PTW/CTW Kompatibelt?

Här diskuterar vi alla training weapons.
PTW, CTW, DTW, A&K TW mfl.
Blixten9

PTW/CTW Kompatibelt?

Inlägg av Blixten9 »

Undrar alltså om kuggen i gearboxen(sungear mm) är samma mellan ctw o ptw?
Nybörjare inom detta område och ska börja med en ctw nu för att testa mig fram.
Ska köpa en polares MX2R som sungear är gånget på men hittar inga kugg att köpa från celcius!

Tacksam för svar trots att jag börjar med den elaka kopian 8-)

Welle

Re: PTW/CTW Kompatibelt?

Inlägg av Welle »

Ja, du kan sätta PTW kugg i en CTW gearbox. har gjort det förut
Lite finare, lite bättre

Blixten9

Inlägg av Blixten9 »

Kanon tack för svar :D
Ska bli intressant att börja utforska detta ptw/ctw träsk. Har några fullt uppgraderade m4or samt Masada med ASCU kretsar mm så ska bli spännande o se om detta smäller högre som alla säger 8-)

Nitzer

Inlägg av Nitzer »

Hej

Jag lånar tråden lite. Jag har gett upp hoppet om CTW´s interna delar. Jag har beställt FCC innerpipa med hopup hus, deras gearbox speed version och en M115 cylinder. Jag har även beställt en vanars ytterpipa. Någon som har koll på om detta kommer fungerar ihop med CTW´s kropp?

Mvh
Ola

saft

Inlägg av saft »

Är det inte lite komiskt att ställa den frågan efter att du har beställt allt?

CTW är en klon på PTW, och delarna är för PTW, så ja, de "ska" fungera eftersom de till det yttre är tillverkade för att vara samma saker. Sedan kan ingen här säga att det kommer lira 100% ihop då toleranserna "kan" vara off på din klon.
Brimstone 14
was known as sniper_elof

Nitzer

Inlägg av Nitzer »

Lite sent på tänkt kanske :)
Tänkte i värsta fall köpa ny kropp.

Blixten9

Inlägg av Blixten9 »

En tanke bara.....
Det är ju några år sen Celcius släppte sin version av denna plattform och det har hunnit passera några uppgraderingar/nya modeller sen dess.
Är det inte dags att sluta kalla CTW för "klon" snart?
Inom AEG världen är det ju ingen som nuförtiden kallar alla andra märken för klon om dom inte har en Tokyo Marui bössa. Tvärtom har många tagit ett par kliv förbi TM många gånger samt bidragit till konkurrens som gynnar oss glada köpare. All cred till Tokyo Marui som uppfann AEG systemet samt Systema som tog det hela ett steg längre.
Många tillverkar eftermarknadstillbehör till PTW/CTW och även dom börjar på ren svenska "skita" i om det är Systema eller Celcius.
Tex Fight Club Custom som kallar hela plattformen för enbart TW= Training Weapon!

Som sagt bara en tanke o hoppas jag inte retat upp allt för många nu :D

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

Tja, det är fortfarande en kopia av Systemas plattform men personligen tycker jag att resonemanget håller. TW är en bra term och i utlandet verkar man allt mera benägna att använda den istället för att dela upp Systema och Celsius. Antagligen för att det helt enkelt är smidigare så.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

saft

Inlägg av saft »

Då jag var den som skev klon så besvarar jag, helt utan irritation, din tanke med mina egna. En klon må ha en negativ klang, men det är väl priset de får betala när de stjäl en produkt rakt av och dessutom producerar en sämre produkt, för att sänka sina kostnader och göra det billigare och dessutom marknadsföra allt precis som det är deras egna, episka och sensationella nya produkt? Är det inte precis det som förespråkar en klon? Köp du ett par Ray-Ban på gatan i Thailand för en tredjedel av priset jämfört med riktiga och fråga dig själv varför det måste kallas klon. Om det sedan beror på var produkten är producerad, material, faktisk funktion eller det rör sig om status spelar mindre roll då det är värdet som konsumenten ser som är det centrala. Om någon nu köper en CTW och är jättenöjd så är jag glad för deras skull, men jag blir sanslöst trött på att höra deras tjat om att PTW är svindyra, överreklamerade bössor hit och dit och att ctw minsann minst är lika bra eller bättre (speciellt när 30% bytts ut mot Systemadelar :D). Diskussionen kommer inte mynna ut i något konstruktivt utan bara i att en tycker si och den andra så och det är därför jag inte vill ta i skitdiskussionen med tång. Och givetvis är jag som du märker partisk i frågan.

Alla jag känner kallar fortfarande alla märken utom de lite mer stadgade (det vill säga de som fanns innan vågen av kinesföretag dök upp för några år sedan) för "kinakloner". Klart man kan påstå att allt utom TM är en klon, men någonstans måste gränsen dras för när något bara bygger på ett annat koncept och inte är precis samma (ofta dessutom med tillhörande nackdelar gentemot originalet). Jag är medveten om att många av kinaklonsföretagen börjat tillverka mycket eget (om än just kinakloner på riktiga saker) som inte bygger på andra airsofttillverkare, så gränsen börjar suddas ut där.

Vad har Celcius gjort för att de inte ska ha stämpeln klon? De kopierar Systema gamla generation rakt av men klarar inte ens av det (hur svårt ska det vara att bara ta ett fungerande koncept som tog år av utveckling och troligtvis en jävla massa trial 'n errror och sätta ihop likadant) utan att försämra hela plattformen. De ger möjligheten att köpa en liknande produkt för ett lägre pris, men det har sina grunder och sina konsekvenser. Och givetvis väljer tredjepart att gemensamt benämna dom för t.ex. TW, då det vänder sig till en större marknad och de troligtvis struntar i om det ska sättas på en ptw eller ctw så länge de får sälja mer produkter. Förstår inte vad det har med frågan att göra.

Givetvis är det så det fungerar i världen - långt ifrån bara i airsoftindustrin - och anledningen till att det finns immaterialrätt och ständiga krig mellan aktörer som satsar på samma produkter. Jag försöker inte blunda för verkligheten och egentligen struntar jag totalt i deras affärer och folks goda argument för vad de köper så länge de själva blir nöjda. Men med tanke på hur deras produkter har varit och är, och min ståndpunkt rent principiellt i att R&D och nytänkande kostar samt behövs för utveckling, kommer jag fortsätta kalla CTW'er just för "klon".
Brimstone 14
was known as sniper_elof

Blixten9

Inlägg av Blixten9 »

"helt utan irritation" :D
Jag menade bara att man kanske kunde släppa lite på allt negativt som Celcius har fått även nu på sista tiden av PTW veteraner.
Är det inte positivt att fler aktörer går samma väg för att göra det bättre/roligare för oss airsoftare?
Kanske även få ned inköpspris på både Systema/Celcius. Värdet som konsumenten ser är det centrala.....deras tjat om att ptw är svindyra....ctw är lika bra för många byter till Systemadelar.....!
Om det är värdet som är det centrala så borde alltså alla ptw ägare inte alls röra sin bössa efter inköp eller?Inga moddar eller eftermarknadsdelar.
Tjat om att ptw är dyra samt överreklamerade! Klart det är dyrt (alla kan inte lägga sådana pengar) men det är ju helt klart värt det det vet jag också.
Ctw är bra när man byter till Systemadelar! Finns andra tillverkare idag som gör delar till PTW/CTW.
Inga eftermarknadsdelar i PTW check!
Om vi bortser från allt negativt så kommer jag skaffa både ctw,ptw :D

Skriv svar