylen är försumbar så har kulan inte lämnat pipan när pistongen går i botten. Detta fenomen är såklar mer kännbart i 45 joule (motsvarande 678 m/s med .20 kulor :P ) men precision är en konsekvens av många småsaker. Antagligen är det inte märkbart på längre avstånd dock.
Lgt. Skalptagare

Facing_hell
Inlägg: 3
Blev medlem: tor mar 07, 2013 5:46 pm

Re: Intern dämpning?

Inlägg av Facing_hell »

Möbeltass med hål i mitten i cylinderhuvudet.
Dämpar dunset av pistongen en hel del.

Horrorbilly
Inlägg: 123
Blev medlem: sön nov 18, 2012 4:55 pm

Re: Intern dämpning?

Inlägg av Horrorbilly »

Jag har kort med skumgummi mstta(köpt på panduro) på både pistong och cylinderhuvud. Är jag ute i skogen är det knappt märkbart.
My idea of "help from above" is a sniper on the roof.

zexz
Inlägg: 80
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:32 pm

Re: Intern dämpning?

Inlägg av zexz »

Kör med en sugrulösning och har gått 1-2 tusen kulor genom bössan och håller fortfarande och utan några tecken på försämring. Detta har tystat ner bössan en del.

Bild
ZE NOODLE PATRASK

Horrorbilly
Inlägg: 123
Blev medlem: sön nov 18, 2012 4:55 pm

Re: Intern dämpning?

Inlägg av Horrorbilly »

Jo den lösningen har jag också sett. Jag kör med skumgummi platta. Tänkte mer att dämpa ytterligare, som med ljuddämpare, fast utan ljuddämpare för att hålla längden nere.
My idea of "help from above" is a sniper on the roof.

Skriv svar