Första airsoft-köpet!

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
MrHemming

Första airsoft-köpet!

Inlägg av MrHemming »

Hej allihopa! Jag är ny när det kommer till airsoft och har suttit och läst om airsoft och kollat en hel del på vapnen själva ett tag nu. Planerar att göra mitt första köp inom kort. Till frågan!
Har hittat en M16 på Taiwangun http://www.taiwangun.com/electric-air-s ... oyi_1.html (verkar som en billig och pålitlig hemsida) men den är av märket BOYI (Dboys). Jag sökte lite snabbt på google och vissa verkar mena att det inte är ett särskilt bra märke.
Jag såg också att Frysen.nu hade ett julpaket innehållandes en M15A4 m.m. för 2000kr http://frysen.nu/produkt.php?viewCategory=&item=5 och ja, det verkar ju också som en bra deal.
Min fråga består alltså av flera delar. Är BOYI ett tillräckligt pålitligt märke, vilket av vapnen som ni tror är bäst för mig (en nybörjare) och vet ni om någon bättre deal eller så, så får ni gärna skriva om den också? Vill inte ha de korta M4orna (CQB) eller liknande utan vill ha något längre vapen (Battle rifle/DMR) och så vill jag köpa någon form av sikte till detta vapen och fortfarande helst stanna under 2000kr.
Kan dock nog sträcka mig hela vägen till 2500kr om dealen är tillräckligt bra. Det var nog allt jag ville veta tror jag :) Tack i förskott!!

P.S. Var inställd på Sniper först men det tyckte inte de flesta att jag skulle göra :P

Namboy

Re: Första airsoft-köpet!

Inlägg av Namboy »

För pengarna är Dboys ett bra märke. Ett jävligt bra märke dessutom, vill jag påstå!
Det enda man kan planera att byta ut nästan omgående är hopup-gummit. Vet tyvärr inte hur motorn är i deras m4/m16 men i deras AK-serie är motorn rätt svag, så det kan vara klokt vara beredd på att byta även den. :)
"We're surrounded. That simplifies things."

MrHemming

Inlägg av MrHemming »

Wow! Jag är trött nu. Hänger typ inte med i vad du säger men umhu :P
1. Vad är egentligen hopup-gummit?
2. Vad gör det med vapnet om motorn är svag? Skjuter det bara lite svagare eller blir det dåligt på något annat sätt? Förstår inte riktigt hur AEGs funkar (än). Lättare att förstå med Springvapen och Gasvapen :)

Xelley

Inlägg av Xelley »

Jag skulle be dig kolla runt på forumet och läsa på lite om olika vapen. Skicka ett PM till mig så kan jag dra en snabb introduktion för dig. Är man helt ny så kommer det krävas massa frågor vilket även kommer bumpa denna tråd i en evighet. Så släng iväg ett pm med lite frågor så ska jag försöka hjälpa dig.
I dont do karate, i do Ka - Razy!

Bloodneed

Inlägg av Bloodneed »

Läs de klistrade trådarna och äldre trådar på forumet som behandlar dela, förstaköp och märken svårt att ge någon tips om kvallitet på delar om denne inte har en aning om vad man pratar om.
CTR EP3 Championship White, nuff said

MrHemming

Inlägg av MrHemming »

Jag har läst mycket av det som verkat viktigt för mig. Jag frågor det jag frågar i form av en osäker människa som vill ha självsäkrare människor! Hjälp mig om ni vill helt enkelt. Ni behöver inte påpeka att jag kan reda ut allt själv!

ohman

Inlägg av ohman »

1) Hop-up är det som ger kulan lyftförmåga genom att ge den bakspinn när du skjuter. Genom att kulan snurrar baklänges så fungerar den ungefär som en flygplansvinge och lyfter sig själv så länge den har fart. Har du för mycket hop up effekt så kommer kulan vika av uppåt efter den lämnat pipan, för lite så dyker den, lagom så flyger den rakt så länge den har tillräckligt med fart.

Delen som gör detta kallas för hop up-hus, i hop up-huset sitter ett hop up-gummi (vanligen med en liten knöl på insidan), och på hop up-gummit trycker något som kallas spacer eller nub (finns andra namn med, men de två kommer jag på nu). Hop up-huset har någon form av justeringsmöjligheter för att styra hur mycket spacern ska trycka på hop up-gummit. Desto mer tryck, desto mer hop up effekt, i alla fall tills du har för mycket och får pipstopp :D

Om du inte har en extremt högtrimmad bössa som skjuter med tunga kulor så är normalt sett ett mjukare silikongummi bättre än ett hårdare. Vanligtvis är hop up-gummit som levereras med bössorna när du köper dem ganska dåliga, dock finns undantag. Så ett bra sätt att öka både precision och räckvidd är att byta ut hop up-gummit.

2) I värsta fall så orkar inte motorn dra runt om fjädern stannat i uppspänt läge och då blir det till att skruva för att få bössan att skjuta igen, men vanligtvis så fungerar det att bara växla till automateld och trycka av för att få den att släppa. Något annat som kan uppstå om du har en klen motor är att du får dålig respons på när du trycker av då det tar längre tid för motorn att komma upp i varv.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

MrHemming

Inlägg av MrHemming »

Tack ohman! De tips du gav ger ju mig en bättre bild av vad jag har att göra med i alla fall! :)

Madbull Mike

Inlägg av Madbull Mike »

Jag är själv nybörjare, mitt tips är att googla och kolla på youtube, man lär sig en hel del när man ser hur allting fungerar.
Mina köpes annonser

Mina affärsredovisningar

Cryqer

Inlägg av Cryqer »

Jag har en Dboys M4 Spec ops. Svinbra än sålänge! S¨jag har bara gott att säga om dom :P

Skriv svar