Steg 1: Berätta för arr att de är läskigt gammelmodiga som tycker att allt ska chronas med 0.20g kulor.
Steg 2: Navigera till denna:
http://bbcalc.boopidoo.com/bbbic_basic.html
Steg 3: Klicka på "Switch to Advanced" och mata in 0.3 på "(BB drag coefficient)" för att få ett mer korrekt värde
Steg 4: Mata in din kulvikt samt utgångshastigheten du har med den kulvikten i respektive fält.
Steg 5: Klicka på "Calculate" och avrunda sedan resultatet i rutan "m (distance to impact energy)" uppåt till närmaste som är delbart med 5 (hamnar du på 28 så blir det 30m och hamnar du på 31 så blir det 35, osv).
Visa detta för din lokala skitarrangör (jag antar att de är skit eftersom de inte använder sig av detta ännu) och berätta sedan varför detta är bättre.
För att du ska få lite kött på benen om varför detta är bättre så kan jag ta det.
Denna kalkylator är framtagen av några fantastiska personer här i landet som tyckte att 90-talets trimtabeller kändes lite utdaterade. Då man chronade ALLT med 0,2g och satte rätt slumpmässiga säkerhetsavstånd och när det började användas andra kulvikter så räknade man om enligt formler som länkats till tidigare i tråden.
Dessa personer (ni vet vilka ni är!) utförde mängder med tester och kom fram till formler som räknar ut vid vilket avstånd kulan har kommit ned till 1J, som vi verkar tycka är ett okej energivärde att bli träffade av en airsoftkula med.
Dessa personer tillverkade även en trimtabell (som jag verkar ha tappat bort) som jag tror användes på HaM2. Tabellen var helt briljant, men många arrangörer verkade tycka att den var alldeles för krånglig så istället är majoriteten av alla spel fortfarande kvar på skräpiga 0,2g tabeller eller VSAF (som är en 0,2g tabell den också, fast man har lagt till omräknade energivärde för andra kulvikter).