Re: Frågor om 40 mm granater
Postat: lör nov 17, 2012 12:10 pm
Hejsan. Har haft totalt 25 st MB XM108 och XM204 HP hylsor, lite som referens på vad jag pratar om.
Reservdelar behöver man, speciellt om man går upp i de extrema delarna av tryckskalan över 500 PSI, ända upp till 850 PSI.
De små kulorna du pratar om, är 4 mm härdat krom-stål kullager som MadBull använder. Finns att köpa på SKF eller deras återförsäljare, typ Sverull
De kommer ibland följa med bollen ut om du kör på fullt blås med CO2.
Vad jag har sett, är det ganska standard på alla 40 mm granater, att det just är 4 mm kullager som sitter i avfyrningsmekanismen.
Skulle det saknas kullager är det jävligt viktigt att de kvarvarande sitter mitt imot varandra för att det ska finnas någon stabilitet i det hela. Sitter det kulor typ Klockan 3 och Klockan 6, är risken för spontanavfyrning vid en smäll eller utan uppenbar anledning extremt stor och det blir en säkerhetsrisk.
En bra lösning när man servar granaterna, är att ta ett riktigt tjockt fett och lägga i hålet där de ska sitta. Jag körde med Järnias båtaxelfett på pytteliten tub. Behövs bara en liten dutt av det. Kostade 30 kr för tuben och räkte i flera år.
Något annat som är extremt viktigt är den lilla packningen runt påfyllnadsventilen. Den hade en tendens att gå sönder på de tidiga granaterna (blev bättre med åren, samt på MB's förstärkta stålventiler är den riktigt bra), alternativt så sögs den bort i samband med avfyrning av alla luftströmmar som bildas framför. Är trots allt nästan 70 BAR tryck vi pratar om här, som släpps loss.
Även dessa har Sverull en jättebra som fungerar. De benämde den "1,0 mm x 1,5 mm". Den verkar vid första anblick vara för liten, men tar man en tom greengasflaska och jobbar ner den med över ventilen, sitter det bra som fan och gör jobbet perfekt. Fungerar ypperligt att täta GBB magg med också, så man slipper att det pyser ut när magget är "full" och man får i en hel del mer flytande gas i GBB maggen med då det blir en fullständig tryckutjämning.
Det granaterna INTE mår bra av, är om de ligger med fulltryck CO2 i flera timmar. Det som händer är att packningen runt dumpventilen expanderar, man kan säga att den suger åt sig som en svamp av vätskan.
Detta tar runt 20-30 minuter för att återgå, så har man haft en CO2 granat som vart med ute på ett spel och blivit avfyrad i slutet av spelet, ska man inte försöka resetta den innan dess, för risken för en spontanavfyrning pga. läckage är stor och risken för att gasen helt enkelt pyser ut är ännu större. Det är därför, speciellt när man laddar CO2 granater man tar följande tre steg:
1) Stå avskiljt med HELMASK på.
2) Fyll på gas FÖRST.
3) Fyll på boll SIST.
Bär ALLTID en laddad granat i en ficka med bollen riktat NERÅT. Har du en MGL, ha kammaren i loppet TOMM tills du är på spelplan.
Inser att detta är lite mer än det du frågade om, men min "guide" jag skrev för många år sedan, ligger på gammla forumet och är inte direkt sökbar längre.
Reservdelar behöver man, speciellt om man går upp i de extrema delarna av tryckskalan över 500 PSI, ända upp till 850 PSI.
De små kulorna du pratar om, är 4 mm härdat krom-stål kullager som MadBull använder. Finns att köpa på SKF eller deras återförsäljare, typ Sverull
De kommer ibland följa med bollen ut om du kör på fullt blås med CO2.
Vad jag har sett, är det ganska standard på alla 40 mm granater, att det just är 4 mm kullager som sitter i avfyrningsmekanismen.
Skulle det saknas kullager är det jävligt viktigt att de kvarvarande sitter mitt imot varandra för att det ska finnas någon stabilitet i det hela. Sitter det kulor typ Klockan 3 och Klockan 6, är risken för spontanavfyrning vid en smäll eller utan uppenbar anledning extremt stor och det blir en säkerhetsrisk.
En bra lösning när man servar granaterna, är att ta ett riktigt tjockt fett och lägga i hålet där de ska sitta. Jag körde med Järnias båtaxelfett på pytteliten tub. Behövs bara en liten dutt av det. Kostade 30 kr för tuben och räkte i flera år.
Något annat som är extremt viktigt är den lilla packningen runt påfyllnadsventilen. Den hade en tendens att gå sönder på de tidiga granaterna (blev bättre med åren, samt på MB's förstärkta stålventiler är den riktigt bra), alternativt så sögs den bort i samband med avfyrning av alla luftströmmar som bildas framför. Är trots allt nästan 70 BAR tryck vi pratar om här, som släpps loss.
Även dessa har Sverull en jättebra som fungerar. De benämde den "1,0 mm x 1,5 mm". Den verkar vid första anblick vara för liten, men tar man en tom greengasflaska och jobbar ner den med över ventilen, sitter det bra som fan och gör jobbet perfekt. Fungerar ypperligt att täta GBB magg med också, så man slipper att det pyser ut när magget är "full" och man får i en hel del mer flytande gas i GBB maggen med då det blir en fullständig tryckutjämning.
Det granaterna INTE mår bra av, är om de ligger med fulltryck CO2 i flera timmar. Det som händer är att packningen runt dumpventilen expanderar, man kan säga att den suger åt sig som en svamp av vätskan.
Detta tar runt 20-30 minuter för att återgå, så har man haft en CO2 granat som vart med ute på ett spel och blivit avfyrad i slutet av spelet, ska man inte försöka resetta den innan dess, för risken för en spontanavfyrning pga. läckage är stor och risken för att gasen helt enkelt pyser ut är ännu större. Det är därför, speciellt när man laddar CO2 granater man tar följande tre steg:
1) Stå avskiljt med HELMASK på.
2) Fyll på gas FÖRST.
3) Fyll på boll SIST.
Bär ALLTID en laddad granat i en ficka med bollen riktat NERÅT. Har du en MGL, ha kammaren i loppet TOMM tills du är på spelplan.
Inser att detta är lite mer än det du frågade om, men min "guide" jag skrev för många år sedan, ligger på gammla forumet och är inte direkt sökbar längre.