Cylinder service

Här diskuterar vi alla training weapons.
PTW, CTW, DTW, A&K TW mfl.
fireminded1
Inlägg: 43
Blev medlem: tor jun 07, 2012 9:22 pm

Cylinder service

Inlägg av fireminded1 »

Hej ptw gurus,

Jag har öppnat min första ptw cylinder efter att ha haft extremt mycket klippta kulor på sistonde.
Har kommit fram till att det är o-ringen (CU-009) som sitter i pistonghuvudet som är slitet/trasigt som är boven.

Hade också fullt med kulrester i cylindern och kände att jag lika gärna kan serva cylindern.
Jag har googlat och letat i detta forum men hittar inget om just hur man servar dessa cylindrar och vad man ska tänka på.

Så mina frågor
Smörja:
Går det bra att använda silikonfett? (har en biltema siliconfetttub liggandes). Om inte, vad går bra att använda istället?

O-ringar
Jag vet att o-ringen heter CU-009 och går att beställa, men finns det andra likvärdiga o-ringar som går att använda?
Gärna tips på dimensioner, affärer man kan köpa dom etc. Gärna tips för o-ringar till själva pistonhuvudet vore tacksamt.

Loctight
Har läst lite varstans att man ska loctighta gängor, men inga detaljer om variant av loctight. Jag har denna, fungerar det?
https://www.dropbox.com/s/8t1sxkhahpw3l ... c68_0.jpeg

Nozzle
Jag märkte att ena nozzle delen, den mot pistonhuvudet, är gängan koniskt formad. Det gör att man inte kan skruva ner hela nozzlespetsen.
Påverkar detta matning och klippning av kulor, är det något att bry sig om?

(Bild där man ser skillnaden, guldfärgade cylindern)
https://www.dropbox.com/s/pdgmewev3e80d ... 184914.jpg

Är tacksam för alla allmänna "do and don't" tips för service av cylindrar. :)

Tackar på förhand!
-- LAB --
Like A Boss

Gwlyddyn
Inlägg: 998
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:37 pm

Re: Cylinder service

Inlägg av Gwlyddyn »

It ain't rocket science.

Jag smörjer den stora o-ringen och insidan av själva cylindern med ett trögflytande silikonolja. Spåren på pistonen får en lätt dusch av litiumfett.

Angående CU-009 så är den mycket hårdare än vanligt gummi och bör bytas ut mot en originaldel. Kostar inte många kronor att få hem. Passa dessutom på att beställa ett par i reserv då dessa är förbrukningsvara.

Den där Locktiten ska du INTE använda då det är superlim. Du ska köpa gänglåsning. Jag kör en liten "dutt" på cylinderhuvudets gänga men i övrigt inget alls.

Angående din nozzle så skulle jag nog säga att den är slut. Beställ en komplett ny när du ändå köper o-ringarna. Den skall nämligen se ut som på cylindern till höger på bilden. Går den inte skruva ihop = dåligt.

Ett annat tips är att montera ihop cylindern framifrån och bakåt. Pistong - Cylinderhuvud - Fjäder bakifrån - Bakre lock.

Gwlyddyn
Inlägg: 998
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:37 pm

Re: Cylinder service

Inlägg av Gwlyddyn »

Har tyvärr ingen aning då det är en gammal flaska jag fått av en polare. Vet dock att det finns silikonolja i olika viskositeter att köpa i RC-butiker.

fireminded1
Inlägg: 43
Blev medlem: tor jun 07, 2012 9:22 pm

Re: Cylinder service

Inlägg av fireminded1 »

Jag är medveten att du skrev 8 x 2mm.

Jag hittade och läste sidan nedan och blev genast förvirrad med måtten. så 7.5 x 2mm kände jag fick duga.
Men jag kommer nog beställa också 8 x 2mm, just in case!

Dom kostar inte många kronor per mängd.

Sida
http://www.airsoftcanada.com/showthread.php?t=52547
New cylinders manufactured from mid-2007 until current (hexagonal nozzle interior) use polyurethane nozzle o-rings, which have a significantly longer lifespan. No data is avaliable at this time on expected lifespan. The cylinder rebuild kits can be had from a Systema parts dealer for about $12 in Canada. If you require new o-rings and can't get a rebuild kit, the nozzle o-ring is 2mm x 7mm and the piston head o-ring is 2.5mm x 18.0mm. Use Viton as a minimum, but if you can find polyurethane, even better.
-- LAB --
Like A Boss

Skriv svar