TM PSG-1 erfarenheter

Xelley
Inlägg: 346
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:31 pm

TM PSG-1 erfarenheter

Inlägg av Xelley »

Tjenare.

Jag har precis köpt hem en PSG-1 från TM. Nu tänkte jag kolla om det är någon som har spelat med denna eller rent av äger denna klenod? Hur upplever ni er bössa prestera? Behöver man köpa ny hopup eller är det bara att trimma och köra? Överös mig med personliga erfarenheter! Jag har inte öppnat upp den än men det kommer väl. Jag fyller på denna tråd med mina egna erfarenheter så fort jag har något vettigt att säga.
I dont do karate, i do Ka - Razy!

kimjoh560
Inlägg: 552
Blev medlem: mån maj 21, 2012 3:08 pm

Re: TM PSG-1 erfarenheter

Inlägg av kimjoh560 »

Jag har själv varit otroligt sugen på denna, dels för att den ser väldigt tuff ut men även på grund av den sk. pre-cock funktionen. Prislappen har dock avskräckt mig eftersom det är lite att köpa grisen i säcken trots allt. Det ska bli väldigt intressant att läsa något som inte är skrivet av en p12:a på andra sidan Atlanten :)
Lgt. Skalptagare

Bloodneed
Inlägg: 747
Blev medlem: lör maj 26, 2012 6:15 pm

Re: TM PSG-1 erfarenheter

Inlägg av Bloodneed »

bilder, och en redig review när du skjutit dig varm med den! ..en av de vackraste pjäserna som någonsin producerats! :)
CTR EP3 Championship White, nuff said

Xelley
Inlägg: 346
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:31 pm

Re: TM PSG-1 erfarenheter

Inlägg av Xelley »

Bilder och Review kommer att komma upp. Ska försöka få ihop en liten guide också då det brukar röra sig om ganska mycket pengar inför ett köp vilket kanske kan hjälpa folk att ta besluten. Jag väntar på att den dimper ner i brevlådan vilken dag som helst nu. ;)
I dont do karate, i do Ka - Razy!

Armyofme
Inlägg: 181
Blev medlem: tis sep 04, 2012 6:13 am

Re: TM PSG-1 erfarenheter

Inlägg av Armyofme »

Ser verkligen fram emot att höra mer!

Stygge
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:03 am

Re: TM PSG-1 erfarenheter

Inlägg av Stygge »

Inte ägt en själv men vet av erfarenhet att det är ett aber att hitta delar till den tyvärr. Enbart detta som avskräckt mig att införskaffa en.
Nu med LiPo går det ju att få tag i acc som inte kostar en arm och det kan ju hända att internals finns nu iom kinatillverkarna men förr var det omöjligt att hitta bla kugg till dem.
De delar som fanns, om man hittade dem kostade mer än bössan i inköp och då var det ändå en ren gamble om man fick den att funka ordentligt efter upgrade.

Med det sagt så kan man bara instämma i kören, en av de sexigare bössorna som finns. Tyvärr har ju ingen gjort klon på den vad jag vet, skulle tro det beror på den egna lite udda boxen och andelen modellspecifika internals.

Xelley
Inlägg: 346
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:31 pm

Re: TM PSG-1 erfarenheter

Inlägg av Xelley »

Redan innan jag bestämde mig för denna så kollade jag upp utbudet på PSG internals. Jag måste säga att utbudet är knapert och det är nästan bara systema som tillverkar delarna (med vissa undantag). Men bla ehobbyasia har allt för att reparera en gearbox, dock INTE lösa kuggsett (Om inte dessa ser likadana ut som V2/3 ?). Som det ser ut så blir det att gå den dyra vägen och beställa hem ett 300% systema kitt om det visar sig vara kasst som boxen ser ut idag. Men lösa pistong osv ser ut att vara lätt funnet. Det ser ut som det kan kosta pengar, men fy fläään vad kul det kommer att bli! ;)

Edit: såg att wgc hade en jävuls massa saker inne också!
Senast redigerad av 1 Xelley, redigerad totalt 0 gånger.
I dont do karate, i do Ka - Razy!

Robe
Inlägg: 62
Blev medlem: tor maj 24, 2012 7:09 am

Re: TM PSG-1 erfarenheter

Inlägg av Robe »

Byggde ihop en PSG-1 med Systemas 300% FTK för många år sedan. Det var långt innan LIPO fanns och då fanns det ett 12v NICD acc som skulle passa i kolven. Men det passade inte utan att behöva vålda in det och det orkade inte med 300% fjädern ändå. Den drog upp pistongen 3/4 men sen slog den av. Projektet såldes och sen vet jag inte hur det gick.
Bössan i sig är smäcker. Men plast handguarden är lite knarrig. Byt ut kroppen mot en metallkropp och en RAS-front så blir den fulländad.

I dagsläget blir det spännande med ett LIPO och en mosfet, den kommer rulla på fint.
Lycka till.

Picazzo
Inlägg: 43
Blev medlem: sön maj 13, 2012 6:42 pm

Re: TM PSG-1 erfarenheter

Inlägg av Picazzo »

Har haft en PSG-1 som AEAN här på forumet hottade och tottade upp (han kanske kan hjälpa dig i värsta fall), den gick gudomligt och var en riktigt snygg bössa tills jag la mig raklång över den i ett dike och knäckte den i 3 delar, tyvärr är det inte mycket i den som är kompatibel med annat men delarna som systema levererar i PSG-1 kittet är generellt sett väldigt bra. *EDIT* tror mig dessutom minnas att det faktiskt var med en Mosfet i systemas 300% kitt för PSG-1.

Ett tips är dock att investera i magnesiumreciever (metall) då plasten i orginalkroppen knirrar och knarrar och vrider på sig en del (håller förvisso).

Xelley
Inlägg: 346
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:31 pm

Re: TM PSG-1 erfarenheter

Inlägg av Xelley »

Nyttig information Picazzo, tack för den! Ett 11.1v lipo med en systema magnum motor borde ju få bössan att gå runt med en 150 fjäder kan jag tycka?

Vad vet du om pipa och Hopup Picazzo? Är det standard aeg fäste på pipan med vanligt aeg gummi?
I dont do karate, i do Ka - Razy!

Skriv svar