varför PMC??

Varg
Inlägg: 146
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:43 pm

Re: varför PMC??

Inlägg av Varg »

Nixon skrev:Varg- hänger inte med?
Väldigt löst ihopsatta gear, ex. M90 med random väst + M4. Känner du igen den?

Det är tråkigt att blandas ihop med något sådant när man själv försöker köra på en mer seriös gear. Samma sak som tråden behandlar ang. PMC. Jag tror att jag skulle få kolla lite extra för att se skillnad på en dålig och en bra PMC gear, då jag inte är insatt. Man vill ju känna att det är värt att lägga ned de pengarna man gör.
Sandbox Heroes | Sierra Lima

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: varför PMC??

Inlägg av Twist »

Men... Att det finns folk som gör det du gör fast sämre får väl inte dig att framstå i dåligt ljus? I alla andra sammanhang är det tvärtom.

Jag tror att "lösningen" är att göra det man själv tycker är rätt. Då leder man genom att vara en förebild. Utöver det kan man lägga press på arrangörer om man tycker att de har slappa gearkrav. I övrigt: släpp det.

Det kommer alltid att finnas folk som inte orkar göra mer än att de precis kommer undan med det. Det kommer inte att förändras vad vi än tycker här. Det är människans natur helt enkelt.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Frykis
Inlägg: 47
Blev medlem: lör maj 12, 2012 7:39 am

Re: varför PMC??

Inlägg av Frykis »

ett annat problem som PMC delen lider av är att många (för att inte säga alla) har snöat in sig på hur Blackwater/XE folk ser ut, vilket märktes extra noga i några av diskunionerna som kom igång på gamla forumet. Vilket har lett till att det är dessa pojkar (blackwater/XE) som har fått sätta tonen för vad som är en accepterad "PMC-gear" inom ASS, men som alla som är intresserade vet så är de inte den ända aktören på marknaden, men tyvärr har det blev det oftast så innan att hade man inte en "Blackwater gear" så åkte "dålig söndagslirs gears" stämpeln fram.

Dom av er som minns de heta orden runt en viss PMC-gear vars skapare jag inte minns på gamla ASS förstår vad jag menar.


Men som många har sagt så är det bästa och lättaste sättet att så de bra från de dåliga att det ställs hårdare (men samtidigt rättvissa) krav från ARRs sida, samt att folket som tänker ge sig in på en PMC inriktning läser på och förstår vad en PMC inriktning egentligen handlar om. Det är som Bloodneed säger inte direkt en inriktning som är upplagd för coola SF liknande uppdrag, utan det är de tråkiga sakerna (som jag tycker är skitkul) att vakta saker på olika sätt, visst det kan bli jävligt actionfyllt (fråga PMC folket från HaM) men man ska när man ger sig in i en PMC inriktning inte göra det med inställningen att jag kommer vara jävligt offensiv och få skjuta en massa.
En annan sak som kan hjälpa lite det är om man från ARRs slår en kil i mellan legosoldater och PMCs, ska rollen vakta saker? Ja då är det PMCs. Ska rollen spränga saker (vara offensiva) då är det Legosoldater.
"Noob 4 life"
Once a Frykis. Always a Frykis!

Bloodneed
Inlägg: 747
Blev medlem: lör maj 26, 2012 6:15 pm

Re: varför PMC??

Inlägg av Bloodneed »

Vad pmc behöver är själ, precis som alla andra strukturerade etablerade lag.. Det ska vara något man efterforskar och anstränger sig för att efterlikna .. Inte en ursäkt för dålig budget, vidare så kräks jag knivar nästa gång någon cool katt svänger sig med termen "pmc-stuk" och egentligen menar slutskedes crackmissbrukare för att beskriva utrustningsval
CTR EP3 Championship White, nuff said

Wiggen
Inlägg: 152
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:01 pm

Re: varför PMC??

Inlägg av Wiggen »

Mina 5 öre är att PMC-roller behöver till större del pyssla med saker som lajvare gör.
För att spela sin roll som PMC är det viktigt att man lägger ner mycket tid på själva rollens personlighet och drivkrafter.
Det som gör en PMC roll trovärdig är inte en massa fräsiga grejer, utan snarare framtoningen och beteendet i spel, man kanske inte ser lika tuff ut som alla "Spächiaaal fårsääs"-killar, men man tillför en ny dimension till spelet.

Kort och gott: Spela rollen!
"I've got a bullet here with your name on it, and I'm gonna keep firing until I figure out which one it is!"
PostNord FAQ
Hjälper gärna till med dina paket/brevfrågor, tveka inte att PM:a mig.

Whopper
Inlägg: 217
Blev medlem: fre nov 09, 2012 12:23 am

Re: varför PMC??

Inlägg av Whopper »

Inte hört PMC förut men låter som en cool grej om den görs rätt. Blev nästan lite sugen.

