multicam & Pmc

ohman
Inlägg: 1687
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Sv: multicam & Pmc

Inlägg av ohman »

Om minnet inte sviker mig helt så var det specifikt PMC som hyrdes in av amerikanska staten i Irak som förbjöds använda kamouflage. Det finns nog inte någon generell regel för detta.

Vanligtvis är det väl så att PMC anlitas främst för personskydd eller bevakning/eskort, och därför gärna ser "civila" ut. Så det är nog inte helt vanligt att de använder kamo alls.

Dock lär de anpassa utrustning efter uppgift, och det finns bilder på PMC med diverse kamo (3 color desert byxor, grön väst, khaki t-shirt såg jag här om dagen på militaryphotos t ex).
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.
Mina affärsredovisningar

Uffe_C
Inlägg: 28
Blev medlem: lör nov 08, 2014 7:39 pm

Re: multicam & Pmc

Inlägg av Uffe_C »

Hur betraktas PMC enligt folkrätten egentligen? Åtnjuter de tex samma rättigheter som POW eller kan man köra en Guantanamo direkt med dem?

/u

Gidappa
Inlägg: 132
Blev medlem: lör maj 13, 2017 2:38 pm

Re: multicam & Pmc

Inlägg av Gidappa »

Jag återväcker och lånar den här tråden en smula.

Jag håller på att bygga flera gear bland annat ett PMCgear. Jag vill gärna att det ska bli bra och inte ses som ett "ta det du har gear" som tydligen verkar vara en vanlig fördom.

Har läst den här tråden och femtielva andra men inte fått något riktigt bra svar.

Jag har en shysst Warriorväst i multicam som jag använder till mitt natogear men hade gärna kunnat använda den till PMC med. Så om jag skulle köra den västen tillsammans med en combatshirt i CB (alt. svart t-shirt) och med ett par brallor i khaki, cb eller olive med en khakikeps. Hade det funkat i ögonen på andra?
Är det ok att använda combatshirt eller ska helst överdelen vara ett mer civilt plagg?

Och har någon något bra tips på något man kan tillföra sin PMCgear för att få det där lilla extra och få det att se extra PMC ut?

Och skulle det funka med en LMT Defender 2000 som vapen? Kort pipa visserligen men det borde ju funka..

Frost
Inlägg: 181
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:44 pm

Re: multicam & Pmc

Inlägg av Frost »

Klart du får ha combat shirt under. Ingen kan säga att du inte får.

Ofta verkar det som att PMC-folk är fd militärer och kanske har kvar västar och kläder de är bekväma med och väljer att använda sig av dessa plagg varav några säkert är i diverse kamouflage. Sen om det är ett större bolag kan de säkert få ut nya om det är så att det finns nån form av dresscode inom bolaget.

Sen att din bössa har kort pipa spelar ingen roll tycker jag iaf. Vet inte varför det skulle göra nåt

Gidappa
Inlägg: 132
Blev medlem: lör maj 13, 2017 2:38 pm

Re: multicam & Pmc

Inlägg av Gidappa »

Tack för din input! Ja det där med kort pipa på m4or är väl mest något jag fått för mig är något främst tyvärr sf använder. Dock har jag dålig koll på m4or så hoppas jag har fel. Föredrar gruntrollen.

Frost
Inlägg: 181
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:44 pm

Re: multicam & Pmc

Inlägg av Frost »

Ja det är väl inte det vanligaste men i USA (säkert andra länder också) kan vemsomhelst (nästan, finns säkert undantag) skaffa sig en kort ”M4”. Inte full auto men med 10,3 eller annan valfri piplängd. Betala nån skattegrej och ansöka om SBR licens eller nåt sånt (vet inte exakt hur det funkar, citera mig inte på att det är exakt så)

Jag körde mycket som PMC när jag spelade. Det är klurigt att få till ett sånt kit. Vet inte om jag kände att jag lyckades 100-procentigt med det men helt ok var det iaf. Körde khaki cargobyxor, svart pikétröja och tan/khaki väst och gear. Funkade. Ingen hjälm. Keps och kåpor typ. Sen får man kitta väst så det funkar för sig och vad man ska göra. Som med i princip vilka kit som helst egentligen. Jag googlade mycket PMC för att hitta bilder på hur dom hade sina västar och vilken utrustning som användes. För att få till PMC känslan som du nämnde. För att försöka se ”extra PMC” ut.

