BB vikt till FPS tabell

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Thaampe

Re: BB vikt till FPS tabell

Inlägg av Thaampe »

Admins och alla andra borde verkligen ha creds på detta forumet, aldrig varit med om någon annan community som är mer hjälpsam mot alla nybörjare, uppskattas verkligen. Även därför det känns så dumt att behöva fråga hela tiden >.<

Men måste man så måste man... Då köper jag alltså 0.25 kulor nu då, vil ju ha dem innan bössan kommer (rycker i avtryckarfinnngret) så man kan ladda ur och sen upp batteriet och sen ställa in siktet osv. Eller rekomenderar ni annnan storlek på kulorna (tills jag får tag i en chronograf att låna)?
Butcher82

Inlägg av Butcher82 »

Det beror på vad du har för utgångshastighet men jag rekommenderar 0,25 eller 0,28 till bössor som gör mellan 90-120 m/s, det hela är en smaksak kör själv med 0,25 just nu men funderar starkt på att gå över till 0,28 när jag har skjutit slut på mina 0,25.
Krig är Krig, vi intar stadshotellet. (Sann PMC anda)
Supernaut

Inlägg av Supernaut »

Jag kör på 0,28g i princip jämt. Min erfarenhet är att de tyngre kulorna går långre och rakare även om de tar lite längre tid på sig. I skogen är räckvidd viktigare än hastighet för min spelstil och i CQB spelar det liksom ingen roll pga korta avstånd. Så slipper jag köpa flera kulvikter.

EDIT: Brukar spela med bössor som gör 100-120 i skog, oftast i det lägre spannet.
Thaampe

Inlägg av Thaampe »

Köpte 0.28 kulor nu, en fin ryss pälsmössa och en chestrigg. Blir fort dyrt om man är sugen på att spela (Y) men då har jag iaf fått svar på det jag ville och mycket mer. Nämligen hur mycket man kunde lita på tabeller. Tack för svar
Användarens profilbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

Nu ska man förstås inte såga tabeller helt bara för att de är tabeller. De kan vara både pålitliga och ofrånkomliga. Man måste bara inse att allt som står i ett rutnät inte alltid är sanning och att man alltid ska förhålla sig kritiskt till saker som påverkar ens egen eller andras säkerhet. Vi leker med vapen och det är aldrig helt ofarligt.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev
ChickenZliZe

Inlägg av ChickenZliZe »

Jag har hittat en riktigt smidig räknare som räknar i joule/fps och m/s
http://www.arniesairsoft.co.uk/?filnavn ... s_calc.htm
Kanske vad du behöver :P
Användarens profilbild
Twist
Sysop

Inlägg av Twist »

Om det bara är konvertering mellan FPS och m/s man vill göra så kan man skriva in "x feet in meters" eller "x meters in feet" i sökrutan på Google. Vill man ha reda på energin vid mynningen så är kalkylatorn på Arnie's funkis.

Annars kan man använda http://bbcalc.boopidoo.com i avancerat läge. Då får man inte bara reda på allt det utan hur långt kulan måste färdas innan den nått en viss energi (det högsta man vill bli träffad av, vanligen 1 - 1,2 J). Det är en svåranvänd prototyp utan manual men matematiken den bygger på är väletablerad.

Jag vill dock höja ett varningens finger för att använda den med det förinställda värdet för "drag coefficient" (0.4). Det är baserat på en enda mätning och kan leda till för korta säkerhetsavstånd. Tills fler tester gjorts bör man använda fysikbokens 0.3 istället. Om det skulle visa sig vara fel så är det fel på rätt håll, så att säga.
ministry

Inlägg av ministry »

Supernaut skrev:Uppgifter från tillverkaren litar jag inte alls på, särskilt inte för kinakloner. Enda sättet att veta är att mäta med kronograf.
Haha, så sant så.

Låt oss ta min första Cyma... Boxen uppger 95m/s, bössan gör 140...

Chrono är det enda man har att lita på när boxen ljuger!
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой
JensBond

Inlägg av JensBond »

Butcher82 skrev:Det beror på vad du har för utgångshastighet men jag rekommenderar 0,25 eller 0,28 till bössor som gör mellan 90-120 m/s, det hela är en smaksak kör själv med 0,25 just nu men funderar starkt på att gå över till 0,28 när jag har skjutit slut på mina 0,25.
huh, jag kör med 0,25 och har fixat en liten flaska med 0,28. Mitt vapen är dock på 134 m/s. Är det bara att fortsätta med 0,25?
Jag är 18 år jag lovar.
Användarens profilbild
Twist
Sysop

Inlägg av Twist »

För en bössa i 130-klassen skulle jag absolut inte gå under 0.28 annat än om jag ville komma ner i anslagsenergi/säkerhetsavstånd. Lättare kulor sprider mer och går heller inte lika långt pga luftmotståndet. Lätta kulor börjar i regel med en högre hastighet (dock oftast lägre energi) men några meter ut i kulbanan blir de "omkörda" av sina tyngre kusiner.

Hade vi spelat i vakuum hade det varit en annan sak. :-)
Skriv svar