Men kan det inte vara så att nybörjare som inte har all gear, folk med dålig budget som det finns många av i sverige just nu iaf, folk som bara spelar för att det är roligt och plockar dom sakerna dom tycker är coola, m.m automatiskt hamnar som PMC, eftersom att det inte finns någon annan plats för dom på större event?

Butcher82
Inlägg: 191
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:16 pm

Re: varför PMC??

Inlägg av Butcher82 »

Jag och de i mitt lag började spela som PMC för att vi var trötta på att det ska vara bestämt vilken uniform och utrustning man får ha på sig för att det ska rätt ut, det får jag tillräckligt på jobbet.
Från början var det mest en kul grej att spela som PMC men med tiden så har det utvecklats och all den utrustningen jag spelar med är utrustning jag skulle kunna tänka mig att använda i riktiga situationer (förutom vapnen då) och de andra i mitt lag är på jakt efter samma känsla.
Vi har en röd tråd gällande kläder och det är Khaki samt svart som tyvärr är inspirerat av Blackwater men det är även det enda som kommer därifrån.
Vad jag är ute efter är att ah ett så kallat good guy PMC lag vilket är jävligt svårt i Sverige då alla spel man läser om sätter PMC som bad guys vilket jag är jävligt trött på, det finns ett spel som inte riktigt kör på samma spår som alla andra och det är HAM vilket jag är väldigt tacksam för.
Min uppfattning av PMC är att man ska anlita dem för att vakta, transportera samt utbilda den lokala befolkningen mm, och detta är lite av det vi får hålla på med på HAM vilket är hur roligt som helst.

Det jag är jävligt trött på är att se på forumet alla sam köper en rutig skjorta och skriver nu har jag påbörjat min PMC gear, allvarligt en rutig skjorta använd fantasin och köp kläder och utrustning som faktiskt skulle kunna fungera på riktigt också.
Kanske låter lite bitter med det sista men jag tycker bara att det ser så extremt oproffsigt och fel ut.
Och jag började inte spela som PMC på grund av dålig budget för så är det definitivt inte, så mycket pengar jag har lagt ner för att få den rätta looken är nog mer än många har lagt ner för att få rätt look som en vanlig soldat.
Senast redigerad av 1 Twist, redigerad totalt 0 gånger.
Krig är Krig, vi intar stadshotellet. (Sann PMC anda)

Rhino
Inlägg: 217
Blev medlem: fre maj 18, 2012 1:09 pm

Re: varför PMC??

Inlägg av Rhino »

+1 på butcher82.
We strike from the shadows.

Jag är 12år, jag lovar.

ministry
Inlägg: 753
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:41 pm

Re: varför PMC??

Inlägg av ministry »

Knepigt är det minst sagt. Går man på refbilder är ju detta korrekt;
Bild
Ryska PMC i Irak
Lätt att genomföra, men hur många arr tycker att detta är godtagbart? Inte alla, tror jag. Och T-shirt och byxor, samt en väst, hur kul är det egentligen för spelaren...
Bild
Samma företag i Kambodja
Med en sovjetisk KZS 1-jacka och jeans...

(läs mer på http://antiterror-international.com/)

Jag tror att om diverse arrangörer och seriösa PMC-spelare hittar något ramverk för ungefär vad man ska sträva för, så kan hela kategorins rykte höjas, då nya intressenter kommer att ha någonting att se upp till. Kanske lite mer aktivitet på delforumet, med både bilder och kanske lite AAR efter spel?

Just nu är ju delforumet lite tomt på inspirationsmaterial för nya intressenter.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Färnström
Inlägg: 69
Blev medlem: sön jun 17, 2012 2:31 pm

Re: varför PMC??

Inlägg av Färnström »

har blivit mycket bra sagt här nu sen jag läste igår, och det som jag känner sammanfattar det mesta är just vad bloodneed säger, PMC behöver själ, så som alla andra har, vi ligger illa till pga att det har för många gånger varit att personer med si så där inte gear placeras i PMC facket, och att det inte finns några stora, häftiga filmer etc som gör att folk blir sugna att spela tror jag.

Tror just det HAM gör med att använda PMC där de ska vara kan göra väldigt mycket, folk ser vad de egentligen är, inte som tidigare sagt, mad max rövare/legosoldater, och sen att man hjälps åt att skapa ett gott rykte, med hjälp av bra gear, bra attityd, hjälper till med stämningen på ett spel.
man måste försöka få folk att välja sin inriktning utifrån vad de vill göra, hur de vill framträda, inte bara vad jag råkar ha tillgängligt just nu.

Hur ser det ut med aktiva lag inon PMC delen? finns det så särskilt många som inriktar sig ordentligt på det?
I don't know how World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones - Albert Einstein

Skriv svar