varför PMC??

Färnström
Inlägg: 69
Blev medlem: sön jun 17, 2012 2:31 pm

varför PMC??

Inlägg av Färnström »

satt och funderade tidigare idag kring ens val av inriktning inom airsoftens värld, har enda sedan jag började spela valt "PMC" vägen, satt och funderade på varför man gjort det, är inte den största grenen riktigt, inte den populäraste, känns som det finns en syn av att spelare som väljer PMC som inriktning inte orkar lägga ner sig på mer, utan tar den simpla vägen genom att välja en inriktning som inte kräver så mycket, där man kan ta vad man har etc, har hört mycket kring det, tycker inte det är riktigt sant, som jag ser det så är PMC lika mycket en "flest prylar när den dör vinner" som vilken annan gren som helst, den har bara ett bredare utbud.

Jag spelar själv PMC inriktningen då jag får möjligheten att välja ut de delar som jag gillar, vapen typ, väst etc, ur ett bredare sortiment, jag slipper vara låst vid ett visst land bara för att jag vill använda ett specifikt vapen, ta t.ex. G36an, ett av mina favoritvapen, men känner däremot inte för att spela inom de länder som använder den som standard beväpning, och vill inte göra en "Special Forces", där man använder kommentaren "de använder lite vad som helst som passar uppdraget" för att få möjligheten att använda det, blir nästan samma inställning som folk har om PMC, fast utan noggrannare cammokrav.

det som jag däremot ser som ett problem för PMC är just uttrycket PMC, för att slippa gå in på detaljer, så är det inte lagligt för PMC (private military company) att fungera offensivt i en strid/krig/män med stora pinnar, vilket gör att det som man egentligen spelar (oftast, om scenariot man är med i inte placerar en på annan plats) är en legosoldat mer, men allt handlar om arrangörens vision och tolkning, och det lämnar jag alltid fritt.


min frågeställning till er andra, både nya och gamla, PMC spelare och inte, hur ser ni på PMC inriktningen, och varför spelar man efter den?
I don't know how World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones - Albert Einstein

Bloodneed
Inlägg: 747
Blev medlem: lör maj 26, 2012 6:15 pm

Re: varför PMC??

Inlägg av Bloodneed »

jag upplever attPmc i airsoft är: för att det är billigast, ger stor frihet att blanda utrustning och för att kunna kategorisera sig som något när man inte handlar utrustning specifikt följt efter nation - pmc är kort sagt bagdad .. det har kommit att bli ett samlingsnamn för "hafsig" utrustning och mer en ursäkt än något man vill lira

väldigt få på vår scen gör det bra och än färre arrangörer anpassar den här fraktionen till vad den borde syssla med

jag var i startgroparna att starta upp ett fiktivt "företag" där samtliga av de som skulle spelat med mig var med på linjen att vi skulle Vakta struktur, förläggningar och sköta eskort av utrustning och förflytta viktig personal .. det sistnämnda skulle falla bort pga av den stora mängd sf trupper på storspel. vår fokus var tråkgörat ..för att kanske kunna skänka en upplevelse åt andra samt försöka ge en rättvis bild av contractors istället för att de som så ofta blir någon sorts nutida mad-max vägpirater


när det kommer till utrustningen, DET FINNS om man söker lite på internet rekomendationer för den utrustning du bör ha med dig när du tjänstegör för de olika säkerhetsföretagen och det finns även en uppsjö av bilder.
CTR EP3 Championship White, nuff said

Färnström
Inlägg: 69
Blev medlem: sön jun 17, 2012 2:31 pm

Re: varför PMC??

Inlägg av Färnström »

spelade en kort stund i ett PMC lag, men kunde just då inte fortsätta pga tid, men man höll sig inte direkt till vad PMC var, utan blev mer "legosoldat" av det.
det som jag ser som stora problem med PMC på airsoft scenen är att arrangörer räknar den som en egen fraktion, och de blir oftast motståndare till "the good and glory" nato/usa/västvärlden, vilket ger en bild av något mörkt, istället för att placera dem som ett hjälpmedel för nato/usa/västvärlden som PMC skulle fungera som, legosoldat är en annan femma.


tror det största problemet idag är att det inte finns något etablerat ordentligt seriöst PMC/legosoldat/ej landsbundet milsim lag (kan ha missat, rätta mig i så fall,) som visar upp den bra sidan av allt.
I don't know how World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones - Albert Einstein

Nitisk
Inlägg: 303
Blev medlem: ons maj 23, 2012 8:51 am

Re: Sv: varför PMC??

Inlägg av Nitisk »

Läsvärt om Blackwater private military company och PMC's i allmänhet:
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Private_military_company

Boogieman
Inlägg: 311
Blev medlem: mån maj 14, 2012 10:56 am

Re: varför PMC??

Inlägg av Boogieman »

Jag är nog med Bloodneed i detta. De flesta jag känner använder PMC som en ursäkt för att få köpa vad för skit de vill. Däremot finns det många som gör en riktigt bra impression.
På HAM3 kommer PMCs att samverka, bo ihop med och arbeta med NATO, liksom att de kommer att ha fler contractoruppgifter. Mercs finns det gott om, men riktigt bra PMCs är en bristvara. :)
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds

"SEALs letar refbilder på mig" -okänd

Färnström
Inlägg: 69
Blev medlem: sön jun 17, 2012 2:31 pm

Re: varför PMC??

Inlägg av Färnström »

hur ska man "rena" PMC namnet i airsoft sverige egentligen?

behövs mer ordentliga lag kring det tror jag, som är villiga att lägga ner sig lite mer än bara slänga ihop lite gear och säga "PMC!!!" när folk frågar, men vad gör en bra PMC bra?
ser det som alla andra lag, en lagstruktur, viss enhetlighet i klädsel etc, är väll helhetskänslan som gör så mycket, tror man måste kunna få ställa högre krav på PMC spelarna, för det är inte något man har bara för att få slappa med gearen, vad man har på söndagsspelen etc, det är upp till var och en, men ska man iväg på storspel/scenario/milsim så borde man ha samma krav på sig som PMC som om man skulle spela SF trupper från något annat land.
I don't know how World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones - Albert Einstein

Varg
Inlägg: 146
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:43 pm

Re: varför PMC??

Inlägg av Varg »

Jag kan se en stor likhet mellan folk som spelar PMC och svenskar, tyvärr.
Sandbox Heroes | Sierra Lima

Nixon
Inlägg: 406
Blev medlem: ons maj 09, 2012 12:34 pm

Re: varför PMC??

Inlägg av Nixon »

Varg- hänger inte med?
FENRIR har aldrig brutit ett spel, aldrig skräpat ned och tänker fan inte börja nu.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: varför PMC??

Inlägg av Twist »

Det enda sättet att skilja agnarna från vetet är att arrangörer börjar ställa högre krav även på PMC och den utvecklingen tycker jag mig se redan. Att folk sen slänger på sig lite vad som helst när de åker på söndagsspel och liknande är ganska egalt. Är det fritt så är det fritt.

EDIT: Den här tråden diskuterar ungefär samma sak men om en annan inriktning: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... =74&t=9306. Det finns en del i den diskussionen som går att överföra direkt på den här.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Rhino
Inlägg: 217
Blev medlem: fre maj 18, 2012 1:09 pm

Re: varför PMC??

Inlägg av Rhino »

Sitter på samma linje som bloodneed här, contractors är i sin natur väldigt defensivt upplagt, därför bör detta avspeglas i vad de gör på spel, samt de har vissa restriktioner i vad de använder inom specifika företag.
We strike from the shadows.

Jag är 12år, jag lovar.

Skriv svar