Sida 2 av 3

Re: AB Mosfets utan sensor?

Postat: tis okt 21, 2014 6:22 pm
av 700mb
Vaksai skrev:Med Merf 3.2 kan du ju trimma ner motorhastigheten och testa dig fram till vilken motorhastighet och burst-inställning som resulterar i att pistongen alltid hamnar i rätt läge.
Hade absolut tagit det alternativet om inte det hade varit att den får varken plats eller är kopplad till Deans :lol: Men vad gör man på en vanlig mosfet med AB om man upptäcker att pistongen inte alltid hamnar i det främsta läget med ARL monterad. Kan man styra det med t.ex rpm på motorn eller bussingar istället för kullager?

Re: AB Mosfets utan sensor?

Postat: tis okt 21, 2014 7:32 pm
av ohman
Nja, det är nog inte en strålande lösning, du kan byta till en klenare motor, men då får du ju resultatet att den inte är lika rapp längre. Men vill du hålla dig till mosfet så köper du en som går att programmera (t ex merf). Du måste ändå löda så att du inte har deans är irrelevant, antingen har du det efter du monterat mosfeten, eller så löder du tamiya på mosfeten (varför någon nu skulle vilja göra det???).

Om du kräver att pistongen alltid ska stanna i sitt främre läge samtidigt som du har kvar ARL räcker det inte med AB, då måste du köpa en mosfet med cycle completion (t ex Spectre eller ASCU) och montera denna i din gearbox. Om du har jättelite plats tror jag det finns en Gate Pico-variant med AB som någon här på forumet till och med lyckades montera inuti gearboxen med lite moddning, mindre än så blir de inte :)

Re: AB Mosfets utan sensor?

Postat: tis okt 21, 2014 8:29 pm
av 700mb
Jag hade mer än gärna köpt en mosfet med cycle completion dock finns det inga vad jag vet till v7 (m14). Jag försöker alltså göra det bästa jag kan utan någon sensor som känner av pistongen i främsta läget. Det kanske funkar bra med en vanlig mosfet med AB och ARl men om det inte gör det undra jag vad det finns för alternativ. Huvudsaken är iafall att trigger responsen är snabb och att den inte over cyclar, men det märker jag först när jag har monterat ihop allting. :)

Re: AB Mosfets utan sensor?

Postat: tis okt 21, 2014 11:46 pm
av Vaksai
Vänta lite, du skriver att du har en V7 box och inte får plats med en Merf?
Jag har Cyma M14 EBR, Cyma M14 Scout, TM M14 (M21) och G&P M14 DMR, alla får plats med en Merf...

Custombygge?

Re: AB Mosfets utan sensor?

Postat: tis okt 21, 2014 11:51 pm
av 700mb
Kolla signaturen ;) Har i princip plats med en mosfet ungefär lika lång som motorn.

Re: AB Mosfets utan sensor?

Postat: ons okt 22, 2014 12:19 am
av Vaksai
Ahh, då förstår jag.

Blir nog svårt att få in en annan mosfet där...
En varning ifall du har din PicoSSR bredvid motorn, magneterna kan göra så den går sönder.

Re: AB Mosfets utan sensor?

Postat: ons okt 22, 2014 2:47 am
av p33krN
Vaksai skrev:Med Merf 3.2 kan du ju trimma ner motorhastigheten och testa dig fram till vilken motorhastighet och burst-inställning som resulterar i att pistongen alltid hamnar i rätt läge.

Merfen låter alltid det första skottet vara full ROF. Därefter så sänker den. Så det kommer inte fungera på en semibössa.

NanoAB är ett bättre val.

Re: AB Mosfets utan sensor?

Postat: ons okt 22, 2014 8:50 am
av ohman
Vad tänker du köra för fjäder, kugg och motor i den? Hur noga är det att den är i exakt främsta läget? Håller med p33krN, kör på en NanoAAB, den bör du kunna få in.

Re: AB Mosfets utan sensor?

Postat: ons okt 22, 2014 9:08 am
av 700mb
Bössan ska ha
M110 fjäder
Lonex A2 eller a1
Prometheus v7 high speed kuggar, vet inte ration men de är de lägsta jag kan hitta.
Swishchesse pistong.
11.1 lipo 25-50c 950 Mah

En gate nano aab är inga problem att sätta in, det jag vill ha är det där goda semi ljudet och snabb trigger respons.

Re: AB Mosfets utan sensor?

Postat: ons okt 22, 2014 9:08 am
av Vaksai
Med burst så kickar motorbromsen in direkt, så som i mitt fall på min EBR, på semi blir det lite overspin, pistongen åker kanske 2 kugg för långt, detta trotts att merf ska ha AB.
Kör jag den i auto, ställd till burst på kortaste tiden och 50% hastighet så hamnar den alltid i perfekt läge. Ökar jag till 100% så drar den iväg 2 skott men hamnar ändå i perfekt läge.
Det kan ju vara min cut-off lever som är nött och gör att motorn inte bromsas i tid iofs