Vapenlampor och rekommenderade styrkor för spel?

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
maximillian

Inlägg av maximillian »

Se där, lärde man sig något i dag med.

Var ett antagande från min sida då i stort sett alla lampor jag kollat på, ej AS lampor dock, har dessa två mät tal och ANSI är alltid lägre än LED Lumens.....

Lazt

Re: Vapenlampor och rekommenderade styrkor för spel?

Inlägg av Lazt »

Det kan ju iofs finnas flera standards, ANSI är bara nån förkortning på nått standardiseringsorgan i staterna, de standardiserar nog många saker ;) kanske ledlampor också. Begreppsförvirring.

(googlade lite snabbt, det finns och den heter ANSI/NEMA FL-1 och innefattar lite olika grejer som total output, kastlängd, vatten och stöttålighet, coolt)
-----------------------Sjukt mycket HPA-bössor och PTWer.-----------------------------------------

maximillian

Inlägg av maximillian »

Så är det nog, är bara på sidor från Staterna jag sett bägge benämningarna på samma lampa när jag tänker efter.

Oavsett så upplever jag att en lampa med bredare spridning på ljuset upplevs som svagare ( kanske är så också ) än en som har mer fokuserat ljus, givetvis så upplever jag en lampa på 700 Lumens som mycket starkare än en på 200 oavsett spridning.

Som jämförelse har jag en lampa på 210 lumens med bra fokus på ljuset och en på 524 med ganska bred spridning.

524 lyser upp hela skogen men når inte lika långt som den med 210 samtidigt som skillnaden mellan de två när man får ljuset i ansiktet inte skiljer så mycket som jag tycker att det borde....

Taint

Inlägg av Taint »

ANSI är en standard, likt ISO och SS. Det är alltså ett standardiserat sätt att mäta ljusstyrkan på valfri lampa i detta fallet. Dock verkar denna standard, i grunden, vara framtagen för Projektorer som Lazt skrev här ovan.

EDIT: Hej och hå vad sent jag svarade, att lämna ett svar utan att trycka på skicka och sedan laga mat var dumt.

ANSI-Lumens på en ficklampa mäts enligt följande: "The ANSI standard requires an integrating sphere and uses a reading taken after the light has been on full power for 30-120 seconds. This number is even lower than "out the front" lumens. "
PTH - Pure Awesomness Designated Marksman
Hitta oss på Facebook

kimjoh560

Sv: Vapenlampor och rekommenderade styrkor för spel?

Inlägg av kimjoh560 »

För att få fram den faktiska ljusintensiteten får man dela antalet lumen med reflektorns rymdvinkel.

Då får man ljusintensintesiteten angivet i "candela"

Har inte järnkoll på det här riktigt men enligt wikipedia ser sambandet ut såhär:

lumen = candela * steradian

Alltså kan du få fler lumen utan att egentligen få ett ljus som upplevs som starkare. Som i lysröretsfall

Angående dioder så tror jag att de bara är mer energi effektiva. Dvs du får utt fler lumen/watt.

Garage-vetenskap på högsta nivå så rätta mig gärna :)
Lgt. Skalptagare

Åkesson

Inlägg av Åkesson »

Lånar tråden lite kort för att bara kolla hur folk ser på användandet av strobe i airsoftsammanhang.
Jag har personligen aldrig träffat på det i spel, men varit lite sugen på att skaffa en lampa med just strobe-funktion.
Det verkar vara väldigt effektivt för att just blända motståndarna, men kan det vara "för" effektivt? Tar folk illa upp om man använder strobe?
(lampan jag kollat på ligger på 200 lumen)

Skriv svar