Gidappa
Inlägg: 132
Blev medlem: lör maj 13, 2017 2:38 pm

Re: multicam & Pmc

Inlägg av Gidappa »

Det känns lite som Blackwater/Academi har satt standard för hela PMC looken inom airsoft efter sin insats i Irak med sina khakibrallor och svarta tröjor. Inget fel i det. Men det hade varit kul att få till looken utan att köra det stuket även om jag är lite inne på det.

Det är just det här med camouflage eller inte. Och det är just västen som är i multicam vilket jag tycker borde funka. Särskilt eftersom det är en warrior som säkert är ganska vanligt förekommande bland PMC och legosoldater. Men det verkar som det är allmänt tycke att det är ok att slänga in en camoväst.
OBS jag har alltså inget lag att anpassa efter och försöker egentligen inte efterlikna någon verklig PMCfirma. Utan mer looken utan att korsa den hårfina skillnaden till legosoldat.

Keps verkar nästan vara obligatoriskt ;) Likadant benhölster verkar vara överrepresenterat av någon anledning, inget jag tänker köra dock, tycker det är alldeles för obekvämt.
Men sen är det det där lilla extra som knyter ihop säcken. Som t.ex. att kanske ha ett idkort dinglande som jag läste i någon annan tråd. Tips på mer sånt?

Frost
Inlägg: 181
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:44 pm

Re: multicam & Pmc

Inlägg av Frost »

Ja det har du helt rätt i. Det med Blackwater och khaki/svart kombon. Det var mycket det vi tittade på. Visserligen körde vi med grön jacka till om vi körde utomhus så vi bröt lite ;)

Att västen är camo tycker jag inte stör.

Benhölster tycker jag också är sådär. Dom sitter för lågt tycker jag. Och på bältet satt det för högt för att kännas optimalt. Moddade mitt benhölster till att sitta högt, mer på höften än låret. Finns bilder på liknande rs moddar.

Id-kort hade vi också. Var tillverkade av en här på forumet. Minns inte vad han hette. Riktigt schyssta kort!! Jag mailade kort på mig och en logo att ha på och ett hittepå namn till honom och han fixade. Kanon var det. Tror hans annons kan finnas kvar om du letar lite :)

Callahan
Inlägg: 483
Blev medlem: tor maj 17, 2012 12:52 am

Re: multicam & Pmc

Inlägg av Callahan »

Kort pipa är väl att föredra med tanke på att dom åker mycket fordon typ LandCruiser och liknande.
Lättare att få med in i bilen.
------------------------------------------
Länk till mina affärsredovisningar!
https://www.airsoftsverige.com/forum/vi ... an#p234242

Gidappa
Inlägg: 132
Blev medlem: lör maj 13, 2017 2:38 pm

Re: multicam & Pmc

Inlägg av Gidappa »

Absolut. Mer jag som sammanknyter kortpipiga m4or med sf generellt. Men PMC är ju inte reguljärt så svängrummet torde vara stort vapenmässigt.

Sen är ju inte det där alltid logiskt. Och ofta väljer ju mobila och mekaniserade enheter vapen med fällbar kolv för att inte göra avkall på piplängden. Man vill ju ha ett vapen som funkar väl i olika miljöer. Såväl urbant som på avstånd.

Ett lustigt exempel är ju hur stadsskytte fortfarande använde ak4a i slutet av 90-talet. Jättelångt vapen och små magasin i cqbmiljö!

Men ja ni har rätt, Defendern lär funka fint. Ett kortare vapen lär vara att föredra i PMC rollen.

Skriv svar