Re: AK5 Airsoft
Postat: sön maj 26, 2013 7:48 pm
Det mesta finns redan i tråden, men jag sammanfattar gearboxens dåliga sidor (detta gäller den version som finns ute nu, inte "ver2"):
Gearboxskalet - samma som sitter i raiderbössorna, ett skal som är betydligt svagare än vanliga V2or, och spricker väldigt ofta. Har mindre gods i överkant vilket främst bidrar till högre risk för att fronten spricker loss. Massor av AK5C har rasat på detta vis med standardtrim, precis som raiderbössor, men AK5C löper större risk på grund av G&G's ytterligare fuskbygge.
Cylindern - den har ett lufthål lååångt fram där all luft slinker ut vilket begränsar cylindervolymen till hälften av vad den borde vara. Detta ger en riktigt ineffektiv bössa, som förlorar 10-15% av fjäderkraften direkt pga cylinderfailet. Det ger dessutom mindre motstånd för pistongen än det borde, vilket medför slamrande ljud, och något högre påfrestningar på gearboxskalet. För att cylindern inte ska kunna vrida sig i boxen, vilket är viktigt i pneumatic-blowback-systemet den är till för egentligen, har den ett jack i bakkanten som motsvarar en utskjutande klack i gearboxskalet som andra gearboxar inte har, vilket gör att du inte kan använda vanliga cylindrar utan att såga lite i dem.
Fjädern - G&G har monterat en 120/125-fjäder för att kompensera för den stora förlusten i cylindern, och med denna chronar bössorna ungefär 110-115. Denna fjäder är för stark för skalet.
Pistonghuvud - alumiunium, vilket ger större påfrestningar på gearboxskalet
Har du en AK5C? Gör detta:
Byt cylinder till en portad, och såga ut jacket som behövs i bak.
Byt pistonghuvud till ett i plast
Byt fjäder till max 110
Täta luftsystemet
Matar den bra? Rör inte hoppen!
Gearboxskalet - samma som sitter i raiderbössorna, ett skal som är betydligt svagare än vanliga V2or, och spricker väldigt ofta. Har mindre gods i överkant vilket främst bidrar till högre risk för att fronten spricker loss. Massor av AK5C har rasat på detta vis med standardtrim, precis som raiderbössor, men AK5C löper större risk på grund av G&G's ytterligare fuskbygge.
Cylindern - den har ett lufthål lååångt fram där all luft slinker ut vilket begränsar cylindervolymen till hälften av vad den borde vara. Detta ger en riktigt ineffektiv bössa, som förlorar 10-15% av fjäderkraften direkt pga cylinderfailet. Det ger dessutom mindre motstånd för pistongen än det borde, vilket medför slamrande ljud, och något högre påfrestningar på gearboxskalet. För att cylindern inte ska kunna vrida sig i boxen, vilket är viktigt i pneumatic-blowback-systemet den är till för egentligen, har den ett jack i bakkanten som motsvarar en utskjutande klack i gearboxskalet som andra gearboxar inte har, vilket gör att du inte kan använda vanliga cylindrar utan att såga lite i dem.
Fjädern - G&G har monterat en 120/125-fjäder för att kompensera för den stora förlusten i cylindern, och med denna chronar bössorna ungefär 110-115. Denna fjäder är för stark för skalet.
Pistonghuvud - alumiunium, vilket ger större påfrestningar på gearboxskalet
Har du en AK5C? Gör detta:
Byt cylinder till en portad, och såga ut jacket som behövs i bak.
Byt pistonghuvud till ett i plast
Byt fjäder till max 110
Täta luftsystemet
Matar den bra? Rör inte hoppen!