Sida 2 av 2

Re: Flat hop-up ( hjälp )

Postat: fre dec 09, 2016 1:42 pm
av ohman
Widebore har blivit populärt under de senaste åren. Tightare pipa ger högre utgångshastighet (mindre luft smiter förbi kulan) men orsakar lättare pipstopp (ojämnheter på kulan, smuts osv), en pipa med mer spel blir mindre känslig. Dessutom krävs det att en tight pipa är extremt slät på insidan för att ge bra precision, vilket inte speciellt vanligt i airsoftsammanhang (de flesta dyrare piporna är det, läs 1000 kr+) men billigare varianter håller vanligtvis inte samma kvalitet vilket leder till att du får högre utgångshastighet men sämre precision.

Jag är inte helt inne på teorin kring widebore, men jag tror att det är tänkt att de ska minimera kontakten mellan kula och pipa och istället hålla kulan flytande på en kudde av luft, vilket borde ge bättre precision.

Re: Flat hop-up ( hjälp )

Postat: fre dec 09, 2016 6:20 pm
av Twist
https://www.airsoftsverige.com/forum/vi ... 0&p=229713

Widebore tycks inte vara bättre trots allt, men man kan ju inte vara 100% säker på att testet är oberoende.

Re: Flat hop-up ( hjälp )

Postat: fre dec 09, 2016 10:22 pm
av Marcules
WB fungerar generellt bra i hpa bössor. Däremot så är luftkuddes teorin om varför de gör det skitsnack. Om vi utgår ifrån att våra airsoft kulor följer samma fysiska lagar som allt annat i världen så kommer det skiljande lufttrycket över och under kulan att tvinga den uppåt mot övre delen/"taket" av pipan.

Re: Flat hop-up ( hjälp )

Postat: sön dec 11, 2016 11:47 am
av ohman
Jag är benägen att hålla med Marcules, hop effekten borde få kulan att åka längs med övre delen av pipan. Men jag har inga bevis för den tesen :)

Skickat från mobilen, tar inget ansvar för auto-correct...

Re: Flat hop-up ( hjälp )

Postat: sön dec 11, 2016 10:24 pm
av Twist
Hittade den här: https://letsbuildone.wordpress.com/myth ... -dynamics/

Ytterligare hål på ytterligare en myt kanske?

Re: Flat hop-up ( hjälp )

Postat: sön dec 11, 2016 11:03 pm
av Acepalm
Uträkningarna stämmer men frågan är om det är medräknat att projektilen i sitt utgångsläge drivs över hopup-ytan innan det påbörjar sin färd i pipan, kan tycka att en utjämning av trycket under projektilen bör bilda en luftström som den inte kommer kunna bryta igen när luften väl börjat passera, men jag är inte på långa vägar någon fysiker. Detta förutsatt att hopup-verkan inte är fullständigt minimal då såklart.

Re: Flat hop-up ( hjälp )

Postat: sön dec 11, 2016 11:47 pm
av Twist
Jag har för mig att jag har läst någonstans att det var belagt att kulan "rinner" längs med taket, nåt med höghastighetskamera och transparent pipa, man jag för mitt liv inte minnas var det var. Google ger ingenting.

Re: Flat hop-up ( hjälp )

Postat: mån dec 12, 2016 9:31 pm
av Marcules
Ehh, jag känner mig ju rätt mycket mindre säker nu iaf. Men jag TROR ändå att kulan studsar längs med taket, om kulorna inte nuddade pipan så borde ju inte pipkvalite spela någon roll, men det kan nog de flesta hålla med om att det gör.

Re: Flat hop-up ( hjälp )

Postat: mån dec 26, 2016 12:34 am
av Twist
Ja, om det finns något som är genomgående i alla uträkningar, teser, teorier och tester så är det just att pipans kvalitet spelar roll. Det måste förvisso inte betyda att kulan befinner sig just mot pipans "tak", även om min magkänsla gillar den förklaringen mest. Om man ska följa "kulan svävar i mitten av pipan omgärdad av luft"-spåret så skulle pipans yta mycket väl kunna påverka hur stabilt det där luftflödet är, till exempel. Vi talar ju om ~0,05 mm luft så det kan inte behövas mycket för att störa. Ska man istället följa det gamla hederliga "kulan studsar mellan väggarna"-spåret kan man också komma fram till precis samma sak.

Så, några helt deduktiva slutsatser är ännu inte inom räckhåll. Jag hatar verkligen när det är så. :evil: