Co2 patroner - 12g

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Xelley

Co2 patroner - 12g

Inlägg av Xelley »

Jag tänkte kolla med er hur era erfarenheter ser ut när det kommer till Co2 patroner i allmänhet. Jag har ett lass patroner hemma som verkar fungera ganska så dåligt. Och jag tänkte kolla mer med er andra hur era patroner har varit.

Har ni upplevt någon stor skillnad mellan olika märken?

Har ni haft problem med trycket någon gång? - Mina verkar inte kunna leverera mer än 150 MS med .20 ur min Tanaka M700 A.I.C.S (Den ska klara över 200ms, dvs tät och en riktigt bra Co2 rigg).

Jag har nu nya patroner på G, så jag ska själv testa lika olika märken.

Slutligen, vad har en normal 12g Co2 patron för tryck? Rekommenderar ni något speciellt märke? Överös mig med personliga erfarenheter nu! =)
I dont do karate, i do Ka - Razy!

dariantel

Re: Co2 patroner - 12g

Inlägg av dariantel »

Jag har köpt patroner på lite olika ställen och har märkt skillnad, en omgång patroner jag hade räckte till 3 magasin i min M9a. dem jag har nu räcker till ett eller strax under ett.
Har en kompis som köpte ett storpack med typ 20 patroner eller något billigt och de räcker knappt till ett skott (vilket borde tyda på något fel kan jag tycka)
Tyvärr kan jag inte erinra mig vart jag köpt alla.
Mina första som fungerade bäst var köpt på Batalj i Örebro. De jag använder nu är köpta på en liten blandbutik i Uppsala som har lite airsoft prylar som sidogrej.
Min kompis köpte sina på en av de större butikerna i Stockholm om jag fattat rätt. Så kvalitetsskillnad är det garanterat. skulle även jag vilja ha ett bra och mer säkert alternativ.

NonEx

Inlägg av NonEx »

Jag har kört med Daisy 12g ifrån Hobbex sen dag ett i alla mina CO2 vapen, fungerar klockrent. 599 SEK för en 100 pack.

Ang. tryck så vet jag inte riktigt vad du är ute efter. Vad jag har hittat, i grova drag, så ligger CO2 kapsylerna på ca 750-850 PSI. Men ser har du ju mekanismer i vapenet som styr hur mycket som släpps ut och med vilket "tryck". Dvs. du får ju inte fullt blås med 850 PSI, som om du hade kört i Green Gas magasin med motsvarande tryck.

Hur vet du att ditt gevär ska köra 200 m/s med CO2 patroner ?

Lite snurrigt skrivet, ont i huvet idag. :(

Har fått nån måndagskapsyl som varit halvfull eller läckt ut helt (typ 2 på kanske 300 kapsyler), men överlag riktigt nöjd med kapsylerna jag kör. Fastnar inte i mina magasin, tätar på när man skruvar i dom etc.

Titan

Inlägg av Titan »

Är det bara flytande, relt ren CO2 i dem, så skall trycket ligga konstant på 850 PSI i patronen, tills den sista flytande CO2'n har kokat till gas.
Det du kan uppleva är i så fall om den är annat än CO2 inblandat i innehållet. Vissa har smörjmedel tex.
Utgångshastigheten ska inte börja falla, innan gastrycket i systemet är under det, vad en ev. regulator är ställd på.
Mestadels .357 nuförtiden. 9mm gör större hål än 6mm... :)

TwinkleDew

Inlägg av TwinkleDew »

Hmm i det enda CO2 vapnet jag kört (taurus pt 24/7) så har utg hastigheten progressivt minskat medans man skjuter. 2 magg som går som dom ska. Sen får du säkert ut 100 skott till, fast de går ganska löst
Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!

Xelley

Inlägg av Xelley »

Jag är andra ägare på bössan och enl honom ska den gå mycket starkare än den gör just nu. Så jag håller på att felsöka så gott jag kan.

PerceptIon

Inlägg av PerceptIon »

Värt att se över är om saken som öppnar co2 patronen är intakt, dvs om den gör ett stort eller litet hål. Iallafall inom paintballen brukar det kunna vara ett problem fast dom kräver ju ett mycket större flöde än airsoft... Men fortfarande kanske värt att kolla.

För utan schysst co2 flöde får ju inte reggen så mycket den vill ha, och sänker på så sätt både tryck och flöde.

Xelley

Inlägg av Xelley »

Ahh tack för den. Kollar på tomma co2 patroner och ser att "locket" ligger lite ivägen. Öppnad kanske 2/3, kan detta påverka tror ni? Ska kolla hur piggen ser ut imorgon.

Titan

Inlägg av Titan »

Om det är öppnat till 2/3, så har du just byggt dig en regulator, en trycksänkande funktion. Bob's your uncle!
Mestadels .357 nuförtiden. 9mm gör större hål än 6mm... :)

stelbent

Inlägg av stelbent »

konstigt att ingen här har bett dig se över hammarfjädern i bössan än...
Trycket må vara högt. Men ju högre det är, desto mer motstånd får du i slagventilen som hammaren slår på.

Skriv svar