Då jag var den som skev klon så besvarar jag, helt utan irritation, din tanke med mina egna. En klon må ha en negativ klang, men det är väl priset de får betala när de stjäl en produkt rakt av och dessutom producerar en sämre produkt, för att sänka sina kostnader och göra det billigare och dessutom marknadsföra allt precis som det är deras egna, episka och sensationella nya produkt? Är det inte precis det som förespråkar en klon? Köp du ett par Ray-Ban på gatan i Thailand för en tredjedel av priset jämfört med riktiga och fråga dig själv varför det måste kallas klon. Om det sedan beror på var produkten är producerad, material, faktisk funktion eller det rör sig om status spelar mindre roll då det är värdet som konsumenten ser som är det centrala. Om någon nu köper en CTW och är jättenöjd så är jag glad för deras skull, men jag blir sanslöst trött på att höra deras tjat om att PTW är svindyra, överreklamerade bössor hit och dit och att ctw minsann minst är lika bra eller bättre (speciellt när 30% bytts ut mot Systemadelar

). Diskussionen kommer inte mynna ut i något konstruktivt utan bara i att en tycker si och den andra så och det är därför jag inte vill ta i skitdiskussionen med tång. Och givetvis är jag som du märker partisk i frågan.
Alla jag känner kallar fortfarande alla märken utom de lite mer stadgade (det vill säga de som fanns innan vågen av kinesföretag dök upp för några år sedan) för "kinakloner". Klart man kan påstå att allt utom TM är en klon, men någonstans måste gränsen dras för när något bara bygger på ett annat koncept och inte är precis samma (ofta dessutom med tillhörande nackdelar gentemot originalet). Jag är medveten om att många av kinaklonsföretagen börjat tillverka mycket eget (om än just kinakloner på riktiga saker) som inte bygger på andra airsofttillverkare, så gränsen börjar suddas ut där.
Vad har Celcius gjort för att de inte ska ha stämpeln klon? De kopierar Systema gamla generation rakt av men klarar inte ens av det (hur svårt ska det vara att bara ta ett fungerande koncept som tog år av utveckling och troligtvis en jävla massa trial 'n errror och sätta ihop likadant) utan att försämra hela plattformen. De ger möjligheten att köpa en liknande produkt för ett lägre pris, men det har sina grunder och sina konsekvenser. Och givetvis väljer tredjepart att gemensamt benämna dom för t.ex. TW, då det vänder sig till en större marknad och de troligtvis struntar i om det ska sättas på en ptw eller ctw så länge de får sälja mer produkter. Förstår inte vad det har med frågan att göra.
Givetvis är det så det fungerar i världen - långt ifrån bara i airsoftindustrin - och anledningen till att det finns immaterialrätt och ständiga krig mellan aktörer som satsar på samma produkter. Jag försöker inte blunda för verkligheten och egentligen struntar jag totalt i deras affärer och folks goda argument för vad de köper så länge de själva blir nöjda. Men med tanke på hur deras produkter har varit och är, och min ståndpunkt rent principiellt i att R&D och nytänkande kostar samt behövs för utveckling, kommer jag fortsätta kalla CTW'er just för "klon".