Vapenlampor och rekommenderade styrkor för spel?

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
grimm

Re: Vapenlampor och rekommenderade styrkor för spel?

Inlägg av grimm »

Jag har också fått intrycket att lampor avsedda för vapen från "riktiga" tillverkare, har relativt låg lumen (då snackar jag inte om kina-klonernas sk. lumen). Pistollampor verkar ha upp till 100, medans de avsedda för gevär sällan går över 200. Jag vet inte orsaken till detta, men jag vet att för starkt ljus definitivt kan skada ögonen permanent om man råkar titta rakt in i lampan. Det är detta jag vill undvika då jag inte vill skada någon. Det jag inte vet med säkerhet är hur skarpt jag vågar använda (mitt eget nattseende åsidosatt), med tanke på att vissa har större eller mindre ljusbild, och därmed koncentration som varierar.. Lägger jag mej under 200 (vilket då troligtvis är än mindre i en kina-klon) känns det som att det är säkert? Lampan jag länkade till har jag på min glock, och den lyser upp bra i ett mörkt rum, och är ju märkt med typ 150lm som mest, vilken den kanske inte ens når upp till.

grimm

Inlägg av grimm »

Bra, då lägger jag mej runt 200 eller under. Tack för alla tips i tråden.

kimjoh560

Inlägg av kimjoh560 »

Vet att det påpekades på gamla forumet, men:

Man kan inte mäta ljusstyrka på det här sättet, i alla fall inte om det är potentiella ögonskador och liknande man oroar sig för. Ett vanligt lysrör kan ligga uppåt 4000 lumen exempelvis.

Lumen är i sammanhanget ett helt intetsägande begrepp och man kan inte använda det för att jämföra olika lampor förutsatt att de inte har identiska reflektorer.
Lgt. Skalptagare

grimm

Inlägg av grimm »

Det har du kanske rätt i. Men det borde ändå ge en fingervisning att lägger man sej lågt, minskar risken för skador, eller tas bort helt.

En lite relaterad fråga.. Vad för färg är att föredra vid nattanvändande egentligen? Gult och vitt känner jag ju till, men såg på ebay led-lampor som är tex röda och blå också.. Har de några fördelar eller nackdelar angående mörkersyn etc? Vitt blir ju väldigt skarpt.

grimm

Inlägg av grimm »

Vet inte riktigt vad gröntjänst innebär.. Har färgerna med krigsregler att göra? Jag menar om sjukvårdspersonal använder blått, för att signalera att de inte är stridande förband eller så?

grimm

Inlägg av grimm »

Det förstod jag, men jag ställde ett par följdfrågor.

kimjoh560

Sv: Vapenlampor och rekommenderade styrkor för spel?

Inlägg av kimjoh560 »

Lyröret var bara ett exempel ifall det undgick någon.

Det har ju tidigare poängterats att vissa lampor lyser betydligt svagare trots att de ligger på flera lumen mer än vad lampan som använts som referens har haft. Därav mitt invik.

I vilket fall det nog är bättre att rekommendera en produkt i stället för en siffra. Annars är det lite som att välja bössa efter fjäder.
Lgt. Skalptagare

grimm

Inlägg av grimm »

Jag bestämde mej för att testa röda märkta med 150 lumen från kina och se hur de funkar till att börja med. tack för allas kommentarer!

maximillian

Vapenlampor och rekommenderade styrkor för spel?

Inlägg av maximillian »

Det är väl skillnad tex LED lumens, alltså vad själva lampan i lampan puttar ut, och ANSI Lumens som mäts på ljuset som lämnar reflektorn?

Har en lampa som har en LED Lumen på 720 medans ANSI Lumen ligger på typ 500....

Kan gissa mig till att spridningen på ljuskäglan spelar in på hur stark man uppfattar lampan om man får den i ansiktet....

Lazt

Inlägg av Lazt »

ANSI används till projjar! Det är nån mätstandard som kräver rätt temp, kontrast och ljusstyrka, sen mäter man på olika punkter på duken och räknar ihop skiten. Minns inte riktigt hur man gjorde det, trots att jag jobbar som av-tekniker. Däremot kan en proj trycka ut mer lumen än ansilumen. (tex om man drar upp ljusstyrkan så man inte ser gråskalorna ordentligt)
-----------------------Sjukt mycket HPA-bössor och PTWer.-----------------------------------------

Skriv svar